Tato diplomová práce obsahuje teoretický úvod do problematiky českého školství a do marketingu školství. Zároveň se zabývá i marketingem služeb a neziskových organizací, protože z nich marketing školství vychází. V analytické části je proveden výzkum mezi rodiči žáků základní školy Basic a jsou zjištěny jejich postoje ke škole. Na základě zjištěných informací je v projektové části sestaven konkrétní plán propagace školy.
Anotace v angličtině
This master thesis includes theoretical introduction into the Czech educational system and marketing for schools. Because education is a service and it is provided by non-profit or-ganizations, this work also deals with their marketing specifics. The analytical part contains of a survey among parents of elementary school Basic students and it?s searching for their attitudes towards school. The project part is based on the information gathered and consists of a concrete plan of promotion of the school.
Klíčová slova
systém vzdělávání, školství v ČR, základní škola, marketing školství, marketing služeb, marketing neziskových organizací, public relations, fundraising
Klíčová slova v angličtině
educational system, education in Czech Republic, primary school, education marketing, services marketing, non-profit marketing, public relations, fundraising
Rozsah průvodní práce
76 s. (101 358 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce obsahuje teoretický úvod do problematiky českého školství a do marketingu školství. Zároveň se zabývá i marketingem služeb a neziskových organizací, protože z nich marketing školství vychází. V analytické části je proveden výzkum mezi rodiči žáků základní školy Basic a jsou zjištěny jejich postoje ke škole. Na základě zjištěných informací je v projektové části sestaven konkrétní plán propagace školy.
Anotace v angličtině
This master thesis includes theoretical introduction into the Czech educational system and marketing for schools. Because education is a service and it is provided by non-profit or-ganizations, this work also deals with their marketing specifics. The analytical part contains of a survey among parents of elementary school Basic students and it?s searching for their attitudes towards school. The project part is based on the information gathered and consists of a concrete plan of promotion of the school.
Klíčová slova
systém vzdělávání, školství v ČR, základní škola, marketing školství, marketing služeb, marketing neziskových organizací, public relations, fundraising
Klíčová slova v angličtině
educational system, education in Czech Republic, primary school, education marketing, services marketing, non-profit marketing, public relations, fundraising
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o marketingu služeb a marketingu školství. Sepište klíčová teoretická a metodologická východiska práce a na jejich základě formulujte výzkumné otázky, cíle práce a metody jejich dosažení.
2. Vyberte vhodná a podstatná kritéria a na jejich základě vypracujte analýzu postavení základní školy Basic na trhu soukromých základních škol v Brně. Formulujte její přednosti i slabé stránky.
3. Formou marketingového výzkumu vytvořte profil zákazníka základní školy Basic. Tento profil formulujte dle demografických údajů, ale i z hlediska motivace a očekávání. Podle zjištěných informací určete cílové skupiny, na které by se měla komunikace základní školy Basic zaměřit.
4. Na základě výsledků analýzy zpracujte návrh nové komunikační aktivity základní školy Basic. Zhodnoťte navrhovanou aktivitu z hlediska její uskutečnitelnosti i předpokládané efektivity.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o marketingu služeb a marketingu školství. Sepište klíčová teoretická a metodologická východiska práce a na jejich základě formulujte výzkumné otázky, cíle práce a metody jejich dosažení.
2. Vyberte vhodná a podstatná kritéria a na jejich základě vypracujte analýzu postavení základní školy Basic na trhu soukromých základních škol v Brně. Formulujte její přednosti i slabé stránky.
3. Formou marketingového výzkumu vytvořte profil zákazníka základní školy Basic. Tento profil formulujte dle demografických údajů, ale i z hlediska motivace a očekávání. Podle zjištěných informací určete cílové skupiny, na které by se měla komunikace základní školy Basic zaměřit.
4. Na základě výsledků analýzy zpracujte návrh nové komunikační aktivity základní školy Basic. Zhodnoťte navrhovanou aktivitu z hlediska její uskutečnitelnosti i předpokládané efektivity.
Seznam doporučené literatury
JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Aplikace marketingu ve školství. Vyd. 1. Plzeň: Západočeská univerzita, 1998, 139 s. ISBN 80-7082-453-0.
KOTLER, Philip a Karen F FOX. Strategic marketing for educational institutions. 2nd ed. Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall, c1995, xii, 484 s. ISBN 0136689892.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. 2., aktualiz. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009, 328 s. ISBN 978-80-7357-494-9.
VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb: efektivně a moderně. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 232 s. ISBN 978-80-247-2721-9.
Seznam doporučené literatury
JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Aplikace marketingu ve školství. Vyd. 1. Plzeň: Západočeská univerzita, 1998, 139 s. ISBN 80-7082-453-0.
KOTLER, Philip a Karen F FOX. Strategic marketing for educational institutions. 2nd ed. Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall, c1995, xii, 484 s. ISBN 0136689892.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. 2., aktualiz. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009, 328 s. ISBN 978-80-7357-494-9.
VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb: efektivně a moderně. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 232 s. ISBN 978-80-247-2721-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
Otázky oponenta:
1. Str. 37: Výsledky ukázaly, jak uvádíte, že ZŠ Basic je v popředí zájmu, podle typologie české populace, tzv. lidí "úspěšných" (vůdčích osobností - vrcholový management, OSVČ). Naopak zájem ze strany rodičů pracujících v oblasti vzdělávání a školství je poměrně nízký. Co si myslíte, že je příčinou menšího zájmu právě této skupiny rodičů?
2. Str. 34: Tabulka 3: Daly by se jednoznačně zobecnit výsledky na základě konfrontace odpovědí respondentů na dotazy - "změny po nástupu do Basic" a "výtky"? Můžeme zde najít souvislost s první otázkou?
3. Musím se zeptat, myslíte si, že vzhledem k současnému vytížení pracovníků (např. učitelé) bude projekt přijat pozitivně?
Otázka vedoucího:
V práci se příliš nehovoří o internetovém marketingu, zejména na sociálních sítích. Jaká je
jeho role v tomto případě?
Soukalová, Ph.D. položila otázku: Projevuje se nějak ve škole demografická krize?
Studentka zodpověděla zcela na všechny výše uvedené otázky.