Tato diplomová práce se zabývá problematikou inovace výuky v předmětu Informatika a informační a komunikační technologie na Gymnáziu Otrokovice, zejména zaváděním interaktivních prvků do výuky. V teoretické části je zaměřena na systém kurikulárních dokumentů. V praktické části se zabývá interaktivními výukovými systémy a především interaktivními prvky, dostupnými na Gymnáziu Otrokovice. V práci je dále detailně popsána metodika tvorby výukových opor k výkladu učiva pro nižší stupeň gymnázia. Zmíněna je i implementace a integrace systému Moodle, k němuž byla vytvořena uživatelská příručka. Práce obsahuje také průzkum spokojenosti uživatelů se systémem Moodle.
Anotace v angličtině
Thesis deals with problematics of innovation in teaching of Informatics and Information and communication technology modules at Gymnázium Otrokovice, especially implementation of interactive items in teaching. The theoretical part of the thesis is focused on system of curricular documents. The practical part deals with interactive educational systems, especially interactive items available at Gymnázium Otrokovice. In the thesis there is described methodology how to create teaching materials for lower classes of high school. There is also mentioned implementation and integration of Moodle system,
for which the user manual was created. The thesis contains a survey, how users are satisfied with the Moodle system.
Klíčová slova
Bílá kniha, kurikulum, rámcový vzdělávací program, systém Moodle, školní vzdělávací program, základní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
White book, curriculum, framework educational program, Moodle system, school teaching system, elementary education.
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou inovace výuky v předmětu Informatika a informační a komunikační technologie na Gymnáziu Otrokovice, zejména zaváděním interaktivních prvků do výuky. V teoretické části je zaměřena na systém kurikulárních dokumentů. V praktické části se zabývá interaktivními výukovými systémy a především interaktivními prvky, dostupnými na Gymnáziu Otrokovice. V práci je dále detailně popsána metodika tvorby výukových opor k výkladu učiva pro nižší stupeň gymnázia. Zmíněna je i implementace a integrace systému Moodle, k němuž byla vytvořena uživatelská příručka. Práce obsahuje také průzkum spokojenosti uživatelů se systémem Moodle.
Anotace v angličtině
Thesis deals with problematics of innovation in teaching of Informatics and Information and communication technology modules at Gymnázium Otrokovice, especially implementation of interactive items in teaching. The theoretical part of the thesis is focused on system of curricular documents. The practical part deals with interactive educational systems, especially interactive items available at Gymnázium Otrokovice. In the thesis there is described methodology how to create teaching materials for lower classes of high school. There is also mentioned implementation and integration of Moodle system,
for which the user manual was created. The thesis contains a survey, how users are satisfied with the Moodle system.
Klíčová slova
Bílá kniha, kurikulum, rámcový vzdělávací program, systém Moodle, školní vzdělávací program, základní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
White book, curriculum, framework educational program, Moodle system, school teaching system, elementary education.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma. Zaměřte se na problematiku systému kurikulárních dokumentů a především interaktivní výukové systémy.
Seznamte se s interaktivními prvky výuky dostupnými na Gymnáziu Otrokovice, nastudujte možnosti jejich využití ve výuce.
Vytvořte sadu opor k výkladu učiva v předmětu Informatika a informační a komunikační technologie pro nižší stupeň gymnázia v prostředí ACTIV Inspire. Podrobně popište metodiku vytváření těchto podkladů.
Implementujte softwarový balík pro tvorbu výukových systémů a elektronických kurzů na internetu - MOODLE. Otestujte využití tohoto systému vyučujícími a studenty. Formou webového formuláře zhodnoťte přínosy a spokojenost s tímto systémem.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma. Zaměřte se na problematiku systému kurikulárních dokumentů a především interaktivní výukové systémy.
Seznamte se s interaktivními prvky výuky dostupnými na Gymnáziu Otrokovice, nastudujte možnosti jejich využití ve výuce.
Vytvořte sadu opor k výkladu učiva v předmětu Informatika a informační a komunikační technologie pro nižší stupeň gymnázia v prostředí ACTIV Inspire. Podrobně popište metodiku vytváření těchto podkladů.
