Diplomová práce se zabývá problematikou postojů učitelů k rozvoji čtenářské gramotnosti. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmů čtení a čtenářská gramotnost. Popisuje také faktory, které ovlivňují její rozvoj. Nakonec se zaměřuje na to, jak může být čtenářská gramotnost učiteli rozvíjena.
Práce si klade za cíl zmapovat postoje učitelů k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků mlad-šího školního věku. Dílčím cílem je zjistit, jak se tyto postoje mění v závislosti na věku, délce praxe a aprobovanosti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the approach of teachers to development of literacy. The theoretical part focuses on defining terms such as reading and literacy. It also describes the factors that influence its development. Finally, it focuses on how literacy can be develop by teachers.
The work aims to map the attitudes of teachers to develop literacy of elementary school children. The operational objective is to determine how these attitudes vary depending on age, length of practice and qualification.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, osobnost učitele, osobnost žáka, rozvoj čtenářské gramotnosti
Klíčová slova v angličtině
literacy, teacher´s personality, personality of elementary school children, development of literacy
Rozsah průvodní práce
109
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou postojů učitelů k rozvoji čtenářské gramotnosti. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmů čtení a čtenářská gramotnost. Popisuje také faktory, které ovlivňují její rozvoj. Nakonec se zaměřuje na to, jak může být čtenářská gramotnost učiteli rozvíjena.
Práce si klade za cíl zmapovat postoje učitelů k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků mlad-šího školního věku. Dílčím cílem je zjistit, jak se tyto postoje mění v závislosti na věku, délce praxe a aprobovanosti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the approach of teachers to development of literacy. The theoretical part focuses on defining terms such as reading and literacy. It also describes the factors that influence its development. Finally, it focuses on how literacy can be develop by teachers.
The work aims to map the attitudes of teachers to develop literacy of elementary school children. The operational objective is to determine how these attitudes vary depending on age, length of practice and qualification.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, osobnost učitele, osobnost žáka, rozvoj čtenářské gramotnosti
Klíčová slova v angličtině
literacy, teacher´s personality, personality of elementary school children, development of literacy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti čtenářské gramotnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na zjišťování postojů učitelů k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků mladšího školního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti čtenářské gramotnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na zjišťování postojů učitelů k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků mladšího školního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BUBENÍČKOVÁ, Petra et al., 2011. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-165-5.
HAVEL, Jiří et al., 2011. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5714-2.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana a Marie ŠVRČKOVÁ, 2010. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978-80-7368-878-3.
PRŮCHA, Jan, ed., 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
WILDOVÁ, Radka et al., 2012. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-579-9.
Seznam doporučené literatury
BUBENÍČKOVÁ, Petra et al., 2011. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-165-5.
HAVEL, Jiří et al., 2011. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5714-2.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana a Marie ŠVRČKOVÁ, 2010. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978-80-7368-878-3.
PRŮCHA, Jan, ed., 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
WILDOVÁ, Radka et al., 2012. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-579-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka na začátku obhajoby vymezila primární cíle diplomové práce. Rovněž specifikovala základní terminologii, kterou využívala při psaní závěrečné práce. Jasně charakterizovala výstupy praktické části. Studentka zodpověděla jak otázky vedoucího, tak i oponenta diplomové práce.