Budování imaginárních fantazijních identit bylo vždy v lidské historii považo-váno za součást dětství a dospívání. S rozvojem komunikačních technologií v kontextu ?společnosti volného času? (Keller J. Úvod do sociologie, Praha: Slon (2005) však tento fenomén dosáhl dříve nebývalé identity a rozšířil se i na starší vě-kové kategorie.
V dnešní době existují formální i neformální sdružení a skupiny reprodukující realitu fantasy příběhů, ať už na online sítích, či fyzicky, kdy se setkávají na jejich bitevních setkáních, tzv. dřevárnách, desítky členů těchto společenstev různého věku, společenského postavení či pohlaví. V dnešní době také tento fenomén stále více proniká do České republiky, kdy se hráčské základny z původních několika členů rozrostly do množství několika desítek stále aktivních členů, a kdy zájem o podobné aktivity stále roste.
Cílem mé bakalářské práce je být sondou do tohoto prostředí, pochopit chová-ní, postoje a názory osob z tohoto prostředí, jak vznikají a vyvíjejí se v čase. Hlavní zaměření práce bude na zjištění, jak jsou podobné akce organizovány a kým, zda vůbec a pokud ano, tak jaké formy hierarchie a nerovnosti mezi členy vznikají. Dále jaké hodnoty jsou v takovém prostředí ceněny a naopak jaké prohřešky postihovány. V neposlední řadě také budu chtít zjistit, do jaké míry se tento druh zábavy stává životním stylem a jak ovlivňuje ?civilní? život.
Anotace v angličtině
Building imaginary identity fantasy in human history has always been consi-dered a part of childhood and adolescence. With the development of communication
technologies in the context of "free time" (Keller j. Introduction to sociology, Prague:
Slon (2005), however, this phenomenon has reached a previously unprecedented identity and spread even to the older age category. Nowadays, there are formal and informal associations and groups that reproduce the reality of fantasy stories, whether they're on online networks, or physically, when they meet at their meetings, the so-called "battle. dřevárnách, dozens of members of these communities of different ages, social status, or sex. Nowadays also this phenomenon increasingly penetrates into the Czech Republic, where the player's base from the original number of members have grown in quantity several dozen are still active members, and when interested in similar activities continues to grow.
The aim of my thesis is to be a probe into this environment, understand the be-haviors, attitudes and beliefs of the people in this environment, how they arise and evolve over time. The main focus of the work will be to determine how they are si-milar events organized, and by whom, if at all, and if so, what forms of hierarchy and inequality among members. Furthermore, what hodnosty in this environment are va-lued and subject to sanction. Last but not least I want to find out to what extent this kind of entertainment becomes a life style and how it affects the "civilian" life.
Klíčová slova
fantazijní identity,"společnost volného času", hierarchie, životní styl
Klíčová slova v angličtině
imaginary fantasy indentity, "free time society", hierarchy, life style
Rozsah průvodní práce
89 s. (21 816 slov)
Jazyk
CZ
Anotace
Budování imaginárních fantazijních identit bylo vždy v lidské historii považo-váno za součást dětství a dospívání. S rozvojem komunikačních technologií v kontextu ?společnosti volného času? (Keller J. Úvod do sociologie, Praha: Slon (2005) však tento fenomén dosáhl dříve nebývalé identity a rozšířil se i na starší vě-kové kategorie.
V dnešní době existují formální i neformální sdružení a skupiny reprodukující realitu fantasy příběhů, ať už na online sítích, či fyzicky, kdy se setkávají na jejich bitevních setkáních, tzv. dřevárnách, desítky členů těchto společenstev různého věku, společenského postavení či pohlaví. V dnešní době také tento fenomén stále více proniká do České republiky, kdy se hráčské základny z původních několika členů rozrostly do množství několika desítek stále aktivních členů, a kdy zájem o podobné aktivity stále roste.
