Diplomová práce se zabývá příčinami odkladu školní docházky ve zlínských mateřských školách. Práce je složena ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část na základě odborné literatury popisuje předškolní období dítěte, školní připravenost, školní zralost a s tím spojenou legislativu České republiky. Praktická část zachycuje příčiny odkladů školní docházky, počet odkladů za posledních sedm let a postoje rodičů k odkladu školní docházky.
Anotace v angličtině
Theses deals with reasons for postponing school attendance. The work consists of two parts, theoretical and practical. Theoretical part is based on specialized publication and describes children's' pre-school period, their readiness for school, school maturity and the Czech republic legislation. The practical part takes a look at the reasons for postponing a school attendance, number of deferments during last seven years and parents attitude to-ward postponing school attendance.
Klíčová slova
Předškolní období, povinná školní docházka, odklad školní docházky, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
Preschool period, compulsory school attendance, suspension of school attendance, school maturity, school readiness
Rozsah průvodní práce
67 s. (14 147 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá příčinami odkladu školní docházky ve zlínských mateřských školách. Práce je složena ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část na základě odborné literatury popisuje předškolní období dítěte, školní připravenost, školní zralost a s tím spojenou legislativu České republiky. Praktická část zachycuje příčiny odkladů školní docházky, počet odkladů za posledních sedm let a postoje rodičů k odkladu školní docházky.
Anotace v angličtině
Theses deals with reasons for postponing school attendance. The work consists of two parts, theoretical and practical. Theoretical part is based on specialized publication and describes children's' pre-school period, their readiness for school, school maturity and the Czech republic legislation. The practical part takes a look at the reasons for postponing a school attendance, number of deferments during last seven years and parents attitude to-ward postponing school attendance.
Klíčová slova
Předškolní období, povinná školní docházka, odklad školní docházky, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
Preschool period, compulsory school attendance, suspension of school attendance, school maturity, school readiness
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti předškolní a školní problematiky - dítě v předškolním období, povinná školní docházka, odklad školní docházky, školní zralost, příčiny odkladu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Kvantitativní výzkum - sběr dat (analýza statistických dat), dotazníkové šetření
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti předškolní a školní problematiky - dítě v předškolním období, povinná školní docházka, odklad školní docházky, školní zralost, příčiny odkladu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Kvantitativní výzkum - sběr dat (analýza statistických dat), dotazníkové šetření
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
AUTORSKÝ KOLEKTIV. VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ V PRAZE. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Tauris, 2006. ISBN 80-87000-00-5.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
Přehled judikatury z oblasti školství. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-548-9.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, s. r. o., 2003. ISBN 80-7178-772-8.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.
Seznam doporučené literatury
AUTORSKÝ KOLEKTIV. VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ V PRAZE. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Tauris, 2006. ISBN 80-87000-00-5.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
Přehled judikatury z oblasti školství. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-548-9.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, s. r. o., 2003. ISBN 80-7178-772-8.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka měla prezentaci připravenou, odpověděla na vybrané otázky vedoucí i oponentky v relacích své práce.
Prof. Chráska upozornil na chyby v metodologii, nesprávné využití testů, formální nepřesnosti.