Diplomová práce v rovině teoretické se zabývá vymezením termínu jazyk, funkcí řeči a jazyka, komunikací jako procesem dorozumívání, její verbální
a nonverbální složkou. Popisuje narušenou komunikační schopnost, její druhy
a klinickou logopedii. Obsahuje charakteristiku jednotlivých období dítěte
od předškolního věku až po mladší školní věk, popisuje vstup dítěte do školy a jeho úspěšný školní začátek. V neposlední řadě se zabývá vlivem prostředí na rozvoj komunikační schopnosti dítěte, vlivem rodiny jako přirozeného prostředí a školním prostředím a jeho vlivem na žáka.
Praktická část verifikuje stanovené hypotézy, průzkum byl proveden dotazníkovou metodou u dětí předškolního věku a dětí mladšího školního věku. Dotazníky byly vyplněny třídními učiteli dětí, kteří s nimi tráví mnoho času
ve školském zařízení a mají o dětech potřebné informace. Doplňující dotazníky byly vyplněny rodiči dětí, kteří mají narušenou komunikační schopnost. Hlavním cílem bylo přiblížit vliv prostředí na vývoj jazyka dětí a žáků, dále pak určit narušenou komunikační schopnost u vzorku šetření a do jaké míry má na ní vliv sociokulturního popředí.
Anotace v angličtině
Thesis in the theoretical field deals with the definition of the term language, fuction of the speech and language, communication as a process of communication, its verbal and non-verbal component. It describes disrupted communication ability,its kinds and clinical speech therapy. It contains the characteristic of child´s individual period from the preschool age up to late school age. It also describes the child's entry to school, and his/her successful school beginning. Last but not least, it deals
with the influence of environment on the development of the child´s communication skills, by the influence of the family as the natural surrounding and the school surrounding and its influence on the pupil.
The practical part verifies the given hypothesis, a survey had been done
by questionnaire method for preschoolers and late school-age children.
The questionnaires were filled in by children´s class teachers who spend a lot of time with them in the school facilities and they have necessary information they need to know about children. Additional questionnaires were completed by children´s parents who suffer from disrupted communication ability. The main aim was to show more closely the influence of the environment on the development of children and pupils´ language, then to specify a disrupted communication ability at the certain sample of people while doing research and to see how much it influences socio-cultural forefront.
Klíčová slova
jazyk, řeč, žák, dítě, předškolní věk, mladší školní věk, mateřská škola, základní škola, narušená komunikační schopnost
Klíčová slova v angličtině
language, speech, a pupil, pre-school age, late school age, nursery school, elementary school, disrupted communication ability
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce v rovině teoretické se zabývá vymezením termínu jazyk, funkcí řeči a jazyka, komunikací jako procesem dorozumívání, její verbální
a nonverbální složkou. Popisuje narušenou komunikační schopnost, její druhy
a klinickou logopedii. Obsahuje charakteristiku jednotlivých období dítěte
od předškolního věku až po mladší školní věk, popisuje vstup dítěte do školy a jeho úspěšný školní začátek. V neposlední řadě se zabývá vlivem prostředí na rozvoj komunikační schopnosti dítěte, vlivem rodiny jako přirozeného prostředí a školním prostředím a jeho vlivem na žáka.
Praktická část verifikuje stanovené hypotézy, průzkum byl proveden dotazníkovou metodou u dětí předškolního věku a dětí mladšího školního věku. Dotazníky byly vyplněny třídními učiteli dětí, kteří s nimi tráví mnoho času
ve školském zařízení a mají o dětech potřebné informace. Doplňující dotazníky byly vyplněny rodiči dětí, kteří mají narušenou komunikační schopnost. Hlavním cílem bylo přiblížit vliv prostředí na vývoj jazyka dětí a žáků, dále pak určit narušenou komunikační schopnost u vzorku šetření a do jaké míry má na ní vliv sociokulturního popředí.
