Ústředním tématem předložené diplomové práce je motivace pro výběr povolání předškolního pedagoga v Uherském Brodě a okolí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. První kapitola zpracovává problematiku přípravy předškolního pedagoga, včetně osobnostních předpokladů a zmiňuje také základní dokumentaci ovlivňující předškolní vzdělávání v České republice. Druhá kapitola vychází z profese předškolního pedagoga a přibližuje formy práce, osobnost vychovávaného a jeho vliv na jednání předškolního pedagoga. Třetí kapitola se opírá o základní otázky motivace osobnosti, objasňuje jednotlivé teorie motivace, zejména pak teorii potřeb Abrahama Maslowa. Praktická část obsahuje výzkum zaměřený na zjišťování významu potřeb (dle Maslowovy pyramidy potřeb) pro výběr povolání předškolního pedagoga.
Annotation in English
The central topic of the presented diploma thesis is the motivation for choosing the occupation of a pre-school pedagogue in Uherský Brod and its neighbourhood. The thesis deals with the issue of preparation of a pre-school pedagogue including his or her personal qualifications. The thesis focuses on the profession of a pre-school pedagogue and outlines forms of work as well as the personality of an educated person and his or her influence on the behaviour of a pre-school pedagogue. Furthermore, the thesis deals with the basic question of personality motivation and explains the theory of needs by Adraham Maslow. The practical part consists of the research focused on the investigation of the importance of needs (according to Maslow?s hierarchy of needs) when choosing the occupation of a pre-school pedagogue in dependence on the length of pedagogical practice. The research has shown that in case of some of the needs there exist statistically significant differences influenced by the length of pedagogical practice.
Keywords
osobnost, profesní způsobilost, pedagogické dovednosti, předškolní pedagog, dítě jako vychovávaný, motivace, teorie potřeb, pyramida potřeb.
Keywords in English
character, professional competence, pedagogical skills, preschool teacher, raised as a child, motivation, theory of needs, the pyramid of needs.
Length of the covering note
80 s.
Language
CZ
Annotation
Ústředním tématem předložené diplomové práce je motivace pro výběr povolání předškolního pedagoga v Uherském Brodě a okolí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. První kapitola zpracovává problematiku přípravy předškolního pedagoga, včetně osobnostních předpokladů a zmiňuje také základní dokumentaci ovlivňující předškolní vzdělávání v České republice. Druhá kapitola vychází z profese předškolního pedagoga a přibližuje formy práce, osobnost vychovávaného a jeho vliv na jednání předškolního pedagoga. Třetí kapitola se opírá o základní otázky motivace osobnosti, objasňuje jednotlivé teorie motivace, zejména pak teorii potřeb Abrahama Maslowa. Praktická část obsahuje výzkum zaměřený na zjišťování významu potřeb (dle Maslowovy pyramidy potřeb) pro výběr povolání předškolního pedagoga.
Annotation in English
The central topic of the presented diploma thesis is the motivation for choosing the occupation of a pre-school pedagogue in Uherský Brod and its neighbourhood. The thesis deals with the issue of preparation of a pre-school pedagogue including his or her personal qualifications. The thesis focuses on the profession of a pre-school pedagogue and outlines forms of work as well as the personality of an educated person and his or her influence on the behaviour of a pre-school pedagogue. Furthermore, the thesis deals with the basic question of personality motivation and explains the theory of needs by Adraham Maslow. The practical part consists of the research focused on the investigation of the importance of needs (according to Maslow?s hierarchy of needs) when choosing the occupation of a pre-school pedagogue in dependence on the length of pedagogical practice. The research has shown that in case of some of the needs there exist statistically significant differences influenced by the length of pedagogical practice.
Keywords
osobnost, profesní způsobilost, pedagogické dovednosti, předškolní pedagog, dítě jako vychovávaný, motivace, teorie potřeb, pyramida potřeb.
Keywords in English
character, professional competence, pedagogical skills, preschool teacher, raised as a child, motivation, theory of needs, the pyramid of needs.
Research Plan
Zpracování rešerše a odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti profese předškolního pedagoga a jeho motivace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na motivaci pro výběr povolání předškolního pedagoga.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Research Plan
Zpracování rešerše a odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti profese předškolního pedagoga a jeho motivace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na motivaci pro výběr povolání předškolního pedagoga.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Recommended resources
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KUHRTOVÁ, 2009. Učitel: Příprava na profesi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2863-6.
NAKONEČNÝ, Milan, 1998. Psychologie osobnosti. Vyd. 2. Praha: Akademie věd České republiky. ISBN 80-200-0628-1.
PLHÁKOVÁ, Alena, 2004. Učebnice obecné psychologie. Praha: Akademie věd České republiky. ISBN 80-200-1086-6.
ŠTIKAR, Jiří et. al., 2003. Psychologie ve světě práce. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0448-5.
SVOBODOVÁ, Eva a kol., 2010. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-774-9.
Recommended resources
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KUHRTOVÁ, 2009. Učitel: Příprava na profesi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2863-6.
NAKONEČNÝ, Milan, 1998. Psychologie osobnosti. Vyd. 2. Praha: Akademie věd České republiky. ISBN 80-200-0628-1.
PLHÁKOVÁ, Alena, 2004. Učebnice obecné psychologie. Praha: Akademie věd České republiky. ISBN 80-200-1086-6.
ŠTIKAR, Jiří et. al., 2003. Psychologie ve světě práce. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0448-5.
SVOBODOVÁ, Eva a kol., 2010. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-774-9.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala svou práci, zodpověděla otázky vedoucí i oponentky.
Jaký je rozdíl mezi předškolním pedagogem a učitelkou v mateřské škole (doc. Bakošová reagovala na název práce). Studentka uvedla svůj pohled na uvedené pojmy.
Prof. Chráska ocenil přehlednost práce, doporučil více konkrétněji formulovat hypotézy.
Z jakého důvodu jste zvolila hierarchii potřeb dle Maslowa (dr. Unger)? Studentce bylo toto pojetí nejbližší.