V dnešní době firmy čelí stále rostoucímu tlaku veřejnosti na přijetí principů společenské odpovědnosti a etického chování. Mnoho firem již tento požadavek uchopilo jako příležitost k zavedení strategie společenské odpovědnosti, která směřuje k dlouhodobé udržitelnosti a konkurenceschopnosti firem a zároveň se stává prostředkem rozvoje okolních komunit a celé společnosti. Jednou z cest, kterými firmy demonstrují své odpovědné chování, jsou i programy firemního dobrovolnictví.
Cílem diplomové práce je analýza CSR aktivit ArcelorMittal Ostrava s užším zaměřením na program firemního dobrovolnictví a následný návrh rozvoje tohoto programu, jako účinného nástroje CSR aktivit firmy. Teoretická část práce se věnuje základním teoretickým východiskům konceptu společenské odpovědnosti firem s důrazem na firemní dobrovolnictví jako jeden z jeho nástrojů. Praktická část práce představuje firmu ArcelorMittal Ostrava a jednotlivé složky jejího korporátního konceptu CSR. Jejich lokální aplikaci pak dále porovnává s dalšími zahraničními pobočkami ArcelorMittal. Následně je představen firemní dobrovolnický program a analyzovány výstupy z provedeného zaměstnaneckého průzkumu. V projektové části jsou pak na základě zjištěných skutečností vytvořeny konkrétní návrhy na zlepšení programu firemního dobrovolnictví a vytvořen jednoduchý manuál pro vedení projektů firemního dobrovolnictví. Závěrem je navržen akční plán firemního dobrovolnictví pro rok 2014.
Anotace v angličtině
Nowadays companies are facing an ever-increasing public pressure to adopt the principles of social responsibility and ethical behaviour. Many companies have already taken this requirement as an opportunity to introduce a social responsibility strategy, which aims at long-term sustainability and competitiveness and at the same time becomes a means of developing the local communities and the society as a whole. One of the ways for companies to demonstrate their responsible behaviour is through corporate volunteering programs.
The aim of this thesis is to analyze the CSR activities of ArcelorMittal Ostrava, especially the corporate volunteering program and its subsequent development, as an effective tool of the company´s CSR activities. The theoretical part deals with a basic theoretical back-ground of the corporate social responsibility concept, with an emphasis on corporate volunteering as one of its tools. The practical part introduces the company ArcelorMittal Ostrava and the components of its corporate CSR concept. The local use of the concept is then compared to other foreign ArcelorMittal units. Subsequently, the corporate volunteering program is presented and the outcomes of an employee survey are analyzed. Based on the findings, specific recommendations to improve the corporate volunteering program are made in the project part and a simple guide for managing the volunteering projects is produced. In conclusion, a volunteering action plan for 2014 is suggested.
V dnešní době firmy čelí stále rostoucímu tlaku veřejnosti na přijetí principů společenské odpovědnosti a etického chování. Mnoho firem již tento požadavek uchopilo jako příležitost k zavedení strategie společenské odpovědnosti, která směřuje k dlouhodobé udržitelnosti a konkurenceschopnosti firem a zároveň se stává prostředkem rozvoje okolních komunit a celé společnosti. Jednou z cest, kterými firmy demonstrují své odpovědné chování, jsou i programy firemního dobrovolnictví.
Cílem diplomové práce je analýza CSR aktivit ArcelorMittal Ostrava s užším zaměřením na program firemního dobrovolnictví a následný návrh rozvoje tohoto programu, jako účinného nástroje CSR aktivit firmy. Teoretická část práce se věnuje základním teoretickým východiskům konceptu společenské odpovědnosti firem s důrazem na firemní dobrovolnictví jako jeden z jeho nástrojů. Praktická část práce představuje firmu ArcelorMittal Ostrava a jednotlivé složky jejího korporátního konceptu CSR. Jejich lokální aplikaci pak dále porovnává s dalšími zahraničními pobočkami ArcelorMittal. Následně je představen firemní dobrovolnický program a analyzovány výstupy z provedeného zaměstnaneckého průzkumu. V projektové části jsou pak na základě zjištěných skutečností vytvořeny konkrétní návrhy na zlepšení programu firemního dobrovolnictví a vytvořen jednoduchý manuál pro vedení projektů firemního dobrovolnictví. Závěrem je navržen akční plán firemního dobrovolnictví pro rok 2014.
Anotace v angličtině
Nowadays companies are facing an ever-increasing public pressure to adopt the principles of social responsibility and ethical behaviour. Many companies have already taken this requirement as an opportunity to introduce a social responsibility strategy, which aims at long-term sustainability and competitiveness and at the same time becomes a means of developing the local communities and the society as a whole. One of the ways for companies to demonstrate their responsible behaviour is through corporate volunteering programs.
