Bakalářská práce pojednává o sociální komunikaci se sluchově postiženými dětmi. Teoretická část je členěna do čtyř kapitol.
První kapitola je věnovaná obecné komunikaci, vymezení základních pojmů, rozdělení sluchových vad.
Druhá kapitola se zabývá integrací jedince do společnosti, metodami a druhy integrace, představuje činnost Speciálně pedagogického centra.
Třetí kapitola pojednává o specifikaci školy a internátu, přiblížila jsem činnost těchto středisek, představila celoroční a celoškolní tematický projekt Figurky.
Čtvrtá kapitola se věnuje výchově a vzdělávání sluchově postižených jedinců.
Pátá kapitola je částí empirickou. Je zde použita metoda kvalitativního výzkumu ? rozhovoru, který zjišťuje úroveň komunikačních schopností dětí se sluchovým postižením.
Anotace v angličtině
This work deals with social communication with hearing-impaired children. The theoretical section is divided into four parts.
The first part concerns with the general communication, specification of basic terms and division the hearing impairments
The second part deals with the integration of the individual into society, the methods and types of integration, with the activities of Special education center.
The third part discusses the specification of a Boarding school . Tere are described the activities of these centers and there are also introduced the annual and the school-wide thematic project The Figures.
The fourth part is aimed at the education of hearing-impaired individuals.
And the last part is empirical. There is used a qualitative research method
- an interview that discovers the level of communication skills of children with hearing impairments.
hearing impairment, surdopedie, communication, integration, compensatory aids, education, boarding school
Rozsah průvodní práce
60s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o sociální komunikaci se sluchově postiženými dětmi. Teoretická část je členěna do čtyř kapitol.
První kapitola je věnovaná obecné komunikaci, vymezení základních pojmů, rozdělení sluchových vad.
Druhá kapitola se zabývá integrací jedince do společnosti, metodami a druhy integrace, představuje činnost Speciálně pedagogického centra.
Třetí kapitola pojednává o specifikaci školy a internátu, přiblížila jsem činnost těchto středisek, představila celoroční a celoškolní tematický projekt Figurky.
Čtvrtá kapitola se věnuje výchově a vzdělávání sluchově postižených jedinců.
Pátá kapitola je částí empirickou. Je zde použita metoda kvalitativního výzkumu ? rozhovoru, který zjišťuje úroveň komunikačních schopností dětí se sluchovým postižením.
Anotace v angličtině
This work deals with social communication with hearing-impaired children. The theoretical section is divided into four parts.
The first part concerns with the general communication, specification of basic terms and division the hearing impairments
The second part deals with the integration of the individual into society, the methods and types of integration, with the activities of Special education center.
The third part discusses the specification of a Boarding school . Tere are described the activities of these centers and there are also introduced the annual and the school-wide thematic project The Figures.
The fourth part is aimed at the education of hearing-impaired individuals.
And the last part is empirical. There is used a qualitative research method
- an interview that discovers the level of communication skills of children with hearing impairments.
hearing impairment, surdopedie, communication, integration, compensatory aids, education, boarding school
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS
"Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na obecnou komunikaci a její specifika,
- na integraci jedince do společnosti,
- na specifika školy a internátu,
- na výchovu a vzdělávání dětí se sluchovým postižením.
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum zaměřený na výsledek komunikace (úroveň, pomoc v komunikaci) u absolventů školy.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS
"Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na obecnou komunikaci a její specifika,
- na integraci jedince do společnosti,
- na specifika školy a internátu,
- na výchovu a vzdělávání dětí se sluchovým postižením.
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum zaměřený na výsledek komunikace (úroveň, pomoc v komunikaci) u absolventů školy.
Seznam doporučené literatury
Dinkmeyer, D. Gery,D. McKay. Efektivní výchova krok za krokem. Praha:Portál, 1996.
Fischer, S. Škoda, J. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha:Triton, 2008.
Karnsová, M.Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha:Portál, 1995.
Krahulcová-Žatková, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených dětí. Praha:Karolinum, 1996.
Lang, G. Berberichová, Ch. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha:Portál, 1998.
Matějček, Z.Po dobrém, nebo po zlém?. Praha:Portál, 1995.
Motsching, R. Nikl, L. Komunikace zaměřená na člověka:rozumět sobě i druhým. Praha:Grada, 2011.
Poul, J. Dítě s vadou sluchu-jeho včasná výchova v rodině. Praha:Gong-Press, 1992.
Roučková, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovám postižením. Praha:Portál, 2006.
Svatoš, T. Kapitoly se sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové:Gaudeamus, 2002.
Šedivá, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených. Praha:Septima, 1997.
Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha:Portál, 2005.
Seznam doporučené literatury
Dinkmeyer, D. Gery,D. McKay. Efektivní výchova krok za krokem. Praha:Portál, 1996.
Fischer, S. Škoda, J. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha:Triton, 2008.
Karnsová, M.Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha:Portál, 1995.
Krahulcová-Žatková, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených dětí. Praha:Karolinum, 1996.
Lang, G. Berberichová, Ch. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha:Portál, 1998.
Matějček, Z.Po dobrém, nebo po zlém?. Praha:Portál, 1995.
Motsching, R. Nikl, L. Komunikace zaměřená na člověka:rozumět sobě i druhým. Praha:Grada, 2011.
Poul, J. Dítě s vadou sluchu-jeho včasná výchova v rodině. Praha:Gong-Press, 1992.
Roučková, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovám postižením. Praha:Portál, 2006.
Svatoš, T. Kapitoly se sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové:Gaudeamus, 2002.
Šedivá, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených. Praha:Septima, 1997.
Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha:Portál, 2005.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, plány, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem.
3. Dr. Vaňková:
Integrace, inkluze
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem.