Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace, přirozeným rozvojem komunika-tivních kompetencí v období 5 až 6 let, poruchami komunikativních schopností u dětí před-školního věku a podporou rozvoje komunikativních kompetencí v předškolním věku. Prak-tická část sleduje, jaké možnosti rozvoje komunikativních kompetencí dětí předškolního věku s odkladem školní docházky v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the isme of communication, the natural development of communication management competencies in the period 5 to 6 years, failures of communi-cation skills in children of pre- school age and encouraging the development of communi-cative competence in preschoolers . Practical part follows the possibilities of developing communication skills of preschool children with delayed school in kindergarten.
Klíčová slova
Komunikace, řeč, jazyk, komunikativní kompetence, vývoj řeči, narušený vývoj řeči, poruchy artikulace, poruchy plynulosti a tempa řeči, (s)elektivní mutismus, poruchy hlasu
Klíčová slova v angličtině
Communication, speech, language, communication skills, language development, impaired speech development, articulation disorders, fluency disorders and speech rate, (s)elective mutism, voice disorders
Rozsah průvodní práce
52 s. (61 325 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace, přirozeným rozvojem komunika-tivních kompetencí v období 5 až 6 let, poruchami komunikativních schopností u dětí před-školního věku a podporou rozvoje komunikativních kompetencí v předškolním věku. Prak-tická část sleduje, jaké možnosti rozvoje komunikativních kompetencí dětí předškolního věku s odkladem školní docházky v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the isme of communication, the natural development of communication management competencies in the period 5 to 6 years, failures of communi-cation skills in children of pre- school age and encouraging the development of communi-cative competence in preschoolers . Practical part follows the possibilities of developing communication skills of preschool children with delayed school in kindergarten.
Klíčová slova
Komunikace, řeč, jazyk, komunikativní kompetence, vývoj řeči, narušený vývoj řeči, poruchy artikulace, poruchy plynulosti a tempa řeči, (s)elektivní mutismus, poruchy hlasu
Klíčová slova v angličtině
Communication, speech, language, communication skills, language development, impaired speech development, articulation disorders, fluency disorders and speech rate, (s)elective mutism, voice disorders
Zásady pro vypracování
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti komunikace dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu v mateřských školách formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti komunikace dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu v mateřských školách formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-802-5118-290.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-802-5125-694.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4730-080.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-802-5118-290.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-802-5125-694.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4730-080.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala bakalářskou práci jasně. Zkušební komisi seznámila s designem výzkumu a výstupy výzkumného šetření. V rámci obhajoby byla vyzvána k představení konkrétních závěrů. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě.
Diskuze:
Prof. Gavora: Jaká je metoda rozvoje komunikativních kompetencí? Studentka odpověděla.