Ve své bakalářské práci se zabývám rolí asistenta pedagoga ve výchově a vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, teoretické a praktické.
V části teoretické se věnuji legislativnímu ukotvením asistenta pedagoga, vysvětlením pojmů a popisu práce asistenta pedagoga, osobního asistenta, dále pak dítěti s poruchou autistického spektra, výchovou a vzděláváním dětí s poruchou autistického spektra.
Obsahem praktické části je kvalitativní výzkum, ve kterém zkoumám, jaká je role asistenta ve výchově a vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra v mateřské škole. Výzkum jsem provedla ve dvou mateřských školách a to ve speciální mateřské škole a běžné mateřské škole.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the role of assistant teacher in the education of children with autism spectrum disorder. The work is divided into two main parts, theoretical and practi-cal.
The theoretical part discusses the legislative anchoring of assistant teacher. There are ex-plained concepts and the job descriptions of the teacher assistant and the personal assistant. There is also description of the child with autism spectrum disorder; and description of the education of children with autism spectrum disorder. The practical part contains a qualita-tive research, in which I examine the role of assistant in the upbringing and education of children with autism spectrum disorder in kindergarten. My research was performed in special nursery school and in common kindergarten.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, porucha autistického spektra (PAS), integrace, inkluze, inkluzivní škola, inkluzivní prostředí, osobní asistent, asistenční služba
Klíčová slova v angličtině
Teaching assistant , Autism Spectrum Disorder (ASD ), inclusion, inclusive schools , inclusive environment , personal assistant, assistance service
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se zabývám rolí asistenta pedagoga ve výchově a vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, teoretické a praktické.
V části teoretické se věnuji legislativnímu ukotvením asistenta pedagoga, vysvětlením pojmů a popisu práce asistenta pedagoga, osobního asistenta, dále pak dítěti s poruchou autistického spektra, výchovou a vzděláváním dětí s poruchou autistického spektra.
Obsahem praktické části je kvalitativní výzkum, ve kterém zkoumám, jaká je role asistenta ve výchově a vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra v mateřské škole. Výzkum jsem provedla ve dvou mateřských školách a to ve speciální mateřské škole a běžné mateřské škole.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the role of assistant teacher in the education of children with autism spectrum disorder. The work is divided into two main parts, theoretical and practi-cal.
The theoretical part discusses the legislative anchoring of assistant teacher. There are ex-plained concepts and the job descriptions of the teacher assistant and the personal assistant. There is also description of the child with autism spectrum disorder; and description of the education of children with autism spectrum disorder. The practical part contains a qualita-tive research, in which I examine the role of assistant in the upbringing and education of children with autism spectrum disorder in kindergarten. My research was performed in special nursery school and in common kindergarten.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, porucha autistického spektra (PAS), integrace, inkluze, inkluzivní škola, inkluzivní prostředí, osobní asistent, asistenční služba
Klíčová slova v angličtině
Teaching assistant , Autism Spectrum Disorder (ASD ), inclusion, inclusive schools , inclusive environment , personal assistant, assistance service
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti poruch autistického spektra.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí metody pozorování a interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti poruch autistického spektra.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí metody pozorování a interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty.Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-764-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-102-6.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
Seznam doporučené literatury
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty.Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-764-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-102-6.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala důvod volby tématu bakalářské práce. Během obhajoby se zaměřila na specifikaci praktické části, konkrétně výzkumného designu a výstupy výzkumného šetření. Doc. Wiegerová se studentky dotázala na postup při vytváření kategorií? Studentka nerozumněla otázce a při podrobném objasnění ji nedokázala vysvětlit. V rámci obhajoby byly zodpovězeny otázky od vedoucího i oponenta.
Studentka byla upozorněna na podstatné nedostatky praktické části bakalářské práce.