Cílem práce je vytvoření fundraisingového plánu pro konkrétní neziskovou organizaci v oblasti sociálních služeb.
Teoretická část práce vymezuje druhy, formy, zařízení a základní činnosti sociálních služeb a jejich nejčastější právní formy v rámci neziskového sektoru. Specifikuje marketing v sociálních službách, a popisuje hlavní zásady fundraisingu, osobnost fundraisera, a základní metody fundraisingu. V analytické části je zpracována analýza vnitřního a vnějšího prostředí organizace a současného stavu fundraisingových aktivit; je definována konkurence a formou marketingového průzkumu je zjišťováno povědomí o organizaci. Všechny poznatky jsou shrnuty ve SWOT analýze v závěru této kapitoly. V projektové části je navržen fundraisingový plán, který definuje především cíle a aktivity, cílové skupiny pro získávání podpory a prostředků na činnost organizace.
Anotace v angličtině
The objective of this thesis is to create a fundraising plan for a given non-profit organization in the area of social services.
The theoretic part defines the types, forms, equipment and basic activities of the social services and their most common legal forms in the non-profit sector. It specifies marketing in the social services and describes the main rules of fundraising, the fundraiser personality and basic methods of fundraising. In the analytic part, the analysis of internal and external environment of the organization and the current situation of fundraising activities is elaborated. The notion of competition is defined in the theoretical part and the awareness of the organization is detected by a marketing research. All findings are summarized in the SWOT analysis at the end of this chapter. In the project part, the fundraising plan for the given organization is proposed. In the first place, it defines its objectives and activities, the target groups for getting support and the means for the organization´s activity.
Klíčová slova
sociální služby, neziskové organizace, fundraising, financování sociálních služeb, Kopřivnice
Klíčová slova v angličtině
social services, non-profit organization, fundraising, financing of social services, Kopřivnice
Rozsah průvodní práce
91
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je vytvoření fundraisingového plánu pro konkrétní neziskovou organizaci v oblasti sociálních služeb.
Teoretická část práce vymezuje druhy, formy, zařízení a základní činnosti sociálních služeb a jejich nejčastější právní formy v rámci neziskového sektoru. Specifikuje marketing v sociálních službách, a popisuje hlavní zásady fundraisingu, osobnost fundraisera, a základní metody fundraisingu. V analytické části je zpracována analýza vnitřního a vnějšího prostředí organizace a současného stavu fundraisingových aktivit; je definována konkurence a formou marketingového průzkumu je zjišťováno povědomí o organizaci. Všechny poznatky jsou shrnuty ve SWOT analýze v závěru této kapitoly. V projektové části je navržen fundraisingový plán, který definuje především cíle a aktivity, cílové skupiny pro získávání podpory a prostředků na činnost organizace.
Anotace v angličtině
The objective of this thesis is to create a fundraising plan for a given non-profit organization in the area of social services.
The theoretic part defines the types, forms, equipment and basic activities of the social services and their most common legal forms in the non-profit sector. It specifies marketing in the social services and describes the main rules of fundraising, the fundraiser personality and basic methods of fundraising. In the analytic part, the analysis of internal and external environment of the organization and the current situation of fundraising activities is elaborated. The notion of competition is defined in the theoretical part and the awareness of the organization is detected by a marketing research. All findings are summarized in the SWOT analysis at the end of this chapter. In the project part, the fundraising plan for the given organization is proposed. In the first place, it defines its objectives and activities, the target groups for getting support and the means for the organization´s activity.
Klíčová slova
sociální služby, neziskové organizace, fundraising, financování sociálních služeb, Kopřivnice
Klíčová slova v angličtině
social services, non-profit organization, fundraising, financing of social services, Kopřivnice
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o marketingu a marketingových komunikacích neziskových organizacích se zaměřením na fundraising. Formulujte teoreretická východiska pro analýzu fundraisingových aktivit ve vybrané neziskové organizaci. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte pracovní hypotézy a cíle práce.
2. Zpracujte analýzu současného stavu fundraisingových aktivit vybrané neziskové oganizace a vnějších zdrojů financování. Vymezte jednotlivé cílové skupiny pro fundraisingu a formou marketingového průzkumu zjistěte jejich preferované způsoby podpory a povědomí o organizaci.
