Výchova mimo školu a volný čas dětí z pohledu vesnických dětí, jejich možností, zájmů a životních hodnot. Zhodnocen volný čas a jeho trávení jak doma, tak i v kroužcích nebo neorganizovaně, případně s rodiči.Práce se zaměřuje na význam mimoškolní výchovy, konkrétně výtvarné činnosti jako jednu z možností využití volného času a její význam při výchově dětí.Výzkum byl veden jako kvantitativní a výsledné vyhodnocení dotazníku naznačilo, že nejhlavější volnočasovou aktivitou dětí je sport, trávení času u počítače a televizoru. Výtvarná činnost děti baví, ale hlavně spontánně doma. Ve škole jsou z ní často obavy a je nudná.
Anotace v angličtině
The aim of this work is the importance of non formal education from the perspektive of rural chidren, their options and interests.
The work focuses on the importance of non formal education activities, specifically art education and its role in it.
The theoretical part of this bachelor thesis expalins the conceps of leisure time and education of children, art, education to values. The research was conducted as a result of quantitative evaluation guestionnaire idicated that most major leisure activities of children's sport, spending time at the computer and Tv. Children like to create spontaneously at home. In scholl, it often concerns and it is boring.
Klíčová slova
Volný čas, děti staršího školního věku, mimoškolní výchova, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
leisure, children, education, extra-curricular education, art
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Výchova mimo školu a volný čas dětí z pohledu vesnických dětí, jejich možností, zájmů a životních hodnot. Zhodnocen volný čas a jeho trávení jak doma, tak i v kroužcích nebo neorganizovaně, případně s rodiči.Práce se zaměřuje na význam mimoškolní výchovy, konkrétně výtvarné činnosti jako jednu z možností využití volného času a její význam při výchově dětí.Výzkum byl veden jako kvantitativní a výsledné vyhodnocení dotazníku naznačilo, že nejhlavější volnočasovou aktivitou dětí je sport, trávení času u počítače a televizoru. Výtvarná činnost děti baví, ale hlavně spontánně doma. Ve škole jsou z ní často obavy a je nudná.
Anotace v angličtině
The aim of this work is the importance of non formal education from the perspektive of rural chidren, their options and interests.
The work focuses on the importance of non formal education activities, specifically art education and its role in it.
The theoretical part of this bachelor thesis expalins the conceps of leisure time and education of children, art, education to values. The research was conducted as a result of quantitative evaluation guestionnaire idicated that most major leisure activities of children's sport, spending time at the computer and Tv. Children like to create spontaneously at home. In scholl, it often concerns and it is boring.
Klíčová slova
Volný čas, děti staršího školního věku, mimoškolní výchova, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
leisure, children, education, extra-curricular education, art
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky volného času, kultury a umění ve výchově, mimoškolní výchovy a výtvarné pedagogiky.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky volného času, kultury a umění ve výchově, mimoškolní výchovy a výtvarné pedagogiky.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007.
ISBN 978-80-247-1369-4.
PÁVKOVÁ, J., B. HÁJEK, B. HOFBAUER, V. HRDLIČKOVÁ a A. PAVLÍKOVÁ. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
SLAVÍKOVÁ, V., J. SLAVÍK a S. ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
SPOUSTA, V., J. FUKAČ, M. ŘEHOŘKOVÁ, V. JUVA a J. PELÁN. Metody a formy výchovy ve volném čase. Kultura a umění ve výchově. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995. ISBN 80-210-1275-7.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007.
ISBN 978-80-247-1369-4.
PÁVKOVÁ, J., B. HÁJEK, B. HOFBAUER, V. HRDLIČKOVÁ a A. PAVLÍKOVÁ. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
SLAVÍKOVÁ, V., J. SLAVÍK a S. ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
SPOUSTA, V., J. FUKAČ, M. ŘEHOŘKOVÁ, V. JUVA a J. PELÁN. Metody a formy výchovy ve volném čase. Kultura a umění ve výchově. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995. ISBN 80-210-1275-7.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Doc. Wiegerová poukázala na chybnou formulaci hlavního výzkumného cíle i dílčích cílů. Proč jste zařadila mezi respondenty žáky 5. a 6. tříd? (doc. Wiegerová) Studentka uvedla, že v obou ročnících jsou žáci stejného vývojového stupně, doc. Wiegerová upozornila na zásadní změny, kterými procházejí žáci 6. tříd. Ocenila dále doplnění dotazníkového šetření o techniku volného psaní. Objasněte pojem artefiletika. (doc. Balvín) Studentka odpověděla, uvedla zdroj, vymezila také pojmy školní a mimoškolní tvořivost, čerpala však z nevhodného zdroje. Dr. Vávrová upozornila na nepodařené formulace některých dotazníkových položek. Dr. Kočvarová ocenila úroveň statistické části práce.