Diplomová práce se zabývá canisterapií jako součástí komplexní péče o uživatele denního stacionáře a možnostmi dalšího využití canisterapie v sociální práci. V teoretické části je objasněna základní terminologie zdravotních postižení, se kterými jsem se při výzkumu setkala, dále je vymezen denní stacionář v kontextu sociálních služeb a canisterapie jako prostředek ke zkvalitnění péče o jejich uživatele. Obsahem empirické části je praktické využití canisterapie v daném zařízení. Na praktickém příkladu kazuistik je demonstrována canisterapie v praxi a její pozitivní vliv na uživatele se zdravotním postižením v denním stacionáři s ohledem na jemnou a hrubou motoriku, komunikaci a psychosociální dovednosti. V závěru uvedu na základě zjištěných informací z výzkumu určitá doporučení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a canine therapy as a part of a comprehensive user care of day care centre and options for further use of canine therapy in social work. The theoretical part will explain the basic terminology of disabilities, whom I met in the research, then it is specified the day care center in the context of social services and canine therapy as a means to improve the quality of care for their users. The content of the empirical part is the practical application of canine therapy in the organization. The empirical part of the practical use of canine therapy in the organization. The practical example case studies demonstrate canine therapy in practice and its positive impact on users with disabilities in the day care center with respect to fine and gross motor skills, communication and psychosocial skills. In conclusion, I will made recommendations based on the information gathered from the research.
mental retardation, cerebral palsy, multiple disabilities, social services, day care centre, canine therapy, case study
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá canisterapií jako součástí komplexní péče o uživatele denního stacionáře a možnostmi dalšího využití canisterapie v sociální práci. V teoretické části je objasněna základní terminologie zdravotních postižení, se kterými jsem se při výzkumu setkala, dále je vymezen denní stacionář v kontextu sociálních služeb a canisterapie jako prostředek ke zkvalitnění péče o jejich uživatele. Obsahem empirické části je praktické využití canisterapie v daném zařízení. Na praktickém příkladu kazuistik je demonstrována canisterapie v praxi a její pozitivní vliv na uživatele se zdravotním postižením v denním stacionáři s ohledem na jemnou a hrubou motoriku, komunikaci a psychosociální dovednosti. V závěru uvedu na základě zjištěných informací z výzkumu určitá doporučení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a canine therapy as a part of a comprehensive user care of day care centre and options for further use of canine therapy in social work. The theoretical part will explain the basic terminology of disabilities, whom I met in the research, then it is specified the day care center in the context of social services and canine therapy as a means to improve the quality of care for their users. The content of the empirical part is the practical application of canine therapy in the organization. The empirical part of the practical use of canine therapy in the organization. The practical example case studies demonstrate canine therapy in practice and its positive impact on users with disabilities in the day care center with respect to fine and gross motor skills, communication and psychosocial skills. In conclusion, I will made recommendations based on the information gathered from the research.
mental retardation, cerebral palsy, multiple disabilities, social services, day care centre, canine therapy, case study
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vybraná postižení výzkumného vzorku (mentální a kombinované postižení)
- možnosti vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami
- metody, formy a zásady canisterapie
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na efektivitu prováděné canisterapie v denním stacionáři.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vybraná postižení výzkumného vzorku (mentální a kombinované postižení)
- možnosti vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami
- metody, formy a zásady canisterapie
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na efektivitu prováděné canisterapie v denním stacionáři.
Seznam doporučené literatury
GALAJDOVÁ, L. Pes lékařem lidské duše aneb Canisterapie. Grada Publishing, 1999.
KARÁSKOVÁ, V., KRAUSOVÁ, A. Pes a dítě s mentálním postižením. Olomouc: UP, 2004.
KVETOŇOVÁ- ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném věku. Brno: Paido, 2004.
NERANDŽIČ, Z. Animoterapie aneb Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. Praha: Albatros, 2006.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2000.
Seznam doporučené literatury
GALAJDOVÁ, L. Pes lékařem lidské duše aneb Canisterapie. Grada Publishing, 1999.
KARÁSKOVÁ, V., KRAUSOVÁ, A. Pes a dítě s mentálním postižením. Olomouc: UP, 2004.
KVETOŇOVÁ- ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném věku. Brno: Paido, 2004.
NERANDŽIČ, Z. Animoterapie aneb Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. Praha: Albatros, 2006.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2000.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Laca: Zpětná vazba účastníků výzkumu.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
- dr. Dalajka: Charakteristika výzkumných otázek kvalitativního výzkumu.
- odpověděl dobře