Cílem mé bakalářské práce je být sondou do tohoto prostředí, pochopit chová-ní, postoje a názory osob z tohoto prostředí, jak vznikají a vyvíjejí se v čase. Hlavní zaměření práce bude na zjištění, jak jsou podobné akce organizovány a kým, zda vůbec a pokud ano, tak jaké formy hierarchie a nerovnosti mezi členy vznikají. Dále jaké hodnoty jsou v takovém prostředí ceněny a naopak jaké prohřešky postihovány. V neposlední řadě také budu chtít zjistit, do jaké míry se tento druh zábavy stává životním stylem a jak ovlivňuje ?civilní? život.
Anotace v angličtině
Building imaginary identity fantasy in human history has always been consi-dered a part of childhood and adolescence. With the development of communication
technologies in the context of "free time" (Keller j. Introduction to sociology, Prague:
Slon (2005), however, this phenomenon has reached a previously unprecedented identity and spread even to the older age category. Nowadays, there are formal and informal associations and groups that reproduce the reality of fantasy stories, whether they're on online networks, or physically, when they meet at their meetings, the so-called "battle. dřevárnách, dozens of members of these communities of different ages, social status, or sex. Nowadays also this phenomenon increasingly penetrates into the Czech Republic, where the player's base from the original number of members have grown in quantity several dozen are still active members, and when interested in similar activities continues to grow.
The aim of my thesis is to be a probe into this environment, understand the be-haviors, attitudes and beliefs of the people in this environment, how they arise and evolve over time. The main focus of the work will be to determine how they are si-milar events organized, and by whom, if at all, and if so, what forms of hierarchy and inequality among members. Furthermore, what hodnosty in this environment are va-lued and subject to sanction. Last but not least I want to find out to what extent this kind of entertainment becomes a life style and how it affects the "civilian" life.
Klíčová slova
fantazijní identity,"společnost volného času", hierarchie, životní styl
Klíčová slova v angličtině
imaginary fantasy indentity, "free time society", hierarchy, life style
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS, případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu.Bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního přístupu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- mapování fenoménu her na hrdiny,
- posuzování limitů, možností aktivních ůčastníků,
- identifikaci a aplikaci teoretického rámce pro uchopení tohoto fenoménu v sociálních vědách a pedagogice,
- reflexe významu her na hrdiny pro sociální pedagogiku.
Součástí práce bude výzkum etnografického charakteru s použitím kvalitativních technik.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS, případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu.Bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního přístupu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- mapování fenoménu her na hrdiny,
- posuzování limitů, možností aktivních ůčastníků,
- identifikaci a aplikaci teoretického rámce pro uchopení tohoto fenoménu v sociálních vědách a pedagogice,
- reflexe významu her na hrdiny pro sociální pedagogiku.
Součástí práce bude výzkum etnografického charakteru s použitím kvalitativních technik.
Seznam doporučené literatury
Ferjenčík J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu,Praha:Portál (2000).
Gotthard P., Outside the Box, Brno.
Hanuš R., Chytilová L. Zážitkové pedagogické učení, Praha: Grada (2009).
Kraus B. Základy sociální pedagogiky, Praha: Portál (2008).
Maňák J., Švec V. Cesty pedagogického výzkumu Brno: Paido (2004).
Šálek Z. a kolektiv. Dones oheň a zvítězíš, Praha: Mladá fronta (1983).
Další literatura i zdroje budou obsaženy v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňovány během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Ferjenčík J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu,Praha:Portál (2000).
Gotthard P., Outside the Box, Brno.
Hanuš R., Chytilová L. Zážitkové pedagogické učení, Praha: Grada (2009).
Kraus B. Základy sociální pedagogiky, Praha: Portál (2008).
Maňák J., Švec V. Cesty pedagogického výzkumu Brno: Paido (2004).
Šálek Z. a kolektiv. Dones oheň a zvítězíš, Praha: Mladá fronta (1983).
Další literatura i zdroje budou obsaženy v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňovány během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky oponentky bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Dalajka: Upřesněte metodologické postupy použité v empirické části práce.
- odpověděl dobře