Základním cílem této práce je najít cestu k resocializaci jedinců za pomoci skautingu jako výchovně vzdělávací aktivity v podmínkách výchovného zařízení. Vzhledem k tomu, že ve výchovných zařízeních jsou děti z různého prostředí, jako je kupříkladu prostředí patologické v rámci rodiny, děti s různým mentálním i zdravotním postižením může tato metoda najít své uplatnění v oblasti výchovy i vzdělávání. Jedná se v podstatě o formu alternativního přístupu v oblasti výchovného procesu.
Tato alternativní forma výchovy a vzdělávání, která může působit v širokém spektru rozvoje kognitivních i sociálních vlastností dětí, je jistě jednou z možností alternativního způsobu edukačního procesu, ale zároveň návratem k tomu, co je člověku nejbližší a tím je jistě příroda a zdravý životní styl.
Teoretická část naší práce se především zabývá skautskými sdruženími a spolky jako výchovně vzdělávací aktivita a slouží k vyjasnění popisované problematiky. V další části se zabýváme samotnou metodou aplikace skautingu ve formě her a v návaznosti na resocializační proces při působení na děti z výchovného zařízení. Jedná se především o popis činnosti a praktické využití v rámci resocializace i edukace v takovémto typu zařízení. Pro dokreslení problematiky je rovněž nutné porovnat prostředí, psychologii osobnosti a samotnou problematiku výchovy.
V praktické části práce se zabýváme výzkumem názorů a postojů jedinců na skauting, jeho využití v resocializační výchově a porovnání klasických a alternativních metod resocializační výchovy v rámci institucionální výchovy. Zároveň se zabýváme dílčími cíli, zkoumáním a odpovědí na stanovené otázky.
V závěru práce jsou shrnuty získané výsledky výzkumu a zároveň stanovujeme jistá doporučení pro zavedení do praxe.
Anotace v angličtině
The main objective of this work is to find the path to rehabilitation of individuals with the help of Scouting as educational activities in terms of educational facilities. Given that the educational institutions are children from different backgrounds, such as, for example, pa-thological environment within the family, children with various mental and physical disabi-lities, this method may find its application in the field of education and training. It is basi-cally a form of al-ternativního approach in the educational process.
This alternative form of education that can be applied in a wide range of cognitive de-velopment and social characteristics of children, is certainly one possible alternative way educational process, but also a return to what is closest to man and it is certainly natural and healthy lifestyle.
The theoretical part of our work is primarily concerned with Scout associations and clubs as educational activities and helps to clarify the issues discussed. The next part deals with the application of method scouting in the form of games and following the resocia-fic process when exposed to children from an educational facility. This is essentially a descrip-tion of the activities and practical use in the rehabilitation and education in such type of devices. To illustrate the issue is also necessary to compare the environment, personality psychology, and the possible issues-education.
In the practical part of the work involved in research, opinions and attitudes of indivi-duals to skautig, its use in education and re-socialization comparison of classical and alter-native methods resoci-alizační education in the institutional education. At the same time, we deal with sub-targets, and exploring answers to the questions.
The conclusion summarizes the results of research and also specifies some recommen-dations for implementation.
Základním cílem této práce je najít cestu k resocializaci jedinců za pomoci skautingu jako výchovně vzdělávací aktivity v podmínkách výchovného zařízení. Vzhledem k tomu, že ve výchovných zařízeních jsou děti z různého prostředí, jako je kupříkladu prostředí patologické v rámci rodiny, děti s různým mentálním i zdravotním postižením může tato metoda najít své uplatnění v oblasti výchovy i vzdělávání. Jedná se v podstatě o formu alternativního přístupu v oblasti výchovného procesu.
Tato alternativní forma výchovy a vzdělávání, která může působit v širokém spektru rozvoje kognitivních i sociálních vlastností dětí, je jistě jednou z možností alternativního způsobu edukačního procesu, ale zároveň návratem k tomu, co je člověku nejbližší a tím je jistě příroda a zdravý životní styl.
