Diplomová práce se zaměřuje na smýšlení studentů pomáhajících profesí o návrhu Minis-terstva práce a sociálních České republiky zrušit kojenecké ústavy a dětské domovy pro děti do tří let věku a děti umístit do pěstounských rodin. Cílem práce je zjistit názory stu-dentů k této problematice, názory generace, která zanedlouho sama může ovlivňovat pravi-dla výchovy a umísťování dětí do náhradní péče.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis is focused on opinions of helping profession students about a proposal of the Ministry of Labour and Social Affairs of the Czech Republic to abolish infant insti-tutes and children?s homes for children to three years of age and their placement in foster families. The aim of the thesis to find out students? opinions of these problems, opinions of the generation which will soon influence rules for upbringing and placement of children of foster care.
Klíčová slova
kojenecký ústav, dětský domov, náhradní péče, profesionální pěstounská péče
Klíčová slova v angličtině
infant institutes, children?s homes, foster care, professional foster care
Rozsah průvodní práce
126 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na smýšlení studentů pomáhajících profesí o návrhu Minis-terstva práce a sociálních České republiky zrušit kojenecké ústavy a dětské domovy pro děti do tří let věku a děti umístit do pěstounských rodin. Cílem práce je zjistit názory stu-dentů k této problematice, názory generace, která zanedlouho sama může ovlivňovat pravi-dla výchovy a umísťování dětí do náhradní péče.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis is focused on opinions of helping profession students about a proposal of the Ministry of Labour and Social Affairs of the Czech Republic to abolish infant insti-tutes and children?s homes for children to three years of age and their placement in foster families. The aim of the thesis to find out students? opinions of these problems, opinions of the generation which will soon influence rules for upbringing and placement of children of foster care.
Klíčová slova
kojenecký ústav, dětský domov, náhradní péče, profesionální pěstounská péče
Klíčová slova v angličtině
infant institutes, children?s homes, foster care, professional foster care
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti náhradní péče o dítě, rodinné péče, ústavní péče a kojeneckých ústavů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu se zaměřením na zjištění postojů studentů pomáhajících profesí na zrušení kojeneckých ústavů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti náhradní péče o dítě, rodinné péče, ústavní péče a kojeneckých ústavů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu se zaměřením na zjištění postojů studentů pomáhajících profesí na zrušení kojeneckých ústavů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ARCHEROVÁ, Caroline. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Slon, 1995. ISBN 80-85850-08-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-20-262-0065-9.
Seznam doporučené literatury
ARCHEROVÁ, Caroline. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Slon, 1995. ISBN 80-85850-08-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-20-262-0065-9.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svoji práci, zodpověděla otázky uvedené v posudcích.
Doc. Bakošová ocenila záměr práce.
Prof. Chráska pozitivně ohodnotil snahu o uchopení výzkumu, upozornil však na nedostatky v metodologii, nepřehlednost hypotéz, uvedl doporučující postupy.
Dr. Unger a dr. Kitliňská upozornili na specifika problematiky zrušení ústavů, k uvedenému proběhla diskuze.