Bakalářská práce Právní povědomí dětí a mladistvých jako sociální dovednost pojednává o možnostech získávání právního povědomí. V současné době téma právní výchovy nabývá na významu. Tím se dostává se do popředí zájmu široké veřejnosti. Můžeme říci, že nejenom neustále se zvyšující zadluženost českých domácností naznačuje požadavek změny přístupu ke vzdělávání dětí i mladistvých v oblasti právní výchovy a finanční gramotnosti.
V bakalářské práci jsem se zabývala pojmy, jako je ?právo?, ?právní povědomí? a ?morálka?. Zaměřila jsem se zejména na klíčové právní oblasti. Rozpracovala jsem utváření právního povědomí a faktory, které jej ovlivňují. V závěru jsem poukázala na možnosti sociální pedagogiky při prevenci, výchově i vzdělávání k právu. Uvedla jsem některé typy projektů a programů, jejichž cílem je právě osvěta v oblasti práva a právní výchovy.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis called Knowledge of law of children and adolescents as a social skill and it deals with ways how to get law awareness. Actually increase importance of law education. And the knowledge is on the top of interest of general public. We can talk not only about still increasing liability of Czech households and that is why we feel that we need the change in thinking of small children and adolescents in education and also financial competence.
In my bachelor I deal with terms like law, law knowledge and ethics. I specialize in basic law spheres. I speak about how to create law knowledge and factors which affect this kind of knowledge. In the end of my bachelor I try to point to possibilities of social pedagogy in the field of prevention, education and a law education. I speak about some projects and their main aims which is connecting with increasing of public awareness.
Klíčová slova
právo, morálka, právní povědomí, právní výchova, morální výchova
Klíčová slova v angličtině
law, ethics, knowledge of law, law education, ethic education
Rozsah průvodní práce
56
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Právní povědomí dětí a mladistvých jako sociální dovednost pojednává o možnostech získávání právního povědomí. V současné době téma právní výchovy nabývá na významu. Tím se dostává se do popředí zájmu široké veřejnosti. Můžeme říci, že nejenom neustále se zvyšující zadluženost českých domácností naznačuje požadavek změny přístupu ke vzdělávání dětí i mladistvých v oblasti právní výchovy a finanční gramotnosti.
V bakalářské práci jsem se zabývala pojmy, jako je ?právo?, ?právní povědomí? a ?morálka?. Zaměřila jsem se zejména na klíčové právní oblasti. Rozpracovala jsem utváření právního povědomí a faktory, které jej ovlivňují. V závěru jsem poukázala na možnosti sociální pedagogiky při prevenci, výchově i vzdělávání k právu. Uvedla jsem některé typy projektů a programů, jejichž cílem je právě osvěta v oblasti práva a právní výchovy.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis called Knowledge of law of children and adolescents as a social skill and it deals with ways how to get law awareness. Actually increase importance of law education. And the knowledge is on the top of interest of general public. We can talk not only about still increasing liability of Czech households and that is why we feel that we need the change in thinking of small children and adolescents in education and also financial competence.
In my bachelor I deal with terms like law, law knowledge and ethics. I specialize in basic law spheres. I speak about how to create law knowledge and factors which affect this kind of knowledge. In the end of my bachelor I try to point to possibilities of social pedagogy in the field of prevention, education and a law education. I speak about some projects and their main aims which is connecting with increasing of public awareness.
Klíčová slova
právo, morálka, právní povědomí, právní výchova, morální výchova
Klíčová slova v angličtině
law, ethics, knowledge of law, law education, ethic education
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ,,Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržovaní zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zhodnocení současného právního povědomí dětí a mladistvých. Okrajově bude zmíněno i úskalí právního povědomí, resp. nedostatečného právního povědomí určitého procenta dospělých;
- na (zejména sociální) rizika pramenící z nedostatečných znalostí a povědomí o právu;
- na hledání možností sociální pedagogiky jako nástroje při změně tohoto stavu.
Součástí práce bude malý orientační výzkum, jako doplněk pro koncepci právní výchovy využívané na základních školách.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ,,Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržovaní zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zhodnocení současného právního povědomí dětí a mladistvých. Okrajově bude zmíněno i úskalí právního povědomí, resp. nedostatečného právního povědomí určitého procenta dospělých;
- na (zejména sociální) rizika pramenící z nedostatečných znalostí a povědomí o právu;
- na hledání možností sociální pedagogiky jako nástroje při změně tohoto stavu.
Součástí práce bude malý orientační výzkum, jako doplněk pro koncepci právní výchovy využívané na základních školách.
Seznam doporučené literatury
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Regleta, 1994.
Janiš, K., Šturma, J. Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999.
Kovařík, J. a kol. Dětská práva, právní povědomí, participace dětí a sociální složky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2001.
Sokol, J. Občanské minimum. Praha: TAURIS, 2002.
Večerka, K. a kol. Prevence kriminality v teorii a praxi. Praha: Themis, 1997.
Úmluva o právech dítěte zák. č. 104/1991 Sb.
Zákon o rodině č. 94/1963 Sb.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Regleta, 1994.
Janiš, K., Šturma, J. Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999.
Kovařík, J. a kol. Dětská práva, právní povědomí, participace dětí a sociální složky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2001.
Sokol, J. Občanské minimum. Praha: TAURIS, 2002.
Večerka, K. a kol. Prevence kriminality v teorii a praxi. Praha: Themis, 1997.
Úmluva o právech dítěte zák. č. 104/1991 Sb.
Zákon o rodině č. 94/1963 Sb.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce přítomna u obhajoby.
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl částečně
3. prof. Jílek: Právní vědomí a jeho kognitivní složka.
- odpověděl částečně
Mgr. Tannenbergerová: Diskuze o metodologii.
- odpověděl částečně