Bakalářská práce se zabývá tématikou prevence sociálně patologických jevů se zaměřením na děti a mládež. Charakterizuje sociálně patologické jevy a možnosti jejich prevence. Cílem práce bylo analyzovat dosavadní prevenci na vybrané základní škole. V závěru práce je vypracován přehled institucí, zabývajících se prevencí na území města Brna.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with prevention of the social-pathological phenomena focused on chil-dern and youth. It summarizes social-pathological phenomena, describes of the possibilites of the prevention. The aim of my work is to analyze existing prevention at a chosen primary school. At the end of the thesis is the list of institutions dealing with the primary prevention in Brno.
Bakalářská práce se zabývá tématikou prevence sociálně patologických jevů se zaměřením na děti a mládež. Charakterizuje sociálně patologické jevy a možnosti jejich prevence. Cílem práce bylo analyzovat dosavadní prevenci na vybrané základní škole. V závěru práce je vypracován přehled institucí, zabývajících se prevencí na území města Brna.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with prevention of the social-pathological phenomena focused on chil-dern and youth. It summarizes social-pathological phenomena, describes of the possibilites of the prevention. The aim of my work is to analyze existing prevention at a chosen primary school. At the end of the thesis is the list of institutions dealing with the primary prevention in Brno.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vliv vnějšího a vnitřního prostředí na sociálně patologické jevy u dětí,
- na spolupráci rodiny se školou,
- na činitele působící v prevenci na základních školách,
- na právní vědomí žáků v oblasti šikany, různých závislostí a obrany proti agresivitě spolužáků.
Součástí práce bude sociologický výzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený
na zjištění vědomostí žáků o možnostech prevence sociálně patologických jevů a její důležitosti v současné sociální skupině.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vliv vnějšího a vnitřního prostředí na sociálně patologické jevy u dětí,
- na spolupráci rodiny se školou,
- na činitele působící v prevenci na základních školách,
- na právní vědomí žáků v oblasti šikany, různých závislostí a obrany proti agresivitě spolužáků.
Součástí práce bude sociologický výzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený
na zjištění vědomostí žáků o možnostech prevence sociálně patologických jevů a její důležitosti v současné sociální skupině.
Seznam doporučené literatury
Fischer, S., Škoda, J., Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009.
Koukolík, F., Drtilová, J. Vzpoura deprivantů. Nestvůry, nástroje, obrana. Praha: Galén, 2008.
Martínek, Z., Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009.
Matějček, Z., Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994.
Mülpachr, P., Vavřík, M., Sociální patologie. Brno: Institutu mezioborových studií Brno, 2010.
Nešpor, K., Csémy, L. Léčba a prevence závislostí. Příručka pro praxi. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 1996.
Výrost, J., Slaměník, I., Sociální psychologie. Praha: Grada, 2009.
Seznam doporučené literatury
Fischer, S., Škoda, J., Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009.
Koukolík, F., Drtilová, J. Vzpoura deprivantů. Nestvůry, nástroje, obrana. Praha: Galén, 2008.
Martínek, Z., Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009.
Matějček, Z., Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994.
Mülpachr, P., Vavřík, M., Sociální patologie. Brno: Institutu mezioborových studií Brno, 2010.
Nešpor, K., Csémy, L. Léčba a prevence závislostí. Příručka pro praxi. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 1996.
Výrost, J., Slaměník, I., Sociální psychologie. Praha: Grada, 2009.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucí a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Laca: Které další instituce se zabývají preventivními aktivitami?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Laca: Jaká je podle vás nejúčinnější metoda prevence na základní škole?
- odpověděla dobře
Mgr. Dalajka: Na kterých místech ve výzkumu najdeme data k problematice prevence (užívání, rozšíření apod.)?
- odpověděla dobře
Mgr. Fejová: Příčiny šikany a jejího zvýšeného výskytu.
- odpověděla částečně