Bakalářská práce ?Interkulturní mediace na základních školách? je zaměřena na problematiku řešení interkulturních konfliktů žáků základních škol alternativní metodou ? mediací. Teoretická část nám poskytuje základní informace ke zkoumané problematice. Zaměříme se na multikulturní školu, její činitele, na mediaci jako jeden ze způsobů řešení konfliktu i na samotný konflikt. Cílem výzkumu je zjistit využití interkulturní mediace jako alternativního způsobu řešení konfliktních situací mezi žáky odlišné kultury a to z pohledu dotazovaných učitelů základních škol vyučujících v multikulturních třídách.
Anotace v angličtině
Thesis "Intercultural mediation in elementary schools" is focused on the problems associated with pro-intercultural conflict resolution school pupils an alternative method - mediation. The theoretical part provides basic information on the researched topic. It is measured on a per-concept multicultural school, its agents, to mediation as a way of resolving the conflict and the conflict itself. The aim of the research is to determine the use of intercultural mediation as an alternative method of resolving conflicts between pupils of different culture from the perspective of those surveyed elementary school teachers teaching in multicultural classrooms.
Bakalářská práce ?Interkulturní mediace na základních školách? je zaměřena na problematiku řešení interkulturních konfliktů žáků základních škol alternativní metodou ? mediací. Teoretická část nám poskytuje základní informace ke zkoumané problematice. Zaměříme se na multikulturní školu, její činitele, na mediaci jako jeden ze způsobů řešení konfliktu i na samotný konflikt. Cílem výzkumu je zjistit využití interkulturní mediace jako alternativního způsobu řešení konfliktních situací mezi žáky odlišné kultury a to z pohledu dotazovaných učitelů základních škol vyučujících v multikulturních třídách.
Anotace v angličtině
Thesis "Intercultural mediation in elementary schools" is focused on the problems associated with pro-intercultural conflict resolution school pupils an alternative method - mediation. The theoretical part provides basic information on the researched topic. It is measured on a per-concept multicultural school, its agents, to mediation as a way of resolving the conflict and the conflict itself. The aim of the research is to determine the use of intercultural mediation as an alternative method of resolving conflicts between pupils of different culture from the perspective of those surveyed elementary school teachers teaching in multicultural classrooms.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti interkulturní mediace na základních školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti interkulturní mediace na základních školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
HOLÁ, Lenka. Mediace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2001. ISBN 978-80-247-3134-6.
HOLÁ, Lenka. Mediace: způsob řešení mezilidských konfliktů. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0467-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
HOLÁ, Lenka. Mediace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2001. ISBN 978-80-247-3134-6.
HOLÁ, Lenka. Mediace: způsob řešení mezilidských konfliktů. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0467-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Komise poukázala na chybně formulovaný výzkumný cíl. Zásadním nedostatkem práce je nedostatečná znalost pojmu interkulturní mediace samotnou autorkou, která se odrazila na nevhodné formulaci otázek rozhovoru. Proběhla diskuze k vymezení tohoto pojmu.