Tato práce se zabývá specifiky životního stylu nevidomých. Vymezuje jednotlivé oblasti, v nichž se životní styl této skupiny osob odlišuje od životního stylu zdravé populace. Pozornost je věnována především integraci nevidomých a slabozrakých do společnosti s důrazem na vzdělávání a pracovní uplatnění.
První část práce je zaměřena na životní styl obecně, ve druhé části přibližujeme problematiku osobnosti zrakově postižených a postoje společnosti
k postiženým, třetí kapitola se soustřeďuje na integraci osob se zdravotním postižením, ve čtvrté kapitole se čtenář seznámí s institucemi, které poskytují osobám se zrakovým postižením služby. Kvantitativní výzkumné šetření popsané
v páté kapitole analyzuje zkušenosti a názory zrakově postižených respondentů
s výše uvedenými skutečnostmi.
Anotace v angličtině
This work deals with specifics of blind people´s lifestyle. It delimits individual areas where lifestyle of this group of people differs from lifestyle of healthy population. Attention is especially focused on integration of blind and sand-blind people into society with emphasis on education and employment.
The first part of work is dedicated to a general way of life. The second part is about issues of the visually impaired personality and society attitude to disabled. The third chapter focuses on integration of disabled people, and in the fourth chapter a reader meets institutions which provide services to visually impaired people. Quantitative research described in the fifth chapter analyses experience and opinions of visually impaired respondents with above mentioned facts.
Klíčová slova
Životní styl, těžké zrakové postižení, nevidomí a slabozrací, typologie zrakových vad, integrace/inkluze, postoje k postižení, sociální služby, sociální rehabilitace, vzdělávání osob s postižením zraku, zaměstnávání osob
Klíčová slova v angličtině
Life style, hard visual handicap, blind and sand-blind people, typology of visual defect, integration, attitudes to disability, social services, social rehabilitation, education of visually impaired people, discrimination.
Rozsah průvodní práce
126 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá specifiky životního stylu nevidomých. Vymezuje jednotlivé oblasti, v nichž se životní styl této skupiny osob odlišuje od životního stylu zdravé populace. Pozornost je věnována především integraci nevidomých a slabozrakých do společnosti s důrazem na vzdělávání a pracovní uplatnění.
První část práce je zaměřena na životní styl obecně, ve druhé části přibližujeme problematiku osobnosti zrakově postižených a postoje společnosti
k postiženým, třetí kapitola se soustřeďuje na integraci osob se zdravotním postižením, ve čtvrté kapitole se čtenář seznámí s institucemi, které poskytují osobám se zrakovým postižením služby. Kvantitativní výzkumné šetření popsané
v páté kapitole analyzuje zkušenosti a názory zrakově postižených respondentů
s výše uvedenými skutečnostmi.
Anotace v angličtině
This work deals with specifics of blind people´s lifestyle. It delimits individual areas where lifestyle of this group of people differs from lifestyle of healthy population. Attention is especially focused on integration of blind and sand-blind people into society with emphasis on education and employment.
The first part of work is dedicated to a general way of life. The second part is about issues of the visually impaired personality and society attitude to disabled. The third chapter focuses on integration of disabled people, and in the fourth chapter a reader meets institutions which provide services to visually impaired people. Quantitative research described in the fifth chapter analyses experience and opinions of visually impaired respondents with above mentioned facts.
Klíčová slova
Životní styl, těžké zrakové postižení, nevidomí a slabozrací, typologie zrakových vad, integrace/inkluze, postoje k postižení, sociální služby, sociální rehabilitace, vzdělávání osob s postižením zraku, zaměstnávání osob
Klíčová slova v angličtině
Life style, hard visual handicap, blind and sand-blind people, typology of visual defect, integration, attitudes to disability, social services, social rehabilitation, education of visually impaired people, discrimination.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím se bude práce věnovat problematice nevidomých a slabozrakých a specifikům jejich životního stylu. Teoretická část se pokusí vymezit základní okruhy společenského života, do kterých se tento handicap promítá (např. práce, přístup k informacím).
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum provedený mezi nevidomými a slabozrakými, jehož úkolem bude zjistit, ve kterých oblastech života je jejich handicap nejvíce omezuje, ve kterých situacích jsou nejčastěji odkázáni na pomoc ostatních apod. V návaznosti na výsledky výzkumu se práce pokusí stanovit teoretické a praktické možnosti sociálněpedagogické práce v této oblasti.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím se bude práce věnovat problematice nevidomých a slabozrakých a specifikům jejich životního stylu. Teoretická část se pokusí vymezit základní okruhy společenského života, do kterých se tento handicap promítá (např. práce, přístup k informacím).
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum provedený mezi nevidomými a slabozrakými, jehož úkolem bude zjistit, ve kterých oblastech života je jejich handicap nejvíce omezuje, ve kterých situacích jsou nejčastěji odkázáni na pomoc ostatních apod. V návaznosti na výsledky výzkumu se práce pokusí stanovit teoretické a praktické možnosti sociálněpedagogické práce v této oblasti.
Seznam doporučené literatury
ČÁLEK, Oldřich a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologická rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Avicenum, 1985.
MÜHLPACHR, Pavel. Sociální práce jako životní pomoc. Brno: MU, 2006.
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.
ŠTECH, Stanislav; VÁGNEROVÁ, Marie; HADJ - MOUSSOVÁ, Zuzana. Psychologie handicapu. Liberec: Technická univerzita, 1997.
VAĎUROVÁ, Helena. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: MU, 2005.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ČÁLEK, Oldřich a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologická rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Avicenum, 1985.
MÜHLPACHR, Pavel. Sociální práce jako životní pomoc. Brno: MU, 2006.
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.
ŠTECH, Stanislav; VÁGNEROVÁ, Marie; HADJ - MOUSSOVÁ, Zuzana. Psychologie handicapu. Liberec: Technická univerzita, 1997.
VAĎUROVÁ, Helena. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: MU, 2005.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. PhDr. Plšková - S jakým počtem klientů spolupracujete? O jakou literaturu
je největší zájem?
odpověděla vyčerpávajícícm způsobem
4. Mgr. Sýkora - Je to velmi zajímavé téma, které si zaslouží pozornost.
Domníváte se , že je více prací na toto téma?
odpověděla vyčerpávajícícm způsobem