V mé bakalářské práci se zabývám komunikací s neslyšícími rodičkami. Cílem je zjistit, jakým způsobem jsou porodní asistentky schopny komunikovat s neslyšící rodičkou. V teoretické části se věnuji anatomii a fyziologii sluchového ústrojí, poruchám sluchu a dále také komunikaci sluchově postižených. Největší důraz kladu na zásady a chyby v komunikaci s neslyšícími rodičkami. V praktické části provádím šetření pomocí strukturovaného rozhovoru s porodními asistentkami, které pracují na porodním sále v nemocnicích ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis, I deal with communication with deaf women in labour. The aim of the thesis is to find out the way in which the midwives are able to communicate with a deaf woman in labour. In the theoretical part of this thesis, I deal with anatomy and physiology of the auditory system, with ear defects and with communication of hearing-impaired people. Particular stress is laid on the principles and faults in communication with deaf women in labour. In the practical part of this thesis, I conduct a survey by means of a structured interview with midwives who work in a delivery room in hospitals in the Zlin Region.
deaf woman in labour, communication, communication barriers, sign language, non-verbal communication, finger alphabet, lip-reading, interview
Rozsah průvodní práce
64s. + 16s. (85 944 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V mé bakalářské práci se zabývám komunikací s neslyšícími rodičkami. Cílem je zjistit, jakým způsobem jsou porodní asistentky schopny komunikovat s neslyšící rodičkou. V teoretické části se věnuji anatomii a fyziologii sluchového ústrojí, poruchám sluchu a dále také komunikaci sluchově postižených. Největší důraz kladu na zásady a chyby v komunikaci s neslyšícími rodičkami. V praktické části provádím šetření pomocí strukturovaného rozhovoru s porodními asistentkami, které pracují na porodním sále v nemocnicích ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis, I deal with communication with deaf women in labour. The aim of the thesis is to find out the way in which the midwives are able to communicate with a deaf woman in labour. In the theoretical part of this thesis, I deal with anatomy and physiology of the auditory system, with ear defects and with communication of hearing-impaired people. Particular stress is laid on the principles and faults in communication with deaf women in labour. In the practical part of this thesis, I conduct a survey by means of a structured interview with midwives who work in a delivery room in hospitals in the Zlin Region.
deaf woman in labour, communication, communication barriers, sign language, non-verbal communication, finger alphabet, lip-reading, interview
Zásady pro vypracování
Výběr literatury vztahující se k danému problému.
Popis výchozího problému.
Naplánování výzkumného šetření.
Výběr výzkumné metody.
Výběr respondentů.
Pilotní studie.
Realizace výzkumného šetření.
Zpracování získaných dat.
Interpretace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Výběr literatury vztahující se k danému problému.
Popis výchozího problému.
Naplánování výzkumného šetření.
Výběr výzkumné metody.
Výběr respondentů.
Pilotní studie.
Realizace výzkumného šetření.
Zpracování získaných dat.
Interpretace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FRIEDLOVÁ, Karolína, 2007. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1314-4.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona, 2011. Logopedie v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2835-3.
KRAHULCOVÁ, Beáta, 2001. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum.
ISBN 80-247-0329-2.
KUZNÍKOVÁ, Iva a kolektiv, 2011. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3676-1.
LINHARTOVÁ, Věra, 2006. Praktická komunikace v medicíně pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1784-5.
NAŇKA, Ondřej a Miloslava ELIŠKOVÁ, 2009. Přehled anatomie. Praha: Galén.
ISBN 978-80-7262-612-0.
PROCHÁZKOVÁ, Věra a Petr VYSUŠEK, 2007. Jak komunikovat s neslyšícím klientem? Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. ISBN 978-80-86991-18-4.
POKORNÁ, Andrea, 2010. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
ISBN 978-80-7013-524-2.
UHERÍK, Anton, 1990. Hluchota reč poznanie. Martin: Osveta. ISBN 80-217-0153-6.
Seznam doporučené literatury
FRIEDLOVÁ, Karolína, 2007. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1314-4.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona, 2011. Logopedie v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2835-3.
KRAHULCOVÁ, Beáta, 2001. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum.
ISBN 80-247-0329-2.
KUZNÍKOVÁ, Iva a kolektiv, 2011. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3676-1.
LINHARTOVÁ, Věra, 2006. Praktická komunikace v medicíně pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1784-5.
NAŇKA, Ondřej a Miloslava ELIŠKOVÁ, 2009. Přehled anatomie. Praha: Galén.
ISBN 978-80-7262-612-0.
PROCHÁZKOVÁ, Věra a Petr VYSUŠEK, 2007. Jak komunikovat s neslyšícím klientem? Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. ISBN 978-80-86991-18-4.
POKORNÁ, Andrea, 2010. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
ISBN 978-80-7013-524-2.
UHERÍK, Anton, 1990. Hluchota reč poznanie. Martin: Osveta. ISBN 80-217-0153-6.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM, 1 plakát
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Domníváte se, na základě svého výzkumu, že by porodní asistentky měly mít vzdělávací kurz komunikace s neslyšící rodičkou? Pokud ano, na co by se měl tento kurz zaměřit? Pokud nikoliv, tak proč?
Studentka si myslí, že by PA měly mít možnost absolvovat kurz.
Setkala jste se osobně s klientkou se sluchovým postižením?
Studentka se prozatím nesetkala s klientkou se sluchovým postižením.
Myslíte si, že by bylo vhodné pro studentky oboru PA zavést volitelný předmět, kde by se vyučovala znaková řeč?
Studentka si myslí, že by takový předmět byl velmi vhodný, a že by studentky o tento předmět měly zájem.