Teoretická část naší práce se především zabývá skautskými sdruženími a spolky jako výchovně vzdělávací aktivita a slouží k vyjasnění popisované problematiky. V další části se zabýváme samotnou metodou aplikace skautingu ve formě her a v návaznosti na resocializační proces při působení na děti z výchovného zařízení. Jedná se především o popis činnosti a praktické využití v rámci resocializace i edukace v takovémto typu zařízení. Pro dokreslení problematiky je rovněž nutné porovnat prostředí, psychologii osobnosti a samotnou problematiku výchovy.
V praktické části práce se zabýváme výzkumem názorů a postojů jedinců na skauting, jeho využití v resocializační výchově a porovnání klasických a alternativních metod resocializační výchovy v rámci institucionální výchovy. Zároveň se zabýváme dílčími cíli, zkoumáním a odpovědí na stanovené otázky.
V závěru práce jsou shrnuty získané výsledky výzkumu a zároveň stanovujeme jistá doporučení pro zavedení do praxe.
Anotace v angličtině
The main objective of this work is to find the path to rehabilitation of individuals with the help of Scouting as educational activities in terms of educational facilities. Given that the educational institutions are children from different backgrounds, such as, for example, pa-thological environment within the family, children with various mental and physical disabi-lities, this method may find its application in the field of education and training. It is basi-cally a form of al-ternativního approach in the educational process.
This alternative form of education that can be applied in a wide range of cognitive de-velopment and social characteristics of children, is certainly one possible alternative way educational process, but also a return to what is closest to man and it is certainly natural and healthy lifestyle.
The theoretical part of our work is primarily concerned with Scout associations and clubs as educational activities and helps to clarify the issues discussed. The next part deals with the application of method scouting in the form of games and following the resocia-fic process when exposed to children from an educational facility. This is essentially a descrip-tion of the activities and practical use in the rehabilitation and education in such type of devices. To illustrate the issue is also necessary to compare the environment, personality psychology, and the possible issues-education.
In the practical part of the work involved in research, opinions and attitudes of indivi-duals to skautig, its use in education and re-socialization comparison of classical and alter-native methods resoci-alizační education in the institutional education. At the same time, we deal with sub-targets, and exploring answers to the questions.
The conclusion summarizes the results of research and also specifies some recommen-dations for implementation.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti historie a současnosti skautingu v aplikaci na resocializaci.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu skautingu a resocializace ve výchovném ústavu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti historie a současnosti skautingu v aplikaci na resocializaci.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu skautingu a resocializace ve výchovném ústavu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SVOJSÍK,Benjamin Antonín. Základy junáctví: návod pro výchovu české mládeže na základě sytému sira R.Baden-Powella. Praha: České lidové knihkupectví a antikvariát Josef Springer,1912.
SETON, Ernest Thompson. The Book of Woodcraft and Indian Lore: kniha lesní moudrosti. Miloš Zapletal. New York: Brieger Press,1929. ISBN 80-7033-084-8.
ZAPLETAL,Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. Praha: Albatros,1986.
CHRÁSKA,Miroslav. Metody pedagogického výzkumu:základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada,2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS,Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido,2001. ISBN 80-7315-004-2.
Seznam doporučené literatury
SVOJSÍK,Benjamin Antonín. Základy junáctví: návod pro výchovu české mládeže na základě sytému sira R.Baden-Powella. Praha: České lidové knihkupectví a antikvariát Josef Springer,1912.
SETON, Ernest Thompson. The Book of Woodcraft and Indian Lore: kniha lesní moudrosti. Miloš Zapletal. New York: Brieger Press,1929. ISBN 80-7033-084-8.
ZAPLETAL,Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. Praha: Albatros,1986.
CHRÁSKA,Miroslav. Metody pedagogického výzkumu:základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada,2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS,Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido,2001. ISBN 80-7315-004-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Autorka prezentovala svou práci ve značně zkratkovité podobě. Výsledky spíše naznačila, než že by je podrobně diskutovala. Mgr. Jurtíková se vyjádřila k tomu, že není jasně propojený cíl výzkumu s užitou výzkumnou technikou. Doktor Hladík ocenil některé aspekty užité výzkumné techniky. Dále uvedl, že oceňuje snahu vydat se originální výzkumnou cestou a testovat hypotézu. Ovšem také uvedl, že závěry z testování hypotéz nejsou korektní.