Tato bakalářská práce se zabývá možnými funkcemi a použitím slovesa "have" v současném anglickém jazyce. Hlavním cílem práce je popsat a porovnat dva typy konstrukcí, kdy se "have" chová buď jako sloveso pomocné nebo lexikální. V této práci jsou také zmíněny rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with possible functions and uses of the verb "have" in present-day English. The main aim of this work is to describe and compare two types of constructions, where "have" acts either as auxiliary or lexical verb. This bachelor thesis also gives a comment on the differences between British and American English.
Klíčová slova
pomocné sloveso, lexikální sloveso, operator, have got, have got to, had better, dynamické sloveso, kauzativní sloveso, stavové sloveso, have to, do-support
Klíčová slova v angličtině
auxiliary, lexical verb, operator, have got, have got to, had better, dynamic verb, causative verb, stative verb, have to, do-support
Rozsah průvodní práce
50 s. (62 994 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá možnými funkcemi a použitím slovesa "have" v současném anglickém jazyce. Hlavním cílem práce je popsat a porovnat dva typy konstrukcí, kdy se "have" chová buď jako sloveso pomocné nebo lexikální. V této práci jsou také zmíněny rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with possible functions and uses of the verb "have" in present-day English. The main aim of this work is to describe and compare two types of constructions, where "have" acts either as auxiliary or lexical verb. This bachelor thesis also gives a comment on the differences between British and American English.
Klíčová slova
pomocné sloveso, lexikální sloveso, operator, have got, have got to, had better, dynamické sloveso, kauzativní sloveso, stavové sloveso, have to, do-support
Klíčová slova v angličtině
auxiliary, lexical verb, operator, have got, have got to, had better, dynamic verb, causative verb, stative verb, have to, do-support
Zásady pro vypracování
Studium literatury k tématu (funkce slovesa "have", lexikální vs. pomocné sloveso)
Příprava korpusu
Teoretická část - Vysvětlení klíčových pojmů a funkcí
Praktická část - Analýza výskytů slovesa "have" v korpusu s ohledem na jeho význam a syntaktickou funkci
Stanovení závěrů
Zásady pro vypracování
Studium literatury k tématu (funkce slovesa "have", lexikální vs. pomocné sloveso)
Příprava korpusu
Teoretická část - Vysvětlení klíčových pojmů a funkcí
Praktická část - Analýza výskytů slovesa "have" v korpusu s ohledem na jeho význam a syntaktickou funkci
Stanovení závěrů
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. 1st ed. Harlow: Longman.
Swan, Michael. 2005. Practical English Usage. Oxford: Oxford University Press.
Huddleston, Rodney. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. Harlow, Essex: Longman.
Dušková, Libuše a kol. 2009. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Elektronické vydání. Ústav anglického jazyka, FF UK, http://www.mluvniceanglictiny.cz (accessed November 12, 2012).
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. 1st ed. Harlow: Longman.
Swan, Michael. 2005. Practical English Usage. Oxford: Oxford University Press.
Huddleston, Rodney. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. Harlow, Essex: Longman.
Dušková, Libuše a kol. 2009. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Elektronické vydání. Ústav anglického jazyka, FF UK, http://www.mluvniceanglictiny.cz (accessed November 12, 2012).
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Q, Machová: Describe the morphosyntactic behaviour of gotta, had better, hasta/havta (esp. with respect to question formation and negation). A: [using a PowerPoint slide, the student answers the question]
Q, Blažková: Is it possible to identify particular preferences/tendencies in a variety of usages of the verb "have"? A: Yes, found examples in Englishes [the student provided examples].