Bakalářská práce je zaměřena na současnou rodinu a její funkce, výchovu a formování dítěte v rodině, předávání vzorců chování rodiči. Práce dále pojednává o formování životního stylu v rodině a její hodnotové orientaci. To vše v souvislosti s využitím volného času a volnočasových aktivit, které sdílí děti společně s rodiči, případně v zájmových kroužcích. Poukazuje na fakt, že správně vyplněný volný čas, je prevencí vzniku delikventního chování dětí a pomáhá předcházení sociálně patologickým jevům.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on contemporary family and its functions, on upbringing and shaping child in the family as well as on passing action patterns from parents to children. It deals with formation of lifestyle in the family and its value orientation with regard to spending leisure time and children?s leisure activities shared with parents or pursued in leisure centres. It refers to the fact that leisure time which is spent the right way prevents the emergence of children?s delinquent behaviour and also helps preventing socially pathological phenomena.
Family, children, upbringing, socialization, value orientation, leisure time, leisure activities, leisure centres, prevention.
Length of the covering note
68 s. (103 733 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na současnou rodinu a její funkce, výchovu a formování dítěte v rodině, předávání vzorců chování rodiči. Práce dále pojednává o formování životního stylu v rodině a její hodnotové orientaci. To vše v souvislosti s využitím volného času a volnočasových aktivit, které sdílí děti společně s rodiči, případně v zájmových kroužcích. Poukazuje na fakt, že správně vyplněný volný čas, je prevencí vzniku delikventního chování dětí a pomáhá předcházení sociálně patologickým jevům.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on contemporary family and its functions, on upbringing and shaping child in the family as well as on passing action patterns from parents to children. It deals with formation of lifestyle in the family and its value orientation with regard to spending leisure time and children?s leisure activities shared with parents or pursued in leisure centres. It refers to the fact that leisure time which is spent the right way prevents the emergence of children?s delinquent behaviour and also helps preventing socially pathological phenomena.
Family, children, upbringing, socialization, value orientation, leisure time, leisure activities, leisure centres, prevention.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena:
- na vzájemné sociální vztahy v rodině, rodiče - děti - volný čas,
- na preference volby způsobu trávení volného času v rámci rodiny,
- na vliv vzorů, rodinného prostředí a dalších aspektů při výběru volnočasových aktivit.
Součástí práce bude sociologický výzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na zjištění volby a vztahu (věkové, vzdělanostní....) malé sociální skupiny k volnočasovým aktivitám v rámci rodiny.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena:
- na vzájemné sociální vztahy v rodině, rodiče - děti - volný čas,
- na preference volby způsobu trávení volného času v rámci rodiny,
- na vliv vzorů, rodinného prostředí a dalších aspektů při výběru volnočasových aktivit.
Součástí práce bude sociologický výzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na zjištění volby a vztahu (věkové, vzdělanostní....) malé sociální skupiny k volnočasovým aktivitám v rámci rodiny.
Recommended resources
Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
Hroncová, J., Emmerová, I. Sociálna pedagogika. Banská Bystrica: UMB, 2004. ISNB 80-8083-028-2.
Kraus, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.
Kraus, B. Poláčková, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001.
Matoušek. O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 1997.
Prokešová, M. Volný čas z hlediska kvality života. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-555-3.
Další literarura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Recommended resources
Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
Hroncová, J., Emmerová, I. Sociálna pedagogika. Banská Bystrica: UMB, 2004. ISNB 80-8083-028-2.
Kraus, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.
Kraus, B. Poláčková, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001.
Matoušek. O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 1997.
Prokešová, M. Volný čas z hlediska kvality života. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-555-3.
Další literarura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - využití výsledků dotazníkového šetření v praxi - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - vliv školy na trávení volného času - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - přínos dětských táborů - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Jůzlová - školní socializace - odpověděla vyčerpávajícím způsobem