Sociální pedagogika, jako studijní obor, klade na své studenty vysoké osobnostní i vědo-mostní požadavky, které jsou potřebné pro jejich následnou praxi. Mimo jiné vyžaduje umění správně a bezprostředně jednat v různých sociálních situacích, řešit situace v existujícím kontextu, autenticky jednat v nových situacích i dostatečnou schopnost sebe-reflexe. Rozvíjení těchto dovedností ve výuce sociálních pedagogů je možné pomocí vyu-žití psychosomatických disciplín. Do jaké míry takto koncipovaná výuka ovlivňuje jednání a prožívání studentů, tedy jejich psychosomatickou (pedagogickou) kondici, se pokouší zjistit tato diplomová práce.
Anotace v angličtině
Social pedagogy, as a field of study, makes considerable personal and sciential demands on its students that they need in their subsequent practice. Besides other things, it requires the ability to properly and immediately act in various social situations, to deal with situations in the present context and to act authentically in new situations, and it requires a sufficient ability of self-reflection. The development of these skills in the education of social peda-gogues is possible via the use of psychosomatic disciplines. This diploma thesis attempts to find to what degree the education outlined in this way affects the actions and experience of students, and thus their psychosomatic (pedagogical) condition.
Klíčová slova
Sociální pedagog, psychosomatické disciplíny, autenticita, sebereflexe, pedagogická (psychosomatická) kondice
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogue, psychosomatic disciplines, authenticity, selfreflection, pedagogical (psychosomatic) condition
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Sociální pedagogika, jako studijní obor, klade na své studenty vysoké osobnostní i vědo-mostní požadavky, které jsou potřebné pro jejich následnou praxi. Mimo jiné vyžaduje umění správně a bezprostředně jednat v různých sociálních situacích, řešit situace v existujícím kontextu, autenticky jednat v nových situacích i dostatečnou schopnost sebe-reflexe. Rozvíjení těchto dovedností ve výuce sociálních pedagogů je možné pomocí vyu-žití psychosomatických disciplín. Do jaké míry takto koncipovaná výuka ovlivňuje jednání a prožívání studentů, tedy jejich psychosomatickou (pedagogickou) kondici, se pokouší zjistit tato diplomová práce.
Anotace v angličtině
Social pedagogy, as a field of study, makes considerable personal and sciential demands on its students that they need in their subsequent practice. Besides other things, it requires the ability to properly and immediately act in various social situations, to deal with situations in the present context and to act authentically in new situations, and it requires a sufficient ability of self-reflection. The development of these skills in the education of social peda-gogues is possible via the use of psychosomatic disciplines. This diploma thesis attempts to find to what degree the education outlined in this way affects the actions and experience of students, and thus their psychosomatic (pedagogical) condition.
Klíčová slova
Sociální pedagog, psychosomatické disciplíny, autenticita, sebereflexe, pedagogická (psychosomatická) kondice
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogue, psychosomatic disciplines, authenticity, selfreflection, pedagogical (psychosomatic) condition
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychosomatických disciplín a sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu dopadu využití psychosomatických disciplín ve výuce Sociální komunikace u prezenčních studentů prvního ročníku bakalářského studijního programu Sociální pedagogika.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychosomatických disciplín a sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu dopadu využití psychosomatických disciplín ve výuce Sociální komunikace u prezenčních studentů prvního ročníku bakalářského studijního programu Sociální pedagogika.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DANZER, Gerhard; HÖLLGEOVÁ, Renata. Psychosomatika : celostný pohled na zdraví těla i duše. Praha : Portál, 2001. ISBN 8071784567
KOL. AUTORŮ, Psychosomatické disciplíny v přípravě pedagogů: východiska a první zkušenosti. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-184-3.
RŮŽIČKA, Jiří, et al. Psychosomatický přístup k člověku. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-750-X.
VYSKOČIL, Ivan. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno : Janáčkova akademie múzických umění, 2005. ISBN 80-86928-02-0.
Seznam doporučené literatury
DANZER, Gerhard; HÖLLGEOVÁ, Renata. Psychosomatika : celostný pohled na zdraví těla i duše. Praha : Portál, 2001. ISBN 8071784567
KOL. AUTORŮ, Psychosomatické disciplíny v přípravě pedagogů: východiska a první zkušenosti. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-184-3.
RŮŽIČKA, Jiří, et al. Psychosomatický přístup k člověku. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-750-X.
VYSKOČIL, Ivan. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno : Janáčkova akademie múzických umění, 2005. ISBN 80-86928-02-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. z časových důvodů byla komisí vyzvána k přechodu k praktické části. Zodpověděla dotazy vedoucího i oponenta práce. Byla Mgr. Řeháčkovou vyzvána k objasnění užité metody sebereflexe.