Média jsou hlavními prostředky, které zasahují do chodu současné postmoderní společnosti, podílejí se na jejím spotřebním rázu a ovlivňují chování a názory každého jedince ať už v pozitivním, či negativním smyslu. Předmětem této diplomové práce je stručný exkurz mezi základními druhy a funkcemi médií. Podrobněji se zaměřuji na možnosti škodlivého vlivu masmédií a informačních technologií na vývoj dítěte a porovnávám několik teorií mediálního násilí. Nutno ovšem podotknout, že příčiny rostoucího násilí u dětí vlivem médií jsou až sekundárním jevem dané problematiky. Do jaké míry je dítě médiím vystaveno a kolik jim věnuje svého volného času závisí převážně na sociálním prostředí, ve kterém vyrůstá. Proto část práce věnuji problémům a funkcím současné rodiny, jelikož ta je hlavním činitelem v utváření osobnosti. Praktická část je realizována pomocí výzkumu se zaměřením na volnočasové aktivity a hodnotový žebříček současné mládeže, konkrétně žáky devátých tříd. Závěrem se pokouším vytyčit vlastní doporučení, vedoucí k omezení negativního vlivu masmédií.
Anotace v angličtině
Media are the main tools that interfere in a postmodern society, they participate in consumer behaviour and affect behaviour and opinions of individuals both in a positive and a negative sense. The diploma paper presents a brief excursion into main kinds and functi-ons of media. It focuses on the possibility of bad influence of massmedia and information technology on child's development and compares several theories of media violence. However, it is necessary to point out that the reason of increasing violence at children due to media is only the secondary feature of the given issues. It is the family social status that plays a key role on how much a child is affected by media and how much time they spend using them. That is why one part of the paper is dedicated to the functions and problems of a contemporary family, because it is the family that is the key factor forming personality. The practical part contains a survey focused on free-time activities and the value ladder of the young, specifically pupils of the ninth grade. My own recommendations leading to reducing the negative impact of mass media are also mentioned in the paper.
Média jsou hlavními prostředky, které zasahují do chodu současné postmoderní společnosti, podílejí se na jejím spotřebním rázu a ovlivňují chování a názory každého jedince ať už v pozitivním, či negativním smyslu. Předmětem této diplomové práce je stručný exkurz mezi základními druhy a funkcemi médií. Podrobněji se zaměřuji na možnosti škodlivého vlivu masmédií a informačních technologií na vývoj dítěte a porovnávám několik teorií mediálního násilí. Nutno ovšem podotknout, že příčiny rostoucího násilí u dětí vlivem médií jsou až sekundárním jevem dané problematiky. Do jaké míry je dítě médiím vystaveno a kolik jim věnuje svého volného času závisí převážně na sociálním prostředí, ve kterém vyrůstá. Proto část práce věnuji problémům a funkcím současné rodiny, jelikož ta je hlavním činitelem v utváření osobnosti. Praktická část je realizována pomocí výzkumu se zaměřením na volnočasové aktivity a hodnotový žebříček současné mládeže, konkrétně žáky devátých tříd. Závěrem se pokouším vytyčit vlastní doporučení, vedoucí k omezení negativního vlivu masmédií.
Anotace v angličtině
Media are the main tools that interfere in a postmodern society, they participate in consumer behaviour and affect behaviour and opinions of individuals both in a positive and a negative sense. The diploma paper presents a brief excursion into main kinds and functi-ons of media. It focuses on the possibility of bad influence of massmedia and information technology on child's development and compares several theories of media violence. However, it is necessary to point out that the reason of increasing violence at children due to media is only the secondary feature of the given issues. It is the family social status that plays a key role on how much a child is affected by media and how much time they spend using them. That is why one part of the paper is dedicated to the functions and problems of a contemporary family, because it is the family that is the key factor forming personality. The practical part contains a survey focused on free-time activities and the value ladder of the young, specifically pupils of the ninth grade. My own recommendations leading to reducing the negative impact of mass media are also mentioned in the paper.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rizikové faktory masových komunikačních technologií dnešní společnosti,
- vliv masmédií na morální a sociální aspekty dítěte, a to se zaměřením na vývojové fáze předškolního a mladšího školního věku,
- změny současné rodiny pod tlakem všudypřítomných masmédií.
Součástí práce bude i výzkumná část, kde bude použita kvantitativní metoda osobního dotazování u respondentů výše uvedené věkové kategorie.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rizikové faktory masových komunikačních technologií dnešní společnosti,
- vliv masmédií na morální a sociální aspekty dítěte, a to se zaměřením na vývojové fáze předškolního a mladšího školního věku,
- změny současné rodiny pod tlakem všudypřítomných masmédií.
Součástí práce bude i výzkumná část, kde bude použita kvantitativní metoda osobního dotazování u respondentů výše uvedené věkové kategorie.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s. 2009. 224 s. ISBN 978 -80-247-2781-3.
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost, 1. vyd. Praha: Portál. 2003. 208 s. ISBN 80-7178-697-7.
McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. 3. vyd. Praha: Portál. 2007. 448 s. ISBN 978-80-7367-338-3.
PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky I.: Vývoj člověka do 15 let. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 1977. 414 s. (bez ISBN)
SUCHÝ, A. Mediální zlo-mýty a realita. 1. vyd. Praha: Triton. 2007. 175 s. ISBN 978-8O-7254-926-9.
URBAN L., DUBSKÝ J., MURDZA K. Masová komunikace a veřejné mínění. 1. Vyd. Praha: Grada. 2011. 240 s. ISBN 978-80-247-3563-4
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s. 2009. 224 s. ISBN 978 -80-247-2781-3.
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost, 1. vyd. Praha: Portál. 2003. 208 s. ISBN 80-7178-697-7.
McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. 3. vyd. Praha: Portál. 2007. 448 s. ISBN 978-80-7367-338-3.
PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky I.: Vývoj člověka do 15 let. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 1977. 414 s. (bez ISBN)
SUCHÝ, A. Mediální zlo-mýty a realita. 1. vyd. Praha: Triton. 2007. 175 s. ISBN 978-8O-7254-926-9.
URBAN L., DUBSKÝ J., MURDZA K. Masová komunikace a veřejné mínění. 1. Vyd. Praha: Grada. 2011. 240 s. ISBN 978-80-247-3563-4
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. PhDr. Jůzl: Finanční stránka spotřebního chování mládeže.
- odpověděla dobře
Mgr. Doňková: Na základě kterých dat jste zakládala interpretaci uvedenou v závěru výsledku?
- odpověděla částečně