Bakalářská práce se zabývá fenoménem sociální integrace nadaných dětí v běžné třídě, vzdělávání nadaných a talentovaných žáků. V první části se teoreticky pojednává o klíčových psychologických a pedagogických pojmech. Stěžejními tématy jsou zde specifika nadání, výrazné charakteristiky a schopnosti nadaných dětí, sociální a osobnostní potřeby. Nástiny a možnosti vzdělávání a celkového přístupu k nadání a talentu. Praktická část zkoumá, jaký je reálný proces sociální integrace nadaných dětí v běžné třídě, jejich status a pozice.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the phenomenon of social integration of gifted children in regu-lar classroom, education of gifted and talented pupils. The first part discusses the theory of key psychological and teaching concepts. Main topics are specifics of talent, abilities and expressive characteristics of gifted children, social and personal needs. Sketches of learning opportunities and comprehensive approach to talent are presented as well. The practical part examines the real process of social integration of gifted children in mainstream classes, their status and position.
Klíčová slova
sociální integrace, nadaný žák, dítě, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
social integration, gifted, talented, pupil, child, education
Rozsah průvodní práce
50 s. (60 612 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá fenoménem sociální integrace nadaných dětí v běžné třídě, vzdělávání nadaných a talentovaných žáků. V první části se teoreticky pojednává o klíčových psychologických a pedagogických pojmech. Stěžejními tématy jsou zde specifika nadání, výrazné charakteristiky a schopnosti nadaných dětí, sociální a osobnostní potřeby. Nástiny a možnosti vzdělávání a celkového přístupu k nadání a talentu. Praktická část zkoumá, jaký je reálný proces sociální integrace nadaných dětí v běžné třídě, jejich status a pozice.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the phenomenon of social integration of gifted children in regu-lar classroom, education of gifted and talented pupils. The first part discusses the theory of key psychological and teaching concepts. Main topics are specifics of talent, abilities and expressive characteristics of gifted children, social and personal needs. Sketches of learning opportunities and comprehensive approach to talent are presented as well. The practical part examines the real process of social integration of gifted children in mainstream classes, their status and position.
Klíčová slova
sociální integrace, nadaný žák, dítě, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
social integration, gifted, talented, pupil, child, education
Zásady pro vypracování
Rešerže literárních pramenů a zpracování teoretických východisek
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného vzorku
Provedení výzkumu
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů
Doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Rešerže literárních pramenů a zpracování teoretických východisek
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného vzorku
Provedení výzkumu
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů
Doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL S. R., Jak rozvíjet nadaní vašich dětí, Praha Portál 2001, ISBN 80-7178-516-4
DOČKAL, V. Zaměřeno na talenty aneb nadání má každý, NLN s r.o. Praha 2005, ISBN 80-7106-840-3
FOŘTÍKOVÁ, J. Talent a nadání, NIDM MŠMT, Praha 2009, ISBN 978-80-86784-75-5
FRANZ J.MONKS, IRENE H.YPENBURG, Nadané dítě, Praha Grada 2002, ISBN 80-247-0445-5
HENDL, J. Kvalitativní výzkum, základní metody a aplikace: Praha Portál 2005, ISBN 80-7367-040-2
HŘÍBKOVÁ L, Základní témata problematiky nadaných, UJAK Praha, ISBN 978-80-86723-25-9
HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní, Praha Grada Publisching a.s. 2009, ISBN 978-80-247-1998-6
LANDAU, E. Odvaha k nadání, Praha Akropolis s.r.o. 2007, ISBN 978-80-86903-48-4
ŠVAŘÍČEK R.,ŠEĎOVÁ K.a kol., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Portál s.r.o. Praha 2007, ISBN 978-80-7367-313-0
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL S. R., Jak rozvíjet nadaní vašich dětí, Praha Portál 2001, ISBN 80-7178-516-4
DOČKAL, V. Zaměřeno na talenty aneb nadání má každý, NLN s r.o. Praha 2005, ISBN 80-7106-840-3
FOŘTÍKOVÁ, J. Talent a nadání, NIDM MŠMT, Praha 2009, ISBN 978-80-86784-75-5
FRANZ J.MONKS, IRENE H.YPENBURG, Nadané dítě, Praha Grada 2002, ISBN 80-247-0445-5
HENDL, J. Kvalitativní výzkum, základní metody a aplikace: Praha Portál 2005, ISBN 80-7367-040-2
HŘÍBKOVÁ L, Základní témata problematiky nadaných, UJAK Praha, ISBN 978-80-86723-25-9
HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní, Praha Grada Publisching a.s. 2009, ISBN 978-80-247-1998-6
LANDAU, E. Odvaha k nadání, Praha Akropolis s.r.o. 2007, ISBN 978-80-86903-48-4
ŠVAŘÍČEK R.,ŠEĎOVÁ K.a kol., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Portál s.r.o. Praha 2007, ISBN 978-80-7367-313-0
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci, zodpověděla na otázky uvedené v posudcích. V diskusi se komise zaměřila na možná rizika zkreslení provedeného výzkumu. "Jak se mohl subjektivní výběr odrazit na výsledcích výzkumu?" (Mgr. Eva Machů, Ph.D). "Na jakou věkovou skupinu se výzkumu orientoval?" (PhDr. Hana Včelařová).