3. Zhodnoťte výsledky analýzy, formulujte silné a slabé stránky současného stavu fundraisingových aktivit organizace.
4. Na základě výsledků analýzy zpracujte návrh nové fundraisingové strategie. Zhodnoťte předpokládanou efektivitu návrhu k jednotlivým cílovým skupinám a otázku jeho finacovatelnosti a personálního zabezpečení. Naznačte možnosti implementace v praxi a případná rizika.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o marketingu a marketingových komunikacích neziskových organizacích se zaměřením na fundraising. Formulujte teoreretická východiska pro analýzu fundraisingových aktivit ve vybrané neziskové organizaci. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte pracovní hypotézy a cíle práce.
2. Zpracujte analýzu současného stavu fundraisingových aktivit vybrané neziskové oganizace a vnějších zdrojů financování. Vymezte jednotlivé cílové skupiny pro fundraisingu a formou marketingového průzkumu zjistěte jejich preferované způsoby podpory a povědomí o organizaci.
3. Zhodnoťte výsledky analýzy, formulujte silné a slabé stránky současného stavu fundraisingových aktivit organizace.
4. Na základě výsledků analýzy zpracujte návrh nové fundraisingové strategie. Zhodnoťte předpokládanou efektivitu návrhu k jednotlivým cílovým skupinám a otázku jeho finacovatelnosti a personálního zabezpečení. Naznačte možnosti implementace v praxi a případná rizika.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, Radim. Marketing neziskových organizací. 1. Zlín: VeRBuM, 2011, 190 s. ISBN 978-808-7500-019.
BERGEROVÁ, M. Cesty k účinnému fundraisingu. Vyd. 1. Praha: Spiralis, 2004, 105 s. ISBN 80-903-0154-1.
ČEPELKA, Oldřich. Práce s veřejností v nepodnikatelském sektoru. Vyd. 1. Liberec: Nadace Omega, 1997, 243 s. ISBN 80-902-3760-6.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. 3.vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
FORET, Miroslav. Komunikace s veřejností. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 206 s. ISBN 80-210-1034-7.
LEDVINOVÁ, J. Fundraising z místních zdrojů. 1. Baltimore: The John Hopkins University Institute for Policy Studies, 1997, 35 s. ISBN 1-886333-31-9.
LEDVINOVÁ, J a K PEŠTA. Základy fundraisingu aneb jak získávat peníze pro prospěšnou činnost. Praha: ICN, 1996, 141 s.
NORTON, M. Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. 1. Praha: Nadace Via, 2003.
REKTOŘÍK, Jaroslav. Organizace neziskového sektoru: základy ekonomiky, teorie a řízení. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2001, 177 s. ISBN 80-861-1941-6.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, Radim. Marketing neziskových organizací. 1. Zlín: VeRBuM, 2011, 190 s. ISBN 978-808-7500-019.
BERGEROVÁ, M. Cesty k účinnému fundraisingu. Vyd. 1. Praha: Spiralis, 2004, 105 s. ISBN 80-903-0154-1.
ČEPELKA, Oldřich. Práce s veřejností v nepodnikatelském sektoru. Vyd. 1. Liberec: Nadace Omega, 1997, 243 s. ISBN 80-902-3760-6.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. 3.vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
FORET, Miroslav. Komunikace s veřejností. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 206 s. ISBN 80-210-1034-7.
LEDVINOVÁ, J. Fundraising z místních zdrojů. 1. Baltimore: The John Hopkins University Institute for Policy Studies, 1997, 35 s. ISBN 1-886333-31-9.
LEDVINOVÁ, J a K PEŠTA. Základy fundraisingu aneb jak získávat peníze pro prospěšnou činnost. Praha: ICN, 1996, 141 s.
NORTON, M. Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. 1. Praha: Nadace Via, 2003.
REKTOŘÍK, Jaroslav. Organizace neziskového sektoru: základy ekonomiky, teorie a řízení. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2001, 177 s. ISBN 80-861-1941-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
Otázka vedoucího práce:
Projektová část se příliš nezabývá individuálním dárcovstvím. Existuje nějaká jeho forma, kterou by bylo možné organizaci ještě doporučit?
Studentka odpověděla na zadanou otázku.
Otázky oponentky práce:
1. Vyjádřete se k nastavení metodiky průzkumu i znění dotazníku. Jak byste zamezila tomu, aby lidé lhali v průzkumech o jejich ochotě přispívat na aktivity neziskových organizací?
2. Není roční doba přípravy pozice fundraisera příliš dlouhá a nákladná? Opravdu je třeba formulovat jeho pracovní náplň půl roku a půl roku jej vybírat, přičemž mu poté předáte např. hotovou databázi obcí? Je možné zvolit alternativu (jiný přístup, příležitost) ke "každoročnímu dopisu obcím" k zefektivnění oslovení?
Studentak odpověděla na všechny zadané otázky.