Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku užívání návykových látek středoškolskými studenty. Úvodní teoretická část poskytuje vysvětlení pojmů - droga, toxikomanie, ochran-né a rizikové faktory vzniku závislosti. Jsou zde uvedeny charakteristiky nejčastěji užíva-ných návykových látek studenty (tabák, alkohol, marihuana) a zaměření na prevenci ve škole. Praktická část se zabývá výzkumem užívání drog na náhodně vybraných středních školách okresu Hodonín, vyhodnocením a porovnáváním výsledků dotazníků. Dotazník je rozdělen do dvou částí. První část obsahuje názory studentů na všeobecné otázky, týkající se drog. Druhá část se týká drogové problematiky a prevence ve škole. Výsledky práce ukazují na vzestup v pravidelném užívání návykových látek a potřebu zintenzivnit proti-drogovou prevenci na středních školách, kdy zejména informovaností lze snížit počet potencionálních konzumentů. Drogy a prevence zůstanou i nadále diskutovaným problémem středních škol.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the issues of drug abuse among secondary school students. The in-troductory theoretical section provides an explanation of the terms ? drugs, drug addiction, and the protective and risk factors for dependence. Characteristics of the most common drugs used by these students (tobacco, alcohol, marijuana), with a focus on prevention in schools, are presented. The practical part deals with research on drug abuse in two rando-mly selected secondary schools in the district of Hodonín, evaluating and comparing the results of questionnaires. The questionnaire is divided into two parts. The first part contains the students' opinions on general questions concerning drugs. The second part relates to drug problems and prevention in schools. The results of the thesis show a rise in regular drug abuse and the need to intensify drug prevention in schools, especially when awareness can reduce the number of potential users. Drugs and prevention will remain the issue dis-cussed in secondary schools.
drugs, student, risk, primary prevention, drug addiction, alcohol, tobacco, marijuana
Rozsah průvodní práce
81 s. (86 490 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku užívání návykových látek středoškolskými studenty. Úvodní teoretická část poskytuje vysvětlení pojmů - droga, toxikomanie, ochran-né a rizikové faktory vzniku závislosti. Jsou zde uvedeny charakteristiky nejčastěji užíva-ných návykových látek studenty (tabák, alkohol, marihuana) a zaměření na prevenci ve škole. Praktická část se zabývá výzkumem užívání drog na náhodně vybraných středních školách okresu Hodonín, vyhodnocením a porovnáváním výsledků dotazníků. Dotazník je rozdělen do dvou částí. První část obsahuje názory studentů na všeobecné otázky, týkající se drog. Druhá část se týká drogové problematiky a prevence ve škole. Výsledky práce ukazují na vzestup v pravidelném užívání návykových látek a potřebu zintenzivnit proti-drogovou prevenci na středních školách, kdy zejména informovaností lze snížit počet potencionálních konzumentů. Drogy a prevence zůstanou i nadále diskutovaným problémem středních škol.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the issues of drug abuse among secondary school students. The in-troductory theoretical section provides an explanation of the terms ? drugs, drug addiction, and the protective and risk factors for dependence. Characteristics of the most common drugs used by these students (tobacco, alcohol, marijuana), with a focus on prevention in schools, are presented. The practical part deals with research on drug abuse in two rando-mly selected secondary schools in the district of Hodonín, evaluating and comparing the results of questionnaires. The questionnaire is divided into two parts. The first part contains the students' opinions on general questions concerning drugs. The second part relates to drug problems and prevention in schools. The results of the thesis show a rise in regular drug abuse and the need to intensify drug prevention in schools, especially when awareness can reduce the number of potential users. Drugs and prevention will remain the issue dis-cussed in secondary schools.
drugs, student, risk, primary prevention, drug addiction, alcohol, tobacco, marijuana
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti návykových látek.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti návykových látek.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KALINA, Karel. Drogy a drogové závislosti 1. Praha: Úřad vlády ČR, 2003. ISBN 80-86734-05-6.
NOVÁKOVÁ, Dagmar. Metodika protidrogové prevence pro pedagogy. Praha: Národní centrum podpory zdraví, 1995. ISBN 80-707-1012-8.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-859-3149-4.
MACEK, Petr. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8747-7.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-267-6.
Seznam doporučené literatury
KALINA, Karel. Drogy a drogové závislosti 1. Praha: Úřad vlády ČR, 2003. ISBN 80-86734-05-6.
NOVÁKOVÁ, Dagmar. Metodika protidrogové prevence pro pedagogy. Praha: Národní centrum podpory zdraví, 1995. ISBN 80-707-1012-8.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-859-3149-4.
MACEK, Petr. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8747-7.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-267-6.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci včetně odpovědí na otázky uvedené v posudcích. Komise upozornila na některé nedostatky práce, které studentka uznala (chybný název statistického testu, některé formulace).