Anotace v angličtině
Thesis in the theoretical field deals with the definition of the term language, fuction of the speech and language, communication as a process of communication, its verbal and non-verbal component. It describes disrupted communication ability,its kinds and clinical speech therapy. It contains the characteristic of child´s individual period from the preschool age up to late school age. It also describes the child's entry to school, and his/her successful school beginning. Last but not least, it deals
with the influence of environment on the development of the child´s communication skills, by the influence of the family as the natural surrounding and the school surrounding and its influence on the pupil.
The practical part verifies the given hypothesis, a survey had been done
by questionnaire method for preschoolers and late school-age children.
The questionnaires were filled in by children´s class teachers who spend a lot of time with them in the school facilities and they have necessary information they need to know about children. Additional questionnaires were completed by children´s parents who suffer from disrupted communication ability. The main aim was to show more closely the influence of the environment on the development of children and pupils´ language, then to specify a disrupted communication ability at the certain sample of people while doing research and to see how much it influences socio-cultural forefront.
Klíčová slova
jazyk, řeč, žák, dítě, předškolní věk, mladší školní věk, mateřská škola, základní škola, narušená komunikační schopnost
Klíčová slova v angličtině
language, speech, a pupil, pre-school age, late school age, nursery school, elementary school, disrupted communication ability
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS Brno 2009). Bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního průzkumu. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel, po konzultaci s vedoucím práce, bude tato práce zaměřena:
- na vymezení pojmů jazyková kompetence, jazyková inteligence, komunikace,apod.,
- charakteristika předškolního a školního věku,
- vývoj jazykové dovednosti dětí mateřské a základní školy.
Součástí diplomové práce bude průzkum zaměřený na rozvoj jazykových dovedností dětí, vliv sociálního zázemí na vývoj jazykové inteligence dětí. Použity budou metody pozorování a dotazníkové šetření, popřípadě kazuistiky.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS Brno 2009). Bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního průzkumu. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel, po konzultaci s vedoucím práce, bude tato práce zaměřena:
- na vymezení pojmů jazyková kompetence, jazyková inteligence, komunikace,apod.,
- charakteristika předškolního a školního věku,
- vývoj jazykové dovednosti dětí mateřské a základní školy.
Součástí diplomové práce bude průzkum zaměřený na rozvoj jazykových dovedností dětí, vliv sociálního zázemí na vývoj jazykové inteligence dětí. Použity budou metody pozorování a dotazníkové šetření, popřípadě kazuistiky.
Seznam doporučené literatury
HAGÉGE, C.,Člověk a řeč. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-331-8
FICHNOVÁ, K., Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. 1. vyd. Praha: Portál, 2007,ISBN 978-80-7367-323-9
LOEHR, J., MAYERSOVÁ, J., Vývoj a výchova dítěte krok za krokem. 1. vyd. Praha: Fortuna Libri, 2010, ISBN 978-80-7321-519-4
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B., Psychologie dítěte. 5. vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2010, ISBN 978-80-7367-798-5
VYBÍRAL, Z., Psychologie komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2009, ISBN 978-80-7367-387-1
VÁGNEROVÁ, M., Vývojová psychologie I. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0956-8
Seznam doporučené literatury
HAGÉGE, C.,Člověk a řeč. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-331-8
FICHNOVÁ, K., Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. 1. vyd. Praha: Portál, 2007,ISBN 978-80-7367-323-9
LOEHR, J., MAYERSOVÁ, J., Vývoj a výchova dítěte krok za krokem. 1. vyd. Praha: Fortuna Libri, 2010, ISBN 978-80-7321-519-4
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B., Psychologie dítěte. 5. vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2010, ISBN 978-80-7367-798-5
VYBÍRAL, Z., Psychologie komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2009, ISBN 978-80-7367-387-1
VÁGNEROVÁ, M., Vývojová psychologie I. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0956-8
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Tannenbergerová: Jak je možné zabránit stresovému přechodu dětí na ZŠ?
Dr. Slováková: Jaké ještě jiné důvody jsou pro ztrátu řeči u dospělých?
Dr. Sýkora: Vysvětlete důvody pro stanovení hypotéz.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem