Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku seniorské populace v České republice. V úvodu se zabývá charakteristikou stáří a stárnutí a změnami, které zvyšující se věk přináší. Soustřeďuje se na specifika péče o seniory a možnosti poskytování pomoci prostřednictvím sociálních služeb určených této věkové kategorii. Věnuje se konkrétním problémům vyskytujícím se v souvislosti se seniory a pokouší se najít alternativy řešení v konkrétních případech i v rámci celé společnosti s ohledem na možnosti, které v této oblasti může poskytnout sociální pedagogika, respektive sociální pedagog. Součástí praktické části je výzkum, jehož účelem bylo zjištění uplatnění sociálního pedagoga v zařízeních pro seniory a potvrzení potřebnosti sociálně pedagogického přístupu ke starým lidem.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the senior population in the Czech Republic. The introduction deals with the characteristics of old age and ageing, and changes that increasing age brings.It focuses on the specifics of care for the elderly and the possibility of providing assistance trough social services for this age group. It deals with the specific problems occurring in connection with seniors and it tries to find alternative solutions in specific cases as well as in whole society with regard to the possibilities in this field that can be provided by social education, or social educator. The practical part of the thesis is the research, the purpose of which was to determine the role of social pedgogue in facilities for seniors and to confirm the need for socio-pedagogical approach to old people.
Klíčová slova
stáří, stárnutí, senior, sociální služby, sociální péče, sociální pedagogika, sociální pedagog, sociálně-výchovná činnost
Klíčová slova v angličtině
old age, ageing, senior, social services, social care, social pedagogy, social pedagogue, socio-educational activity
Rozsah průvodní práce
123 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku seniorské populace v České republice. V úvodu se zabývá charakteristikou stáří a stárnutí a změnami, které zvyšující se věk přináší. Soustřeďuje se na specifika péče o seniory a možnosti poskytování pomoci prostřednictvím sociálních služeb určených této věkové kategorii. Věnuje se konkrétním problémům vyskytujícím se v souvislosti se seniory a pokouší se najít alternativy řešení v konkrétních případech i v rámci celé společnosti s ohledem na možnosti, které v této oblasti může poskytnout sociální pedagogika, respektive sociální pedagog. Součástí praktické části je výzkum, jehož účelem bylo zjištění uplatnění sociálního pedagoga v zařízeních pro seniory a potvrzení potřebnosti sociálně pedagogického přístupu ke starým lidem.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the senior population in the Czech Republic. The introduction deals with the characteristics of old age and ageing, and changes that increasing age brings.It focuses on the specifics of care for the elderly and the possibility of providing assistance trough social services for this age group. It deals with the specific problems occurring in connection with seniors and it tries to find alternative solutions in specific cases as well as in whole society with regard to the possibilities in this field that can be provided by social education, or social educator. The practical part of the thesis is the research, the purpose of which was to determine the role of social pedgogue in facilities for seniors and to confirm the need for socio-pedagogical approach to old people.
Klíčová slova
stáří, stárnutí, senior, sociální služby, sociální péče, sociální pedagogika, sociální pedagog, sociálně-výchovná činnost
Klíčová slova v angličtině
old age, ageing, senior, social services, social care, social pedagogy, social pedagogue, socio-educational activity
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na zjištění potřebnosti sociální pedagogiky v péči o seniory.
Práce se bude skládat ze dvou částí, teoretické a praktické. Obsahem teoretické části bude charakteristika sociální pedagogiky v kontextu péče o seniory a stanovení teoretických možností a kompetencí, kterými sociální pedagogika disponuje v této oblasti. Součástí praktické části bude sociologický výzkum zaměřený na zjištění uplatnění sociálního pedagoga v péči o seniory a potvrzení potřebnosti sociálně pedagogického přístupu v péči o seniory.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na zjištění potřebnosti sociální pedagogiky v péči o seniory.
Práce se bude skládat ze dvou částí, teoretické a praktické. Obsahem teoretické části bude charakteristika sociální pedagogiky v kontextu péče o seniory a stanovení teoretických možností a kompetencí, kterými sociální pedagogika disponuje v této oblasti. Součástí praktické části bude sociologický výzkum zaměřený na zjištění uplatnění sociálního pedagoga v péči o seniory a potvrzení potřebnosti sociálně pedagogického přístupu v péči o seniory.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc, Bratislava: FFUK, 2008
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří, Praha: Havlíček Brain Team, 2010
HRONCOVÁ, J., EMMEROVÁ I. a kol. Sociálna pedagogika - vývoj a súčasný stav,Banská Bystrica: PF UMB, 2007
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese (psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese), Praha: Portál, 2006
MÜHLPACHR, P. Schola gerontologica, Brno: MU, 2005
MÜHLPACHR, P. Sociální práce jako životní pomoc, Brno: MU, 2006
POKORNÁ. A. Komunikace se seniory, Praha: Grada 2010
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc, Bratislava: FFUK, 2008
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří, Praha: Havlíček Brain Team, 2010
HRONCOVÁ, J., EMMEROVÁ I. a kol. Sociálna pedagogika - vývoj a súčasný stav,Banská Bystrica: PF UMB, 2007
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese (psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese), Praha: Portál, 2006
MÜHLPACHR, P. Schola gerontologica, Brno: MU, 2005
MÜHLPACHR, P. Sociální práce jako životní pomoc, Brno: MU, 2006
POKORNÁ. A. Komunikace se seniory, Praha: Grada 2010
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. PhDr. Plšková - Motivovala jste respondenty nějakým způsobem k návratnosti
dotazníků?
odpověděla dobře
4. PhDr. Plšková - Objevuje se u respondentů "syndrom vyhoření"?
odpověděla vyčerpávajícícm způsobem
5. Mgr. Sýkora - Spolupracujete v této oblasti s dobrovolníky?
odpověděla dobře