Diplomová práce je věnována nejčastěji užívaným výchovným prostředkům, od-
měnám a trestům. Na dané téma jsem nahlížela z pohledu rodičů. Zajímaly mě jejich názory a postoje k dané problematice, která je v současnosti hojně diskutovaná. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou.
První část mé diplomové práce obecně informuje o odměnách a trestech. Jsou zde
vysvětleny klíčové pojmy týkající se dané problematiky. Práce obsahuje základní charakteristiku odměn a trestů, jejich typy a rizika spojená s jejich užíváním. Druhá část mé diplomové práce prezentuje a vyhodnocuje výsledky dotazníkového šetření. Jsou zde analyzovány názory a postoje rodičů na odměny a tresty ve výchově dítěte. Práce je určena zejména pro rodiče, učitele a vychovatele.
Anotace v angličtině
My thesis is devoted to the most commonly used means of education, rewards
and punishments. On the theme I peered from the perspective of parents. I was interested in their opinions and attitudes to these issues, which are extensively discussed today. The thesis is divided into two parts, the theoretical and the practical.
The first part of my thesis informs about rewards and punishments in general. There are explained main terms regarding this topic. The thesis includes information about basic characteristic of rewards and punishments, their types and dangerous associated with them. The second part of my thesis presents and evaluates results of the research. There are analyzed opinions and postures of parents on rewards and punishments in the education of a child. The thesis is especially intended for parents, teachers and educators.
Education, educational style, family, family education, means of education,
rewards, punishments, praises, dangers of rewards and praises, dangers of punishments, alternatives of rewards and punishments.
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je věnována nejčastěji užívaným výchovným prostředkům, od-
měnám a trestům. Na dané téma jsem nahlížela z pohledu rodičů. Zajímaly mě jejich názory a postoje k dané problematice, která je v současnosti hojně diskutovaná. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou.
První část mé diplomové práce obecně informuje o odměnách a trestech. Jsou zde
vysvětleny klíčové pojmy týkající se dané problematiky. Práce obsahuje základní charakteristiku odměn a trestů, jejich typy a rizika spojená s jejich užíváním. Druhá část mé diplomové práce prezentuje a vyhodnocuje výsledky dotazníkového šetření. Jsou zde analyzovány názory a postoje rodičů na odměny a tresty ve výchově dítěte. Práce je určena zejména pro rodiče, učitele a vychovatele.
Anotace v angličtině
My thesis is devoted to the most commonly used means of education, rewards
and punishments. On the theme I peered from the perspective of parents. I was interested in their opinions and attitudes to these issues, which are extensively discussed today. The thesis is divided into two parts, the theoretical and the practical.
The first part of my thesis informs about rewards and punishments in general. There are explained main terms regarding this topic. The thesis includes information about basic characteristic of rewards and punishments, their types and dangerous associated with them. The second part of my thesis presents and evaluates results of the research. There are analyzed opinions and postures of parents on rewards and punishments in the education of a child. The thesis is especially intended for parents, teachers and educators.
Education, educational style, family, family education, means of education,
rewards, punishments, praises, dangers of rewards and praises, dangers of punishments, alternatives of rewards and punishments.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis odměn a trestů jako možných prostředků výchovy v rodině;
- na analýzu významu odměn a trestů ve výchově dítěte;
- na upozornění na možná rizika tohoto stylu výchovného působení.
Součástí práce bude dotazníkové šetření zaměřené na zjištování postojů rodičů k těmto výchovným metodám.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis odměn a trestů jako možných prostředků výchovy v rodině;
- na analýzu významu odměn a trestů ve výchově dítěte;
- na upozornění na možná rizika tohoto stylu výchovného působení.
Součástí práce bude dotazníkové šetření zaměřené na zjištování postojů rodičů k těmto výchovným metodám.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV-nakladatelství, 1996.
Čapek, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008.
Matějček, Z. Po dobrém, nebo po zlém? Praha: Portál, 2007.
Morrish, R. 12 klíčů k důsledné výchově. Praha: Portál, 2009.
Rogge, J.-U. Rodiče určují harnice. Praha: Portál, 2005.
Další literatura bude doplněna v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV-nakladatelství, 1996.
Čapek, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008.
Matějček, Z. Po dobrém, nebo po zlém? Praha: Portál, 2007.
Morrish, R. 12 klíčů k důsledné výchově. Praha: Portál, 2009.
Rogge, J.-U. Rodiče určují harnice. Praha: Portál, 2005.
Další literatura bude doplněna v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.