Diplomová práce se zabývá problematikou sexuální výchovy na základní škole. Teoretická část nastiňuje současné problémy v rodině i ve škole, objasňuje pojmy související se sexu-álním chováním a sexuální výchovou v rodině a na základní škole. Podrobněji jsou roze-brány metody plánování rodičovství, interrupce a postoje k sexuální výchově. Praktická část se zabývá kazuistikou týkající se sexuální výchovy na konkrétní základní škole. Ka-zuistika je doplněna rozhovory s adolescenty, kteří se k sexuální výchově na základní škole vyjadřují. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že sexuální výchova byla zaměřena zejména na předávání vědomostí o antikoncepci a pohlavních chorobách bez návaznosti na mravní výchovu. Učitelé při výuce nerespektovali individuální zvláštnosti žáků, neformovali po-stoje k prosociálním hodnotám, nevychovávali k ideálu, ale spíše podporovali konzumní způsob života. V závěru diplomové práce jsou uvedeny návrhy pro sexuální výchovu, která by měla vést k zodpovědnosti a mravnímu chování.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the subject of sexuality education in primary schools. The theoretical part presents the current problems in the family and at school, explaining terms connected with sexual behaviour and sexuality education in the family and in primary school. Closer attention is given to methods of family planning, abortion and attitudes to sexuality education. The practical part provides a case study in the field of sexuality educa-tion in a specific primary school. The case study is supplemented by interviews with ado-lescents who express their opinions on sexuality education in primary school. The results of the research indicate that subject matter of sexuality education focused primarily on in-forming about contraception and sexually transmitted diseases without reference to moral-ity and moral education. During instruction, the teachers did not respect individual differ-ences, did not form pro-social attitudes, did not educate towards an ideal, but more or less supported a consumer lifestyle. The conclusion of this thesis offers tips for improving sexuality education as a subject educating towards responsibility and moral behaviour.
Klíčová slova
sexuální výchova, mravní výchova, učitelé, žáci, rodiny, základní školy, reprodukční zdraví, antikoncepce, interrupce, kazuistiky, rozhovory
Klíčová slova v angličtině
sexuality education, moral education, teachers, pupils, family, primary schools, reproductive health, contraception, abortion, case studys, interviews
Rozsah průvodní práce
129 s. (41 595)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou sexuální výchovy na základní škole. Teoretická část nastiňuje současné problémy v rodině i ve škole, objasňuje pojmy související se sexu-álním chováním a sexuální výchovou v rodině a na základní škole. Podrobněji jsou roze-brány metody plánování rodičovství, interrupce a postoje k sexuální výchově. Praktická část se zabývá kazuistikou týkající se sexuální výchovy na konkrétní základní škole. Ka-zuistika je doplněna rozhovory s adolescenty, kteří se k sexuální výchově na základní škole vyjadřují. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že sexuální výchova byla zaměřena zejména na předávání vědomostí o antikoncepci a pohlavních chorobách bez návaznosti na mravní výchovu. Učitelé při výuce nerespektovali individuální zvláštnosti žáků, neformovali po-stoje k prosociálním hodnotám, nevychovávali k ideálu, ale spíše podporovali konzumní způsob života. V závěru diplomové práce jsou uvedeny návrhy pro sexuální výchovu, která by měla vést k zodpovědnosti a mravnímu chování.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the subject of sexuality education in primary schools. The theoretical part presents the current problems in the family and at school, explaining terms connected with sexual behaviour and sexuality education in the family and in primary school. Closer attention is given to methods of family planning, abortion and attitudes to sexuality education. The practical part provides a case study in the field of sexuality educa-tion in a specific primary school. The case study is supplemented by interviews with ado-lescents who express their opinions on sexuality education in primary school. The results of the research indicate that subject matter of sexuality education focused primarily on in-forming about contraception and sexually transmitted diseases without reference to moral-ity and moral education. During instruction, the teachers did not respect individual differ-ences, did not form pro-social attitudes, did not educate towards an ideal, but more or less supported a consumer lifestyle. The conclusion of this thesis offers tips for improving sexuality education as a subject educating towards responsibility and moral behaviour.
Klíčová slova
sexuální výchova, mravní výchova, učitelé, žáci, rodiny, základní školy, reprodukční zdraví, antikoncepce, interrupce, kazuistiky, rozhovory
Klíčová slova v angličtině
sexuality education, moral education, teachers, pupils, family, primary schools, reproductive health, contraception, abortion, case studys, interviews
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodina, škola, výchova, sexuální výchova.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodina, škola, výchova, sexuální výchova.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JANIŠ, K., MARKOVÁ, D. Příspěvek k základům sexuální výchovy. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-621-1.
RAŠKOVÁ, M. Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-244-2077-6.
ROZINAJOVÁ, H. Pedagogika pre rodičov. 1. vyd. Martin: Osveta, 1988. SÚKK 121/I.-88-70-057-88 PPR.
STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
TÄUBNER, V., JANIŠ, K. Na pomoc studentům a učitelům v sexuální výchově. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7041-194-5.
Seznam doporučené literatury
JANIŠ, K., MARKOVÁ, D. Příspěvek k základům sexuální výchovy. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-621-1.
RAŠKOVÁ, M. Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-244-2077-6.
ROZINAJOVÁ, H. Pedagogika pre rodičov. 1. vyd. Martin: Osveta, 1988. SÚKK 121/I.-88-70-057-88 PPR.
STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
TÄUBNER, V., JANIŠ, K. Na pomoc studentům a učitelům v sexuální výchově. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7041-194-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci, zodpověděla otázku oponentky. Mgr. Růžičková měla připomínku k názvu práce.