Tato diplomová práce se zabývá aktivizací osob s mentálním postižením v ústavní péči. Teoretická část vysvětluje příčiny vzniku a klasifikaci mentální retardace, popisuje psychické zvláštnosti a možnosti aktivizace u těchto osob. V praktické části je popsán kvalitativní výzkum, jehož cílem je analyzovat aktivizační činnosti poskytované v Domově pro osoby se zdravotním postižením Zámku Břežany z pohledu spokojenosti uživatelů. V rámci výzkumu byly použity metody polostrukturovaného rozhovoru, pozorování a analýzy dokumentů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with activation of individuals with mental retardation in residential care. The theoretical part explains the causes and classification of mental retardation, describes the psychological traits and possibility of activation of these subjects. The practical part describes the qualitative research aimed to analyze motivational activities provided in the home for people with disabilities Zámek Břežany from the perspective of user satisfaction. In the research was used semi structured interview, observation and analysis of documents.
Klíčová slova
mentální retardace, aktivizace, ústavní péče, domov pro osoby se zdravotním postižením, aktivizační činnosti, terapie, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, activation, residential care, home for people with disabilities, motivational activities, therapy, social services
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá aktivizací osob s mentálním postižením v ústavní péči. Teoretická část vysvětluje příčiny vzniku a klasifikaci mentální retardace, popisuje psychické zvláštnosti a možnosti aktivizace u těchto osob. V praktické části je popsán kvalitativní výzkum, jehož cílem je analyzovat aktivizační činnosti poskytované v Domově pro osoby se zdravotním postižením Zámku Břežany z pohledu spokojenosti uživatelů. V rámci výzkumu byly použity metody polostrukturovaného rozhovoru, pozorování a analýzy dokumentů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with activation of individuals with mental retardation in residential care. The theoretical part explains the causes and classification of mental retardation, describes the psychological traits and possibility of activation of these subjects. The practical part describes the qualitative research aimed to analyze motivational activities provided in the home for people with disabilities Zámek Břežany from the perspective of user satisfaction. In the research was used semi structured interview, observation and analysis of documents.
Klíčová slova
mentální retardace, aktivizace, ústavní péče, domov pro osoby se zdravotním postižením, aktivizační činnosti, terapie, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, activation, residential care, home for people with disabilities, motivational activities, therapy, social services
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku aktivizace mentálně handicapovaných v ústavní péči,
- na možnosti aktivizačních činností pro mentálně handicapované,
- na hledání odpovědi na otázku, zda mají aktivizační činnosti význam v domovech pro osoby se zdravotním postižením s celoročním pobytem.
Součástí práce budou kazuistiky klientů Domova pro osoby se zdravotním postižením.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku aktivizace mentálně handicapovaných v ústavní péči,
- na možnosti aktivizačních činností pro mentálně handicapované,
- na hledání odpovědi na otázku, zda mají aktivizační činnosti význam v domovech pro osoby se zdravotním postižením s celoročním pobytem.
Součástí práce budou kazuistiky klientů Domova pro osoby se zdravotním postižením.
Seznam doporučené literatury
Fischer, S., Škoda, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008.
Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006.
Jiskrová, I., Casková, V., Dvořáková, T. Hiporehabilitace. Brno: Mendelova univerzita, 2010.
Klivar, M. Nová arteterapie v psychopedii. Praha: Balt-East, 2002.
Matoušek, O. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999
Monatová, L. Pedagogika speciální. Brno: Masarykova univerzita, 1992.
Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006.
Švarcová, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2000.
Velemínský, M., kolektiv autorů. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona, 2007.
Seznam doporučené literatury
Fischer, S., Škoda, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008.
Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006.
Jiskrová, I., Casková, V., Dvořáková, T. Hiporehabilitace. Brno: Mendelova univerzita, 2010.
Klivar, M. Nová arteterapie v psychopedii. Praha: Balt-East, 2002.
Matoušek, O. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999
Monatová, L. Pedagogika speciální. Brno: Masarykova univerzita, 1992.
Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006.
Švarcová, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2000.
Velemínský, M., kolektiv autorů. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona, 2007.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl dobře
3. doc. Laca: Praktické uplatnění výsledků.
- odpověděl částečně
- dr. Dalajka: Vztah tématu k profesi sociálního pracovníka.
- odpověděl dobře