Tato bakalářská práce se zaměřila na užívání tělesných trestů v rodinném nebo školním prostředí. V teoretické práci jsem se zaměřil na popis pojmu fyzický trest, na důvody trestání a na formy fyzických trestů. Dále jsou zde popsány problémy ve vývoji dětí při častém a neúčelném užitím fyzických trestů. Dalším problémem, kterým se tato práce zabývá, je stanovení hranice mezi adekvátními fyzickými tresty a fyzickým týráním, kdy zde budou popsány způsoby právní ochrany dětí, jak ve světě, tak i v České republice. Praktická část této práce bude zaměřena na rozdíly trestání mezi různými generacemi a také mezi dětmi vyrůstajícími na vesnici oproti dětem vyrůstajících ve městě. Cílem této bakalářské práce bylo zjistit postoj veřejnosti k fyzickým trestům a zjištění rozdílů užívání fyzických trestů různých věkových a sociálních skupin.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis focused on the use of corporal punishment in the family or school environment. In theoretical work, I focused on the description of the concept of physical punishment, the reasons for punishment and forms of physical punishment. It further describes the problems in the development of childern with frequent and inappropriate use of physical punishment. Another problém with this paper deals is to determine the boundary between adequate physical punishment and physical abuse, which will be described legal ways of protecting childern, both in the world and in the Czech Republic. The practical part of this work will be aimed at punishing differences between generations and between childern growing up inn a village compared with childern growing up in the city. The aim of this work was to determine public attitudes to corporal punishment and identify differences use of physical punishment of different age and social groups.
Klíčová slova
Rodina, děti, výchova, trest, týrání, domácí násilí, posttraumatická stresová porucha, práva dítěte, sociálně - právní ochrana dětí.
Klíčová slova v angličtině
family, childern, education, punishment, abuse, domestic violence, post-traumatic stress disorder, rights of the child, social legal protection of childern.
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřila na užívání tělesných trestů v rodinném nebo školním prostředí. V teoretické práci jsem se zaměřil na popis pojmu fyzický trest, na důvody trestání a na formy fyzických trestů. Dále jsou zde popsány problémy ve vývoji dětí při častém a neúčelném užitím fyzických trestů. Dalším problémem, kterým se tato práce zabývá, je stanovení hranice mezi adekvátními fyzickými tresty a fyzickým týráním, kdy zde budou popsány způsoby právní ochrany dětí, jak ve světě, tak i v České republice. Praktická část této práce bude zaměřena na rozdíly trestání mezi různými generacemi a také mezi dětmi vyrůstajícími na vesnici oproti dětem vyrůstajících ve městě. Cílem této bakalářské práce bylo zjistit postoj veřejnosti k fyzickým trestům a zjištění rozdílů užívání fyzických trestů různých věkových a sociálních skupin.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis focused on the use of corporal punishment in the family or school environment. In theoretical work, I focused on the description of the concept of physical punishment, the reasons for punishment and forms of physical punishment. It further describes the problems in the development of childern with frequent and inappropriate use of physical punishment. Another problém with this paper deals is to determine the boundary between adequate physical punishment and physical abuse, which will be described legal ways of protecting childern, both in the world and in the Czech Republic. The practical part of this work will be aimed at punishing differences between generations and between childern growing up inn a village compared with childern growing up in the city. The aim of this work was to determine public attitudes to corporal punishment and identify differences use of physical punishment of different age and social groups.
Klíčová slova
Rodina, děti, výchova, trest, týrání, domácí násilí, posttraumatická stresová porucha, práva dítěte, sociálně - právní ochrana dětí.
Klíčová slova v angličtině
family, childern, education, punishment, abuse, domestic violence, post-traumatic stress disorder, rights of the child, social legal protection of childern.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na (zejména sociální) rizika pramenící z fyzických trestů,
- na hledání odpovědi na otázku, proč dochází k samotným fyzickým trestům ze strany rodičů,
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude sociologický výzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na postoj společnosti k fyzickým trestům na dětech.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na (zejména sociální) rizika pramenící z fyzických trestů,
- na hledání odpovědi na otázku, proč dochází k samotným fyzickým trestům ze strany rodičů,
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude sociologický výzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na postoj společnosti k fyzickým trestům na dětech.
Seznam doporučené literatury
Lovasová L., Schmidová K. Fyzické tresty. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí., 2006.
Matoušek O. a kol. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005.
Ševčík D., Špatenková N. a kol. Domácí násilí. Praha: Portál, 2011.
Vaníčková E. Tělesné tresty dětí. Praha: Grada, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Lovasová L., Schmidová K. Fyzické tresty. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí., 2006.
Matoušek O. a kol. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005.
Ševčík D., Špatenková N. a kol. Domácí násilí. Praha: Portál, 2011.
Vaníčková E. Tělesné tresty dětí. Praha: Grada, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázka oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl částečně
3. Mgr. Dalajka: Interpretace některých citlivých otázek - jak jste se s nimi vypořádal?
- neodpověděl