Tato práce pojednává o Internetu a jeho vlivu na volný čas mládeže v období pubescence. Cílem této práce je ukázat, že dnešní fenomén ? INTERNET ? velmi ovlivňuje mládež okolo 15-roku věku (období pubescence).
Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části popisuji obecnou charakteristiku Internetu, jeho vývoj a využití ke komunikaci. Dále se věnuji mládeži v období dospívání - konkrétně v období pubescence, volnému času, jeho formám a využití a nakonec komunikaci v obecné rovině, o jejím dělení a jejich formách.
V praktické části seznamuji okolí s vlastní přípravou pedagogického výzkumu - jedná se o vymezení cílů výzkumu, o stanovení hypotéz a o stručnou charakteristiku předpokládaných metod řešení a vzorku respondentů. Dále konkrétně prezentuji použité metody, interpretuji podrobně otázky dotazníku a současně vyhodnocuji stanovené hypotézy. Konfrontuji původně vymezené cíle výzkumu s objektivně zjištěnými fakty a hodnotím celý výzkum.
Diplomová práce je pokusem poukázat na možný vznik problému - že virtuální svět Internetu a Internetové komunikace je dospívající mládeži bližší nežli jiné volnočasové aktivity založené na reálné skutečnosti.
Annotation in English
This thesis is describing the Internet and its impact on leisure time of teen-agers. The purpose of this study is to show the fact that the current phenomenon ? INTERNET ? is strongly influencing teen-agers around the age of 15 years (teen years).
The study is divided into 2 parts - one part is focused on theory and the second one on practice. In theoretical part I am describing the general characteristic of the Internet as well as its evolution and utilization as the communication tool. I also touch the information about teen-agers ? especially their teen years and leisure time activities. Finally I am mentioning the general information about communication, its types and styles.
The practical part introduces the preparation of the pedagogical survey in terms of targets setting, hypothesis setting, expected methods of countermeasures and sample of respondents. In this part I am presenting the applied methods in detail together with interpretation of questions utilized in survey. You can also find here the evaluation and confirmation of the hypothesis, comparison of set targets with objective results.
This thesis is trying to point out the possible problem ? Internet as a virtual reality and communication is much closer to the teen-agers than other real-life leisure activities.
Internet, communications, teenagers, free time activities.
Length of the covering note
90
Language
CZ
Annotation
Tato práce pojednává o Internetu a jeho vlivu na volný čas mládeže v období pubescence. Cílem této práce je ukázat, že dnešní fenomén ? INTERNET ? velmi ovlivňuje mládež okolo 15-roku věku (období pubescence).
Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části popisuji obecnou charakteristiku Internetu, jeho vývoj a využití ke komunikaci. Dále se věnuji mládeži v období dospívání - konkrétně v období pubescence, volnému času, jeho formám a využití a nakonec komunikaci v obecné rovině, o jejím dělení a jejich formách.
V praktické části seznamuji okolí s vlastní přípravou pedagogického výzkumu - jedná se o vymezení cílů výzkumu, o stanovení hypotéz a o stručnou charakteristiku předpokládaných metod řešení a vzorku respondentů. Dále konkrétně prezentuji použité metody, interpretuji podrobně otázky dotazníku a současně vyhodnocuji stanovené hypotézy. Konfrontuji původně vymezené cíle výzkumu s objektivně zjištěnými fakty a hodnotím celý výzkum.
Diplomová práce je pokusem poukázat na možný vznik problému - že virtuální svět Internetu a Internetové komunikace je dospívající mládeži bližší nežli jiné volnočasové aktivity založené na reálné skutečnosti.
Annotation in English
This thesis is describing the Internet and its impact on leisure time of teen-agers. The purpose of this study is to show the fact that the current phenomenon ? INTERNET ? is strongly influencing teen-agers around the age of 15 years (teen years).
The study is divided into 2 parts - one part is focused on theory and the second one on practice. In theoretical part I am describing the general characteristic of the Internet as well as its evolution and utilization as the communication tool. I also touch the information about teen-agers ? especially their teen years and leisure time activities. Finally I am mentioning the general information about communication, its types and styles.
The practical part introduces the preparation of the pedagogical survey in terms of targets setting, hypothesis setting, expected methods of countermeasures and sample of respondents. In this part I am presenting the applied methods in detail together with interpretation of questions utilized in survey. You can also find here the evaluation and confirmation of the hypothesis, comparison of set targets with objective results.
This thesis is trying to point out the possible problem ? Internet as a virtual reality and communication is much closer to the teen-agers than other real-life leisure activities.
Internet, communications, teenagers, free time activities.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS " Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- Výběr, studium, analýza odborné literatury a použitých zdrojů.
- Příprava výzkumu, jeho provedení a vyhodnocení.
- Interpretace výzkumného zjištění a celková obsahová stránka diplomové práce.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS " Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- Výběr, studium, analýza odborné literatury a použitých zdrojů.
- Příprava výzkumu, jeho provedení a vyhodnocení.
- Interpretace výzkumného zjištění a celková obsahová stránka diplomové práce.
Recommended resources
BLÁHA, V. Volný čas, výchova a sociální formování žáků a základních škol v době mimo vyučování. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 127 s.
HOFBAUER, B.; Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004; ISBN 80-7178-927-5.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál,1999. 229 s. ISBN 80-7178-295-5.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005; ISBN 80-7178-399-4.
SAK, P., SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004. 1. vyd., 240 s. ISBN 80-86320-33-2.
VÁGNEROVÁ M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005; ISBN 80-246-0956-8.
VANÍČEK J., MIKEŠ R.: Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia, 3. díl Computer Press, 2006; ISBN 80-251-1082-6
Recommended resources
BLÁHA, V. Volný čas, výchova a sociální formování žáků a základních škol v době mimo vyučování. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 127 s.
HOFBAUER, B.; Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004; ISBN 80-7178-927-5.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál,1999. 229 s. ISBN 80-7178-295-5.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005; ISBN 80-7178-399-4.
SAK, P., SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004. 1. vyd., 240 s. ISBN 80-86320-33-2.
VÁGNEROVÁ M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005; ISBN 80-246-0956-8.
VANÍČEK J., MIKEŠ R.: Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia, 3. díl Computer Press, 2006; ISBN 80-251-1082-6
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - Domníváte se, že děti se dají namotivovat k volnočasovým
aktivitám - kromě internetu? Jakým způsobem?
odpověděl dobře
4. PhDr. Plšková - Znáte organizace a projekty, které se věnují internetové
problematice?
odpověděl dobře