Tato bakalářská práce je zaměřena na multikulturní kompetence žáků základních škol, především na složku postojovou a znalostní. V teoretické části bakalářské práce je charakterizována multikulturní společnost, multikulturní kompetence, úloha multikulturní výchovy a seznámení s projektem ?Multikulturní škola?. Praktická část se zabývá výzkumem postojové a znalostní složky multikulturních kompetencí u žáků 8. ročníků čtyř základních škol, z toho dvou škol, jež se účastnily tohoto projektu. Cílem je zjistit, zda jsou tyto kompetence u žáků rozdílné v závislosti na absolvování projektu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on multicultural competencies of elementary school pupils, mainly on knowledge and attitude. There is characterised multicultural society, multicultural competencies, function of multicultural education and project called ?Multicultural school? in part of theory. Practical part is concerned with research of attitudes and knowledge of pupils in eighth degree at four elementary schools, two of them participated in this project. Aim of this thesis is to find out, if these competencies are different at participated and non-participated schools in this project.
Klíčová slova
multikulturní, výchova, kompetence, základní škola, postoje, znalosti
Tato bakalářská práce je zaměřena na multikulturní kompetence žáků základních škol, především na složku postojovou a znalostní. V teoretické části bakalářské práce je charakterizována multikulturní společnost, multikulturní kompetence, úloha multikulturní výchovy a seznámení s projektem ?Multikulturní škola?. Praktická část se zabývá výzkumem postojové a znalostní složky multikulturních kompetencí u žáků 8. ročníků čtyř základních škol, z toho dvou škol, jež se účastnily tohoto projektu. Cílem je zjistit, zda jsou tyto kompetence u žáků rozdílné v závislosti na absolvování projektu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on multicultural competencies of elementary school pupils, mainly on knowledge and attitude. There is characterised multicultural society, multicultural competencies, function of multicultural education and project called ?Multicultural school? in part of theory. Practical part is concerned with research of attitudes and knowledge of pupils in eighth degree at four elementary schools, two of them participated in this project. Aim of this thesis is to find out, if these competencies are different at participated and non-participated schools in this project.
Klíčová slova
multikulturní, výchova, kompetence, základní škola, postoje, znalosti
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy se zaměřením na multikulturní komptence žáků základních škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy se zaměřením na multikulturní komptence žáků základních škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1369-1.
JANEBOVÁ, Eva. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7373-063-5.
MORGENSTERNOVÁ, Monika a Lenka ŠULOVÁ. Interkulturní psychologie: Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 80-7387-502-0.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-182-4.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1369-1.
JANEBOVÁ, Eva. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7373-063-5.
MORGENSTERNOVÁ, Monika a Lenka ŠULOVÁ. Interkulturní psychologie: Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 80-7387-502-0.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-182-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval svou práci včetně odpovědí na otázky položené v posudcích. Dr. Kočvarová upozornila na chybně vymezený výzkumný soubor a nedostatky ve výpočtech.