Předkládaná diplomová práce se věnuje aplikaci obecné marketingové teorie na specifickou kulturní oblast produkce hudebního divadla - opery. V teoretické části představíme koncept ''Cultural entrepreneurship‘‘ a pojednáme o možnostech uplatnění marketingu v opeře. Zaměříme se na praktické využívání marketingu v operních divadlech, na existující úskalí a problémy se zaváděním marketingu, budeme se věnovat opeře jako specifickému produktu, pojednáme o možnostech komunikace a financování a charakterizujeme proces strategického plánování v kulturní organizaci. V praktické části předložíme konkrétní možnosti uplatnění marketingových nástrojů pro dosažení cílů a zefektivnění činnosti Janáčkovy opery Národního divadla v Brně a dále vypracujeme projekt integrované marketingové komunikace mezinárodního hudebního festivalu Janáčkovo Brno 2008.
Anotace v angličtině
The submitted thesis deals with application of general marketing theory in a specific cultural area of production of music theatre - the opera. In the theoretical part we shall present the concept of the ''Cultural entrepreneurship‘‘ and discuss possibilities of exercise of marketing in opera. We shall focus on the practical exercise of marketing in opera houses, on contemporary difficulties and problems while implementing marketing. Furthermore, we shall deal with opera as a specific product, with possibilities of communication and financing and we shall also define the process of strategic planning in a cultural organisation. In the practical part we shall propose particular possibilities of use of marketing tools of achieving the goals and streamlining the functioning of the Janáček opera of the National Theatre in Brno. Last but not least, we shall elaborate the project of integrated marketing communication of the international music festival ''Janáček´s Brno 2008‘‘.
Klíčová slova
opera, umění, kultura, marketing, arts management, cultural entrepreneurship, scénická umění
Klíčová slova v angličtině
opera, arts, culture, art marketing, art management, cultural entrepreneurship, performing arts
Rozsah průvodní práce
100 s., 14 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se věnuje aplikaci obecné marketingové teorie na specifickou kulturní oblast produkce hudebního divadla - opery. V teoretické části představíme koncept ''Cultural entrepreneurship‘‘ a pojednáme o možnostech uplatnění marketingu v opeře. Zaměříme se na praktické využívání marketingu v operních divadlech, na existující úskalí a problémy se zaváděním marketingu, budeme se věnovat opeře jako specifickému produktu, pojednáme o možnostech komunikace a financování a charakterizujeme proces strategického plánování v kulturní organizaci. V praktické části předložíme konkrétní možnosti uplatnění marketingových nástrojů pro dosažení cílů a zefektivnění činnosti Janáčkovy opery Národního divadla v Brně a dále vypracujeme projekt integrované marketingové komunikace mezinárodního hudebního festivalu Janáčkovo Brno 2008.
Anotace v angličtině
The submitted thesis deals with application of general marketing theory in a specific cultural area of production of music theatre - the opera. In the theoretical part we shall present the concept of the ''Cultural entrepreneurship‘‘ and discuss possibilities of exercise of marketing in opera. We shall focus on the practical exercise of marketing in opera houses, on contemporary difficulties and problems while implementing marketing. Furthermore, we shall deal with opera as a specific product, with possibilities of communication and financing and we shall also define the process of strategic planning in a cultural organisation. In the practical part we shall propose particular possibilities of use of marketing tools of achieving the goals and streamlining the functioning of the Janáček opera of the National Theatre in Brno. Last but not least, we shall elaborate the project of integrated marketing communication of the international music festival ''Janáček´s Brno 2008‘‘.
Klíčová slova
opera, umění, kultura, marketing, arts management, cultural entrepreneurship, scénická umění
Klíčová slova v angličtině
opera, arts, culture, art marketing, art management, cultural entrepreneurship, performing arts
Zásady pro vypracování
1. Pojednejte o nutnosti efektivního marketingového a zejména komunikačního mixu státní kulturní organizace pro její úspěšné uplatnění ve vysoce konkurenčním prostředí trhu kulturních produkcí.
2. Stručné shrňte poznatky nepočetné české literatury k tématu a definujte moderní zahraniční koncepty art managementu, které poslouží jako východiska.
3. Definujte pracovní hypotézy.
4. Aplikujte obecnou marketingovou teorii na specifickou oblast kultury a představte problematiku zavádění marketingu do vícesouborových divadel.
5. Vypracujte situační analýzu uměleckého souboru Janáčkovy opery Národního divadla v Brně a navrhněte možnosti zefektivnění marketingové komunikace.
6. Projekt: marketingový výzkum trhu (vytvoření dotazníku).
Zásady pro vypracování
1. Pojednejte o nutnosti efektivního marketingového a zejména komunikačního mixu státní kulturní organizace pro její úspěšné uplatnění ve vysoce konkurenčním prostředí trhu kulturních produkcí.
2. Stručné shrňte poznatky nepočetné české literatury k tématu a definujte moderní zahraniční koncepty art managementu, které poslouží jako východiska.
3. Definujte pracovní hypotézy.
4. Aplikujte obecnou marketingovou teorii na specifickou oblast kultury a představte problematiku zavádění marketingu do vícesouborových divadel.
5. Vypracujte situační analýzu uměleckého souboru Janáčkovy opery Národního divadla v Brně a navrhněte možnosti zefektivnění marketingové komunikace.
6. Projekt: marketingový výzkum trhu (vytvoření dotazníku).
Seznam doporučené literatury
Auvinen, Tuomas: Opera House - A difficult thing to manage? In: AIMAC´99, helsinki, 1999.
Duben, Rostislav: Neziskový sektor v ekonomice a společnosti. Codex Bohemia, Praha, 1996.
Drucker, Peter F.: Innovation and Entepreneurship. Harper and Row, New York, 1985.
Haggort, Giep: Cultural enterpreneurship, an introduction to arts management. Phadeno, Culemborg, 1993.
Kerzner, Harold: Project management. John Wiley and Sons, New York, 1998.
Kotler, P. - Roberto, E.L.: Social Marketing - Strategies for Changing Public Behaviour. The Free Press, New York, 1989.
Kotler, Philip; Scheff, Joanne: Standing Room Only, Strategies for marketing the Performing Arts. Harvard Bussines School Press, Boston, 1997.
Landry, Charles: The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators. Comedia/Earthscan, 2000.
http://www.artsmarketing.org
http://www.artmanagement.com
http://www.hec.ca/ijam (International Journal of Arts Management)
Seznam doporučené literatury
Auvinen, Tuomas: Opera House - A difficult thing to manage? In: AIMAC´99, helsinki, 1999.
Duben, Rostislav: Neziskový sektor v ekonomice a společnosti. Codex Bohemia, Praha, 1996.
Drucker, Peter F.: Innovation and Entepreneurship. Harper and Row, New York, 1985.
Haggort, Giep: Cultural enterpreneurship, an introduction to arts management. Phadeno, Culemborg, 1993.
Kerzner, Harold: Project management. John Wiley and Sons, New York, 1998.
Kotler, P. - Roberto, E.L.: Social Marketing - Strategies for Changing Public Behaviour. The Free Press, New York, 1989.
Kotler, Philip; Scheff, Joanne: Standing Room Only, Strategies for marketing the Performing Arts. Harvard Bussines School Press, Boston, 1997.
Landry, Charles: The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators. Comedia/Earthscan, 2000.
http://www.artsmarketing.org
http://www.artmanagement.com
http://www.hec.ca/ijam (International Journal of Arts Management)