Skauting se prezentuje jako organizace, která svou činností vede k výchově mladých lidí, k jejich osobnímu růstu a sebevýchově. Cílem práce je tedy zjistit, zda je skauting se svojí pedagogikou zdrojem výchovy dětí a utváření jejich sociálních kompetencí a jakým způsobem na ně skauting působí. Teoretická část práce poskytuje vhled do problematiky skautského hnutí, výchovy, sociálních kompetencí a dokumentuje specifika dětského vývoje. Obsahem praktické části je kvalitativní výzkum u osob, které skautskou organizaci jako školáci navštěvovali.
Anotace v angličtině
The Scout Movement is presented as an organization which through its activities encourages the development of young people, their personal growth and self-education. The aim of this work is to find out whether Scouting with its methodology is indeed a source of children?s education and formation of their social skills, and how it influences them. The theoretical part offers an insight into the matters of the Scout Movement, its education, social skills, and it documents characteristic features of child development. The practical part is formed by a qualitative research, whose respondents are people who themselves attended the organization at their school age.
Klíčová slova
pedagogika, výchova, sociální kompetence, dítě školního věku, skauting
Klíčová slova v angličtině
pedagogy, education, social skills, school child, scouting
Rozsah průvodní práce
76 s. (107 718 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Skauting se prezentuje jako organizace, která svou činností vede k výchově mladých lidí, k jejich osobnímu růstu a sebevýchově. Cílem práce je tedy zjistit, zda je skauting se svojí pedagogikou zdrojem výchovy dětí a utváření jejich sociálních kompetencí a jakým způsobem na ně skauting působí. Teoretická část práce poskytuje vhled do problematiky skautského hnutí, výchovy, sociálních kompetencí a dokumentuje specifika dětského vývoje. Obsahem praktické části je kvalitativní výzkum u osob, které skautskou organizaci jako školáci navštěvovali.
Anotace v angličtině
The Scout Movement is presented as an organization which through its activities encourages the development of young people, their personal growth and self-education. The aim of this work is to find out whether Scouting with its methodology is indeed a source of children?s education and formation of their social skills, and how it influences them. The theoretical part offers an insight into the matters of the Scout Movement, its education, social skills, and it documents characteristic features of child development. The practical part is formed by a qualitative research, whose respondents are people who themselves attended the organization at their school age.
Klíčová slova
pedagogika, výchova, sociální kompetence, dítě školního věku, skauting
Klíčová slova v angličtině
pedagogy, education, social skills, school child, scouting
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vliv skautingu na výchovu dětí školního věku,
- na dopady skautské pedagogiky v oblasti utváření sociálních kompetencí dětí.
Součástí práce bude sociologický výzkum v sociální skupině lidí, kteří byli jako děti školou povinné skautingem utvářeni a osobnostně budováni. Výzkum bude zaměřen na zjištění výchovného vlivu skautingu, konkrétně na tvorbu sociálních kompetencí u oslovených respondentů.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vliv skautingu na výchovu dětí školního věku,
- na dopady skautské pedagogiky v oblasti utváření sociálních kompetencí dětí.
Součástí práce bude sociologický výzkum v sociální skupině lidí, kteří byli jako děti školou povinné skautingem utvářeni a osobnostně budováni. Výzkum bude zaměřen na zjištění výchovného vlivu skautingu, konkrétně na tvorbu sociálních kompetencí u oslovených respondentů.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. 1. vydání. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
HÁJEK, Bedřich. Pedagogické ovlivňování volného času. 1. vydání. Praha: Portál, 2008. 239 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
ŘEHÁČEK, Jiří. Desatero skautského zákona. 2. vydání. Praha: Junák - svaz skautů a skautek ČR, 1997. 24 s. ISBN: 80-86109-01-1.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 2. vydání. Praha: Portál, 2006. 390 s. ISBN 80-7367-124-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1997. 88 s. ISBN 80-7184-487-X.
ZAJÍC, Jiří. Myšlenkové základy skautingu. 1. vydání. Praha: TDC Junáka, 2000. 79 s. ISBN 80 86109-40-2.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. 1. vydání. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
HÁJEK, Bedřich. Pedagogické ovlivňování volného času. 1. vydání. Praha: Portál, 2008. 239 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
ŘEHÁČEK, Jiří. Desatero skautského zákona. 2. vydání. Praha: Junák - svaz skautů a skautek ČR, 1997. 24 s. ISBN: 80-86109-01-1.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 2. vydání. Praha: Portál, 2006. 390 s. ISBN 80-7367-124-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1997. 88 s. ISBN 80-7184-487-X.
ZAJÍC, Jiří. Myšlenkové základy skautingu. 1. vydání. Praha: TDC Junáka, 2000. 79 s. ISBN 80 86109-40-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - základní principy výchovy ve skautském hnutí - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - působení masmédií - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - vliv skautingu na děti - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
prof. Jílek - prostor pro práva dětí v organizaci - odpověděla dobře