The aim of this thesis is to analyze the CSR activities of ArcelorMittal Ostrava, especially the corporate volunteering program and its subsequent development, as an effective tool of the company´s CSR activities. The theoretical part deals with a basic theoretical back-ground of the corporate social responsibility concept, with an emphasis on corporate volunteering as one of its tools. The practical part introduces the company ArcelorMittal Ostrava and the components of its corporate CSR concept. The local use of the concept is then compared to other foreign ArcelorMittal units. Subsequently, the corporate volunteering program is presented and the outcomes of an employee survey are analyzed. Based on the findings, specific recommendations to improve the corporate volunteering program are made in the project part and a simple guide for managing the volunteering projects is produced. In conclusion, a volunteering action plan for 2014 is suggested.
1. Zpracujte teoretická východiska k tématu práce (specifikace problematiky CSR, zařazení firemního dobrovolnictví jako CSR aktivity).
2. Definujte cíle práce, metody práce a výzkumné otázky.
3. Analyzujte současný model CSR aktivit ve zvolené firmě, analyzujte roli firemního dobrovolnictví.
4. Zpracujte výzkumné šetření zaměřené na firemní dobrovolnictví, vyvoďte závěry.
5. Na základě zjištěného navrhněte rozvoj programu firemního dobrovolnictví jako účinného nástroje CSR aktivit dané firmy.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska k tématu práce (specifikace problematiky CSR, zařazení firemního dobrovolnictví jako CSR aktivity).
2. Definujte cíle práce, metody práce a výzkumné otázky.
3. Analyzujte současný model CSR aktivit ve zvolené firmě, analyzujte roli firemního dobrovolnictví.
4. Zpracujte výzkumné šetření zaměřené na firemní dobrovolnictví, vyvoďte závěry.
5. Na základě zjištěného navrhněte rozvoj programu firemního dobrovolnictví jako účinného nástroje CSR aktivit dané firmy.
Seznam doporučené literatury
KOTLER, P.; LEE N. Corporate social responsibility: doing the most good for your company and your cause. 2. vyd. Hoboken: John Wiley, 2005, 307 s. ISBN 978-0-471-47611-5.
KULDOVÁ L. Společenská odpovědnost firem - etické podnikání a sociální odpovědnost v praxi. OPS 2010. Počet stran 193. ISBN 978-80-87269-12-1
KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 201 s. ISBN 978-80-247-3983-0.
PAVLÍK, M.; BĚLČÍK M. a kol. Společenská odpovědnosti organizace: CSR v praxi a jak s ním dál. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 169 s. ISBN 978-80-247-3157-5.
VYSEKALOVÁ, J.; MIKEŠ, J. Image a firemní identita. 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 2009. 190 s. ISBN: 978-80-247-2790-5.
ZADRAŽILOVÁ, D. a kol.. Společenská odpovědnost podniků: transparentnost a etika podnikání. 1.vyd. Praha: C.H. Beck, 2010, 167 s. ISBN 978-80-7400-192-5.
Seznam doporučené literatury
KOTLER, P.; LEE N. Corporate social responsibility: doing the most good for your company and your cause. 2. vyd. Hoboken: John Wiley, 2005, 307 s. ISBN 978-0-471-47611-5.
KULDOVÁ L. Společenská odpovědnost firem - etické podnikání a sociální odpovědnost v praxi. OPS 2010. Počet stran 193. ISBN 978-80-87269-12-1
KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 201 s. ISBN 978-80-247-3983-0.
PAVLÍK, M.; BĚLČÍK M. a kol. Společenská odpovědnosti organizace: CSR v praxi a jak s ním dál. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 169 s. ISBN 978-80-247-3157-5.
VYSEKALOVÁ, J.; MIKEŠ, J. Image a firemní identita. 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 2009. 190 s. ISBN: 978-80-247-2790-5.
ZADRAŽILOVÁ, D. a kol.. Společenská odpovědnost podniků: transparentnost a etika podnikání. 1.vyd. Praha: C.H. Beck, 2010, 167 s. ISBN 978-80-7400-192-5.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
1. Autorka prezentuje na strane 57 graf o počte zamestnancov spoločnosti, ktorí sa zapojili do dobrovoľníctva. Čísla uvedené v grafe kolíšu. Aké sú príčiny poklesu počtu zamestnancov v roku 2012 po predchádzajúcom, významnom náraste v roku 2011?
2. Ako najčastejší dôvod účasti na firemnom dobrovoľníckom programe bolo konať dobro ("pomáhať a vykonať dobrú vec"). Ako vníma autorka túžbu zamestnancov konať dobro vo vzťahu k pracovisku? Znamená to, že činnosť, ktorú pracovníci vykonávajú na pracovisku, nespájajú s konaním dobra?
3. Čo si myslí autorka o zapájaní celých rodín do firemného dobrovoľníckeho programu? Mohlo by ísť o cestu ako vzkriesiť upadajúci dobrovoľnícky sektor v živote komunity? Nahradí firemné dobrovoľníctvo dobrovoľnú prácu členov komunity?
Studentka plně odpověděla na položené otázky.