Implementujte softwarový balík pro tvorbu výukových systémů a elektronických kurzů na internetu - MOODLE. Otestujte využití tohoto systému vyučujícími a studenty. Formou webového formuláře zhodnoťte přínosy a spokojenost s tímto systémem.
Seznam doporučené literatury
ActivInspire [online]. [cit. 2012-01-29]. Dostupné z: http://www.interaktivniucebny.cz/docs/activinspirecz.pdf.
ČANDÍK, Marek. Didaktika informatiky. CHUDÝ, Štefan. Zlín: UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ. Univerzitní institut. Ústav pedagogických věd, 2005. ISBN 8073182858.
CHUDÝ, Štefan. Didaktická propedeutika. Vyd. 2. KAŠPÁRKOVÁ, Svatava. Zlín: UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ. Fakulta humanitních studií, 2007. ISBN 978-80-7318-552-7.
MOODLE.CZ [online]. 20. 12. 2010. Dostupné z: http://docs.moodle.org/archive/cs/Hlavní_strana.
NĚMEC, VLADIMÍR et al. Informatika pro ZŠ - 1. díl. Vyd. 2. Kralice na Hané: Computer Media, 2008. ISBN 978-80-7402-015-5.
KOTÁSEK, Jiří et al. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha [online]. Praha: nakladatelství Tauris. 2001, poslední aktualizace 4. 12. 2002. ISBN 80-211-0372-8. Dostupné také z: http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf.
VANÍČEK, JIŘÍ. Metodická příručka: Informatika 2 pro ZŠ a víceletá gymnázia. ŘEZNÍČEK, PETR. CP Books, 2005. ISBN 80-251-0631-4.
VOŘÍŠEK, Jiří. Interaktivní systémy. ŠTĚRBA, Milan Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1991. ISBN 8003003121.
Seznam doporučené literatury
ActivInspire [online]. [cit. 2012-01-29]. Dostupné z: http://www.interaktivniucebny.cz/docs/activinspirecz.pdf.
ČANDÍK, Marek. Didaktika informatiky. CHUDÝ, Štefan. Zlín: UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ. Univerzitní institut. Ústav pedagogických věd, 2005. ISBN 8073182858.
CHUDÝ, Štefan. Didaktická propedeutika. Vyd. 2. KAŠPÁRKOVÁ, Svatava. Zlín: UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ. Fakulta humanitních studií, 2007. ISBN 978-80-7318-552-7.
MOODLE.CZ [online]. 20. 12. 2010. Dostupné z: http://docs.moodle.org/archive/cs/Hlavní_strana.
NĚMEC, VLADIMÍR et al. Informatika pro ZŠ - 1. díl. Vyd. 2. Kralice na Hané: Computer Media, 2008. ISBN 978-80-7402-015-5.
KOTÁSEK, Jiří et al. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha [online]. Praha: nakladatelství Tauris. 2001, poslední aktualizace 4. 12. 2002. ISBN 80-211-0372-8. Dostupné také z: http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf.
VANÍČEK, JIŘÍ. Metodická příručka: Informatika 2 pro ZŠ a víceletá gymnázia. ŘEZNÍČEK, PETR. CP Books, 2005. ISBN 80-251-0631-4.
VOŘÍŠEK, Jiří. Interaktivní systémy. ŠTĚRBA, Milan Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1991. ISBN 8003003121.
Přílohy volně vložené
CD ROM.
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka prezentovala výsledky, kterých dosáhla při řešení své diplomové práce.
Součástí prezentace nebyla praktická ukázka.
Po seznámení s posudky vedoucího a oponenta komise položila tyto dotazy:
1.Můžete popsat výstupní kompetenci a jak je budete mapovat?
2.Jak ji budete rozvíjet?
3.Jak ji budete testovat?
4.Jakou metodou budete mapovat styl učení jednotlivých žáků?
Diplomantka zodpověděla na všechny položené dotazy jen s lehkými obtížemi.