Bakalářská práce "Finanční gramotnost jako prevence patologických jevů u žáků střední školy" se zabývá vztahem mezi dovednostmi a znalostmi v oblasti finanční gramotnosti na jedné straně a kouřením a požíváním alkoholu na straně druhé.
Teoretická část vysvětluje pojem finanční gramotnost, podrobně charakterizuje všechny oblasti patřící do této gramotnosti. Zabývá se jí také z hlediska věku člověka. Dále je teoretická část zaměřena na kouření a požívání alkoholu u žáků středních škol.
Praktická část se snaží ukázat, zda existuje souvislost mezi finanční gramotností žáků středních škol a kouřením a pitím alkoholických nápojů.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis "Financial literacy as the prevention of Socially Pathological Phenomena of Students at secondary schools" is focused on the relation between the skills and the knowledge in the area of financial literacy on the first hand and smoking and spirits abuse onthe other hand.
The theoretical part explains the term "financial literacy", including the detailed descrip-tionof all areas contained. It also looks into the topic from the view of human age. The nexttheoretical parts are smoking and spirits abuse with the students of secondary schools.
The practical part tries to give evidence if there is any connection between the financial literacy and smoking or spirits abuse with secondary school students.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, výchova, peníze, hospodaření domácnosti, finanční produkty, práva spotřebitele, zadluženost, insolvence, závislost, alkohol, kouření, prevence.
Bakalářská práce "Finanční gramotnost jako prevence patologických jevů u žáků střední školy" se zabývá vztahem mezi dovednostmi a znalostmi v oblasti finanční gramotnosti na jedné straně a kouřením a požíváním alkoholu na straně druhé.
Teoretická část vysvětluje pojem finanční gramotnost, podrobně charakterizuje všechny oblasti patřící do této gramotnosti. Zabývá se jí také z hlediska věku člověka. Dále je teoretická část zaměřena na kouření a požívání alkoholu u žáků středních škol.
Praktická část se snaží ukázat, zda existuje souvislost mezi finanční gramotností žáků středních škol a kouřením a pitím alkoholických nápojů.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis "Financial literacy as the prevention of Socially Pathological Phenomena of Students at secondary schools" is focused on the relation between the skills and the knowledge in the area of financial literacy on the first hand and smoking and spirits abuse onthe other hand.
The theoretical part explains the term "financial literacy", including the detailed descrip-tionof all areas contained. It also looks into the topic from the view of human age. The nexttheoretical parts are smoking and spirits abuse with the students of secondary schools.
The practical part tries to give evidence if there is any connection between the financial literacy and smoking or spirits abuse with secondary school students.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, výchova, peníze, hospodaření domácnosti, finanční produkty, práva spotřebitele, zadluženost, insolvence, závislost, alkohol, kouření, prevence.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společensko-vědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu finanční gramotnosti a její výuku na středních školách,
- na hledání odpovědi na otázku, zda se u žáků středních škol se znalostmi finanční gramotnosti vyskytuje méně případů sociálně patologického chování, zejména kouření a pití alkoholických nápojů,
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na zjištění vztahu znalostí finanční gramotnosti a výskytu sociálně patologických jevů u žáků středních škol.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společensko-vědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu finanční gramotnosti a její výuku na středních školách,
- na hledání odpovědi na otázku, zda se u žáků středních škol se znalostmi finanční gramotnosti vyskytuje méně případů sociálně patologického chování, zejména kouření a pití alkoholických nápojů,
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na zjištění vztahu znalostí finanční gramotnosti a výskytu sociálně patologických jevů u žáků středních škol.
Seznam doporučené literatury
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009.
Hesová, A., Zelendová, E. Finanční gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha: NÚV/VÚP, 2011.
Kiyosaki, R., Lechter, S. Bohaté dítě, chytré dítě. Praha: Pragma, 2003.
Kiyosaki, R., Lechter, S. Bohatý táta, chudý táta pro mladé. Co vás škola o penězích nenaučí. Praha: Pragma, 2005.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2009.
Navrátilová, P. Finanční gramotnost. Učebnice žáka. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2011.
Navrátilová, P. Finanční gramotnost. Učebnice učitele. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2012.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003.
Zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009.
Hesová, A., Zelendová, E. Finanční gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha: NÚV/VÚP, 2011.
Kiyosaki, R., Lechter, S. Bohaté dítě, chytré dítě. Praha: Pragma, 2003.
Kiyosaki, R., Lechter, S. Bohatý táta, chudý táta pro mladé. Co vás škola o penězích nenaučí. Praha: Pragma, 2005.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2009.
Navrátilová, P. Finanční gramotnost. Učebnice žáka. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2011.
Navrátilová, P. Finanční gramotnost. Učebnice učitele. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2012.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003.
Zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr.Sýkora:
Finanční gramotnost na SŠ.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Doc.Jůzl:
Seřadit 5 největších bank
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem.