Ve své bakalářské práci Podíl rodiny a školy na socializaci dítěte jsem se zaměřila na přiblížení pojmu socializace. Zabývám se působením vnějších a vnitřních vlivů na rozvoj osobnosti. Vysvětluji primární působení rodiny při začleňování dítěte do společnosti,potřebu osoby blízké, rozvinutí jazykového kódu jako prostředku sociálního učení. Vysvětluji podíl školy jako dalšího důležitého činitele socializace dítěte. Zabývám se rozdílem v pedagogickém přístupu k dítěti ve školních vzdělávacích zařízeních. V praktické části
jsem pomocí kvantitativní metody formou dotazníku zjišťovala vyjádření dětí ve věku 11 -14 let, jak funguje právě ta jejich rodina.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis, entitled ?Influence of the family and the school on child socialization?, is focused on the approach of the concept of socialization. I deal with the effects of external and internal influences on personality development. I explain the primary impact of the family in integrating the child into society, the need for a close relative, developing language code as a means of social learning. I elucidate the role of school as another important
factor of child?s socialization. I deal with the difference in the pedagogical approach of teaching of children in schools / educational establishments. In the practical part, I performed a survey of expression of children aged 11 -14 years, how works the family of each of them. I performed this survey by using quantitative methods based on filled questionnaires.
Klíčová slova
socializace, prostředí, výchova, rodina, osoba blízká, jazykový kód, škola,
alternativní školy.
Klíčová slova v angličtině
socialization, environment, education, family, close relative, language competence, school
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci Podíl rodiny a školy na socializaci dítěte jsem se zaměřila na přiblížení pojmu socializace. Zabývám se působením vnějších a vnitřních vlivů na rozvoj osobnosti. Vysvětluji primární působení rodiny při začleňování dítěte do společnosti,potřebu osoby blízké, rozvinutí jazykového kódu jako prostředku sociálního učení. Vysvětluji podíl školy jako dalšího důležitého činitele socializace dítěte. Zabývám se rozdílem v pedagogickém přístupu k dítěti ve školních vzdělávacích zařízeních. V praktické části
jsem pomocí kvantitativní metody formou dotazníku zjišťovala vyjádření dětí ve věku 11 -14 let, jak funguje právě ta jejich rodina.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis, entitled ?Influence of the family and the school on child socialization?, is focused on the approach of the concept of socialization. I deal with the effects of external and internal influences on personality development. I explain the primary impact of the family in integrating the child into society, the need for a close relative, developing language code as a means of social learning. I elucidate the role of school as another important
factor of child?s socialization. I deal with the difference in the pedagogical approach of teaching of children in schools / educational establishments. In the practical part, I performed a survey of expression of children aged 11 -14 years, how works the family of each of them. I performed this survey by using quantitative methods based on filled questionnaires.
Klíčová slova
socializace, prostředí, výchova, rodina, osoba blízká, jazykový kód, škola,
alternativní školy.
Klíčová slova v angličtině
socialization, environment, education, family, close relative, language competence, school
Zásady pro vypracování
Téma, které bylo zadáno a zvolila jsem si, budu zpracovávat na základě pokynů uvedených v materiálu IMS " Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách " (IMS 2009). Předpokládám podle potřeby i použití dalších materiálů, které jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Při zpracovávání práce bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. S vedoucím bakalářské práce budou pravidelně konzultovány průběžné výsledky.
S vědomím těchto pravidel a zásad a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vymezení pojmu socializace,pojmu rodina (primární, sekundární);
- funkci rodiny a její primární úlohu při socializaci dítěte, typy výchovy, vzory v rodině;
- úlohu školy při socializaci dítěte, především její vliv na chápání nových sociálních vztahů, rolí mimo rodinu a přípravu na další rozvoj;
- jaký očekáváme výsledek při správné socializaci dítěte pro jeho sebereflexi a seberozvoj.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum formou dotazníku, zaměřený na rodiče (případně prarodiče) a jejich názor na úspěšnost socializace.
Zásady pro vypracování
Téma, které bylo zadáno a zvolila jsem si, budu zpracovávat na základě pokynů uvedených v materiálu IMS " Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách " (IMS 2009). Předpokládám podle potřeby i použití dalších materiálů, které jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Při zpracovávání práce bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. S vedoucím bakalářské práce budou pravidelně konzultovány průběžné výsledky.
S vědomím těchto pravidel a zásad a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vymezení pojmu socializace,pojmu rodina (primární, sekundární);
- funkci rodiny a její primární úlohu při socializaci dítěte, typy výchovy, vzory v rodině;
- úlohu školy při socializaci dítěte, především její vliv na chápání nových sociálních vztahů, rolí mimo rodinu a přípravu na další rozvoj;
- jaký očekáváme výsledek při správné socializaci dítěte pro jeho sebereflexi a seberozvoj.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum formou dotazníku, zaměřený na rodiče (případně prarodiče) a jejich názor na úspěšnost socializace.
Seznam doporučené literatury
Hayesová, N. Základy sociální psychologie, Praha: Portál, 1998.
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí, Praha: Portál, 2009.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky, Praha : Portál 2008.
Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývboji a výchově dítěte, Praha: Grada, 2004.
Sedláčková, D. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka, Praha: Grada, 2009.
Další literatura bude průběžžně doplňována při psaní textu a bude obsažena v Projektu bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Hayesová, N. Základy sociální psychologie, Praha: Portál, 1998.
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí, Praha: Portál, 2009.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky, Praha : Portál 2008.
Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývboji a výchově dítěte, Praha: Grada, 2004.
Sedláčková, D. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka, Praha: Grada, 2009.
Další literatura bude průběžžně doplňována při psaní textu a bude obsažena v Projektu bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem.
3. Doc.Jůzl:
Základní složky výchovy a socializace
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem.