Mentální retardace je vrozené postižení, které může mentálně postiženého člověka vyloučit ze života v naší běžné společnosti. Aby se tomuto vyloučení předešlo, je velice důležité, aby se poskytla dítěti s mentálním postižením celistvá péče. Touto péčí myslím včasnou diagnostiku, výchovu, vzdělávání, socializaci, pracovní výchova a především nácvik sebeobsluhy. Velice důležité je také, aby dítě s tímto postižením bylo vedeno k samostatnosti. Pokud dítě s mentálním postižením tyto činnosti úspěšně zvládne, pak má větší šanci při proměně z dítěte v dospělého člověka samostatně bydlet, pracovat, navazovat partnerské vztahy a tak naplnit současný trend v péči o mentálně postižené a to je jejich úplná integrace do společnosti.
Annotation in English
Mental retardation is an innate disability which can exclude the disabled people from everyday life. To prevent this, it is important to provide children with mental disability with complex care. It means an early diagnosis, education, socialization, occupational therapy and above all coaching them to take care of themselves. It is also vital to teach them self-reliance and autonomy. If a child with intellectual disability can manage all these things than it means that he or she has better chances when becoming adult and starting a new stage of life. Such people has better chances to find a job and a place for living, to make relationships and thanks to this all come to fruition of full integration into our society.
Mentální retardace je vrozené postižení, které může mentálně postiženého člověka vyloučit ze života v naší běžné společnosti. Aby se tomuto vyloučení předešlo, je velice důležité, aby se poskytla dítěti s mentálním postižením celistvá péče. Touto péčí myslím včasnou diagnostiku, výchovu, vzdělávání, socializaci, pracovní výchova a především nácvik sebeobsluhy. Velice důležité je také, aby dítě s tímto postižením bylo vedeno k samostatnosti. Pokud dítě s mentálním postižením tyto činnosti úspěšně zvládne, pak má větší šanci při proměně z dítěte v dospělého člověka samostatně bydlet, pracovat, navazovat partnerské vztahy a tak naplnit současný trend v péči o mentálně postižené a to je jejich úplná integrace do společnosti.
Annotation in English
Mental retardation is an innate disability which can exclude the disabled people from everyday life. To prevent this, it is important to provide children with mental disability with complex care. It means an early diagnosis, education, socialization, occupational therapy and above all coaching them to take care of themselves. It is also vital to teach them self-reliance and autonomy. If a child with intellectual disability can manage all these things than it means that he or she has better chances when becoming adult and starting a new stage of life. Such people has better chances to find a job and a place for living, to make relationships and thanks to this all come to fruition of full integration into our society.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti mentální retardace, vývojových období u dětí a vývojového období mladé dospělosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím zakotvené teorie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti mentální retardace, vývojových období u dětí a vývojového období mladé dospělosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím zakotvené teorie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí doporučení pro praxi.
Recommended resources
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3819-5.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-0956-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-0956-0.
Recommended resources
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3819-5.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-0956-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-0956-0.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student představil téma diplomové práce, následně vymezil hlavní cíle a metodologii výzkumu. Neopomenul taktéž vymezit nejdůležitější výsledky výzkumného šetření.
doc. Knotová: Jednotlivé kategorie jsou spíše oblasti (témata) rozhovoru.Taktéž upozornila na tvorbu kategorií před samotnou realizací výzkumu.
dr. Vávrová: upozornila na používání korektního odborného pojmosloví při prezentaci.
Student odpověděl ne příliš korektně na otázky vedoucího diplomové práce.