Bakalářská práce se zabývá spotřebním chováním a jeho možnými alternativami ve vztahu k životnímu prostředí. Popisuje jeho vývoj a zamýšlí se nad dopady spotřebního chování na přírodu. Uvažuje o úloze sociální pedagogiky při výchově k ekologicky příznivému způsobu života. Ve výzkumné části odpovídá na otázku, zda jsou lidé ochotni svoji spotřebu omezit ve vztahu k životnímu prostředí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with consumer´s behaviour and its possible alternatives in relation to environment. It describes its development and thinks about impact of consumer´s behaviour on nature. It revolves role of social pedagogy at environmental education. In research part it responds to question whether people are willing to cut down their consumption in relation to environment.
Klíčová slova
Spotřební chování, konzumerismus, alternativní spotřební chování, trvale udržitelná spotřeba, ekologická stopa, dobrovolná skromnost, sociální pedagogika.
Klíčová slova v angličtině
Consumer´s behaviour, consumerisms, alternative consumer behavior, sustainable consumption, ecological trace, voluntary modesty, social pedagogy.
Rozsah průvodní práce
69 s
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá spotřebním chováním a jeho možnými alternativami ve vztahu k životnímu prostředí. Popisuje jeho vývoj a zamýšlí se nad dopady spotřebního chování na přírodu. Uvažuje o úloze sociální pedagogiky při výchově k ekologicky příznivému způsobu života. Ve výzkumné části odpovídá na otázku, zda jsou lidé ochotni svoji spotřebu omezit ve vztahu k životnímu prostředí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with consumer´s behaviour and its possible alternatives in relation to environment. It describes its development and thinks about impact of consumer´s behaviour on nature. It revolves role of social pedagogy at environmental education. In research part it responds to question whether people are willing to cut down their consumption in relation to environment.
Klíčová slova
Spotřební chování, konzumerismus, alternativní spotřební chování, trvale udržitelná spotřeba, ekologická stopa, dobrovolná skromnost, sociální pedagogika.
Klíčová slova v angličtině
Consumer´s behaviour, consumerisms, alternative consumer behavior, sustainable consumption, ecological trace, voluntary modesty, social pedagogy.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na spotřební chování a jeho alternativy,
- na výklad principu dobrovolné skromnosti,
- na omezení plynoucí z alternativního spotřebního chování a úkol ekologické výchovy.
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum zaměřený na porovnání ochoty mladé a střední generace přijmout omezení
z alternativního chování pramenící.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na spotřební chování a jeho alternativy,
- na výklad principu dobrovolné skromnosti,
- na omezení plynoucí z alternativního spotřebního chování a úkol ekologické výchovy.
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum zaměřený na porovnání ochoty mladé a střední generace přijmout omezení
z alternativního chování pramenící.
Seznam doporučené literatury
Horká, H. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
Keller, J. Až na dno blahobytu. Brno: Duha, 1993.
Kohák, E. Zelená svatozář: kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000.
Librová, H. Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno: Hnutí Duha, 1994.
Librová, H. Vlažní a váhaví: Kapitoly o ekologickém luxusu. Brno: Doplněk, 2003.
Lipovetsky, G. Soumrak povinnosti. Praha: Prostor, 1999.
Máchal, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Lipka: Reprocentrum, 2000.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Horká, H. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
Keller, J. Až na dno blahobytu. Brno: Duha, 1993.
Kohák, E. Zelená svatozář: kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000.
Librová, H. Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno: Hnutí Duha, 1994.
Librová, H. Vlažní a váhaví: Kapitoly o ekologickém luxusu. Brno: Doplněk, 2003.
Lipovetsky, G. Soumrak povinnosti. Praha: Prostor, 1999.
Máchal, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Lipka: Reprocentrum, 2000.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vystoupení studenta}
Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)}
odpověděl vyčerpávajícím způsobem}
Doc. Řehoř - co je to konzumerismus - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Dr. Vavřík - praktická část práce - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Dr. Vaňková - závěry empirické části práce - odpověděl vyčerpávajícím způsobem