Neziskový sektor stejně jako ten ziskový podléhá neustálým změnám v sociodemografické, ekonomické, ale i kulturně-politické sféře. Rychlá adaptace na nové podmínky a přizpůsobení se novým trendům jsou klíčem k dlouhodobému úspěchu. Využití strategického designu může oběma sektorům napomoci nejen k upevnění pozice v měnícím se prostředí, ale i k získání nebo obnovení konkurenční výhody. Vyhnou se tak stále rostoucím tlakům ze strany konkurence a zesílí své postavení na trhu.
Anotace v angličtině
Both non-profit and profit sectors are a subject to incessant changes in socio-demographic, economic and also cultural and political spheres. A swift adaptation to new conditions and trends are a key to long-term success. An application of strategic design can help the sectors not only in strengthening of their position in the changing environment but also in gaining or re-establishing of a competitive advantage. This way they can avoid a mounting competition-pull pressure and strengthen their position in the market.
Neziskový sektor stejně jako ten ziskový podléhá neustálým změnám v sociodemografické, ekonomické, ale i kulturně-politické sféře. Rychlá adaptace na nové podmínky a přizpůsobení se novým trendům jsou klíčem k dlouhodobému úspěchu. Využití strategického designu může oběma sektorům napomoci nejen k upevnění pozice v měnícím se prostředí, ale i k získání nebo obnovení konkurenční výhody. Vyhnou se tak stále rostoucím tlakům ze strany konkurence a zesílí své postavení na trhu.
Anotace v angličtině
Both non-profit and profit sectors are a subject to incessant changes in socio-demographic, economic and also cultural and political spheres. A swift adaptation to new conditions and trends are a key to long-term success. An application of strategic design can help the sectors not only in strengthening of their position in the changing environment but also in gaining or re-establishing of a competitive advantage. This way they can avoid a mounting competition-pull pressure and strengthen their position in the market.
Studium odborné literatury
Vymezení pojmů a zpracování teoretické části na základě studia odborné literatury
Příprava metodiky výzkumné části
Realizace kvalitativního výzkumu na základě dotazníkového šetření
Zpracování a vyhodnocení získaných dat
Prezentace výsledků výzkumu včetně jejich interpretace
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Vymezení pojmů a zpracování teoretické části na základě studia odborné literatury
Příprava metodiky výzkumné části
Realizace kvalitativního výzkumu na základě dotazníkového šetření
Zpracování a vyhodnocení získaných dat
Prezentace výsledků výzkumu včetně jejich interpretace
Seznam doporučené literatury
Friis, Silje Kamille. 2004. Design?s New Frontier. Learning Lab Denmark Quarterly, no. 4: 6-7.
Friis, Silje Kamille. 2005. Show it and tell it. Learning Lab Denmark Quarterly, no. 3: 6-7.
Beckman, Sara L., and Michael Barry. 2007. Innovation as a learning process: Embedding design thinking. California Management Review 50, no. 1: 25-56.
Amabile, Teresa M. 1998. How to kill creativity. Harvard Business Review 76, no. 5: 76-87.
Montuori, Alfonso. 2003. From strategic planning to strategic design: Reconceptualizing the future of strategy in organizations. The Journal of General Evolution 59, no. 1: 3-20.
Seznam doporučené literatury
Friis, Silje Kamille. 2004. Design?s New Frontier. Learning Lab Denmark Quarterly, no. 4: 6-7.
Friis, Silje Kamille. 2005. Show it and tell it. Learning Lab Denmark Quarterly, no. 3: 6-7.
Beckman, Sara L., and Michael Barry. 2007. Innovation as a learning process: Embedding design thinking. California Management Review 50, no. 1: 25-56.
Amabile, Teresa M. 1998. How to kill creativity. Harvard Business Review 76, no. 5: 76-87.
Montuori, Alfonso. 2003. From strategic planning to strategic design: Reconceptualizing the future of strategy in organizations. The Journal of General Evolution 59, no. 1: 3-20.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her thesis.
Q, Voráčová: Has the strategic design been used by Czech companies? A: Used but not by non-profits.
Q, Voráčová: Name the weaknesses and sugest improvements. A: Non-profits = improvove creditibility.
Q, Vydrová: SWOT analysis of the project? A: Weakest point = the need of a good team, Streanghts = designers can deliver good solutions, Opportunities = gap on the Czech market, Threats = copy paste companies.
Q, Vydrová: The most difficult part of the thesis? A: The presentation!
Committee
Q, Drábková: Who were the respondents? A: Men and women from different groups (18+ age).
Q, Drábková: Would the results be different in different regions? A: Yes, it was different in Norway.