Práce je zaměřena na problematiku globální výchovy v mateřské škole.
Teoretická část práce nabízí teoretická východiska týkající se globalizace, globálních problémů a s tím související globální výchovou. Konkrétně zahrnuje globální výchovu v mateřské škole.
Praktická část práce obsahuje oblasti, které by měly být rozvíjeny v systému globální výchovy u předškolních dětí. Dále představuje kvalitativní výzkum, který je zaměřen na analyzování prvků globální výchovy ve školních vzdělávacích programech pro předškolní vzdělávání. Tento výzkum je rozšířen i o kvantitativní šetření, které poukazuje na relativní četnost výskytu těchto prvků.
Annotation in English
The thesis is focused on global education issues in kindergarten.
The theoretical part of this thesis provides the theoretical foundation of globalization, global problems and the associated global education. Specifically includes global education in kindergarten.
The practical part of this thesis contains areas that should be developed in the system of global education in preschool children. Furthermore, a qualitative research that is focu-sed on analyzing the elements of global education in school educational curricula for preschool education. This research is extended to include quantitative research, which shows the relative frequency of occurrence of these elements.
Keywords
globalizace, globální problémy, globální výchova
Keywords in English
globalization, global problems, global education
Length of the covering note
80 s. (137 422)
Language
CZ
Annotation
Práce je zaměřena na problematiku globální výchovy v mateřské škole.
Teoretická část práce nabízí teoretická východiska týkající se globalizace, globálních problémů a s tím související globální výchovou. Konkrétně zahrnuje globální výchovu v mateřské škole.
Praktická část práce obsahuje oblasti, které by měly být rozvíjeny v systému globální výchovy u předškolních dětí. Dále představuje kvalitativní výzkum, který je zaměřen na analyzování prvků globální výchovy ve školních vzdělávacích programech pro předškolní vzdělávání. Tento výzkum je rozšířen i o kvantitativní šetření, které poukazuje na relativní četnost výskytu těchto prvků.
Annotation in English
The thesis is focused on global education issues in kindergarten.
The theoretical part of this thesis provides the theoretical foundation of globalization, global problems and the associated global education. Specifically includes global education in kindergarten.
The practical part of this thesis contains areas that should be developed in the system of global education in preschool children. Furthermore, a qualitative research that is focu-sed on analyzing the elements of global education in school educational curricula for preschool education. This research is extended to include quantitative research, which shows the relative frequency of occurrence of these elements.
Keywords
globalizace, globální problémy, globální výchova
Keywords in English
globalization, global problems, global education
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogiky a globální výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou analýzy vzdělávacích dokumentů mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogiky a globální výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou analýzy vzdělávacích dokumentů mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. Století: Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0.
KAŇÁKOVÁ, Naděžda. Globální problémy. Ostrava: VŠB-Technická univerzita Ostrava, 2004. ISBN 80-248-0681-9.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2.
PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
Recommended resources
HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. Století: Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0.
KAŇÁKOVÁ, Naděžda. Globální problémy. Ostrava: VŠB-Technická univerzita Ostrava, 2004. ISBN 80-248-0681-9.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2.
PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
Enclosed appendices
DVD ROM
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentoval téma práce zaměřené na prvky globální výchovy ve vzdělávacích dokumentech mateřských škol. Studentka byla upozorněná na metodologické problémy ve vztahu k obsahové analýze textu. Na otázky oponentky a školitelky reagovala s malými nesrovnalostmi.