Teoretická část bakalářské práce osvětluje problematiku předčasně narozených dětí, popisuje klasifikaci nezralých novorozenců, základní projevy nezralosti, možné problémy a onemocnění, která mohou nastat následkem předčasného porodu, také současné zajištění péče o nedonošené novorozence. Věnuje se rodičům (matkám), jejich psychice, edukaci a podpoře v oblasti vyrovnání se s předčasným porodem a začleněním do péče o předčasně narozené děti.
Výzkumná část zjišťuje pocity, priority a informovanost rodičů v oblasti edukace, podpory rodiny a zapojení do péče o předčasně narozené děti. Zkoumá způsoby a rozsah edukace rodičů předčasně narozených dětí ze stran zdravotnického personálu. Zkoumá názor zdravotnického personálu na současný stav podpory rodiny předčasně narozených dětí a případné rezervy v této oblasti, názor na zapojení rodičů do péče o nedonošené děti, důležitost přítomnosti rodičů u svých dětí na neonatologickém oddělení.
Anotace v angličtině
The theoretical part of my bachelor thesis clarifies the problems of prematurely born babies, it describes classification of immature newborns, fundamental indications of immaturity, possible problems and disorders that can appear as a result of premature birth and as well the present protection in taking care of the premature born children. The thesis applies to parents (mothers), their psyche, education and support field to cope with the premature birth and involvement in taking care of the prematurely born children.
The research part of my thesis finds out feelings, priorities and information of parents in the field of education, support for families and engagement in the care for the prematurely born children. The work explores ways and extent of parents? education of the prematurely born children provided by the medical personnel. The thesis also explores opinions of the medical personnel on the present state of support given to families of the prematurely born children and appropriate reserves in this field, opinions on involvement of parents in taking care of the immature born children and an importance of parents? presence with their children in the neonathologic department in hospital.
Klíčová slova
Předčasně narozené děti, klasifikace nezralého novorozence, problémy a onemocnění, předčasný porod, rodiče, edukace a podpora, zdravotnický personál.
Klíčová slova v angličtině
Prematurely born children, classification of an immature born baby, problems
and illnesses, premature birth, parents, education and support, medical personnel.
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část bakalářské práce osvětluje problematiku předčasně narozených dětí, popisuje klasifikaci nezralých novorozenců, základní projevy nezralosti, možné problémy a onemocnění, která mohou nastat následkem předčasného porodu, také současné zajištění péče o nedonošené novorozence. Věnuje se rodičům (matkám), jejich psychice, edukaci a podpoře v oblasti vyrovnání se s předčasným porodem a začleněním do péče o předčasně narozené děti.
Výzkumná část zjišťuje pocity, priority a informovanost rodičů v oblasti edukace, podpory rodiny a zapojení do péče o předčasně narozené děti. Zkoumá způsoby a rozsah edukace rodičů předčasně narozených dětí ze stran zdravotnického personálu. Zkoumá názor zdravotnického personálu na současný stav podpory rodiny předčasně narozených dětí a případné rezervy v této oblasti, názor na zapojení rodičů do péče o nedonošené děti, důležitost přítomnosti rodičů u svých dětí na neonatologickém oddělení.
Anotace v angličtině
The theoretical part of my bachelor thesis clarifies the problems of prematurely born babies, it describes classification of immature newborns, fundamental indications of immaturity, possible problems and disorders that can appear as a result of premature birth and as well the present protection in taking care of the premature born children. The thesis applies to parents (mothers), their psyche, education and support field to cope with the premature birth and involvement in taking care of the prematurely born children.
The research part of my thesis finds out feelings, priorities and information of parents in the field of education, support for families and engagement in the care for the prematurely born children. The work explores ways and extent of parents? education of the prematurely born children provided by the medical personnel. The thesis also explores opinions of the medical personnel on the present state of support given to families of the prematurely born children and appropriate reserves in this field, opinions on involvement of parents in taking care of the immature born children and an importance of parents? presence with their children in the neonathologic department in hospital.
Klíčová slova
Předčasně narozené děti, klasifikace nezralého novorozence, problémy a onemocnění, předčasný porod, rodiče, edukace a podpora, zdravotnický personál.
Klíčová slova v angličtině
Prematurely born children, classification of an immature born baby, problems
and illnesses, premature birth, parents, education and support, medical personnel.
Zásady pro vypracování
V teoretické části vymezit pojmy, jako jsou: neonatologie, předčasný porod (rizikové faktory vzniku předčasného porodu), předčasně narozený novorozenec (charakteristické znaky nezralosti, možné problémy spojené s nezralostí a nedonošeností), edukace a edukační proces (kompetence sestry při edukaci), současné zajištění péče o předčasně narozené novorozence.
V praktické části se zaměřit na jednotlivé techniky a metody využívané ve vývojové péči o předčasně narozené novorozence, na zapojení rodičů ve vývojové péči o předčasně narozené novorozence (hygienická péče, výživa - kojení, vyprazdňování, klokánkování, rehabilitace - Vojtova metoda).
Zjistit a zmapovat priority rodičů v oblasti edukace a podpory rodiny předčasně narozeného dítěte.
Zpracovat data z průzkumného šetření. Zhodnotit výsledky a navrhnout využití poznatků v praxi (doporučení).
Zásady pro vypracování
V teoretické části vymezit pojmy, jako jsou: neonatologie, předčasný porod (rizikové faktory vzniku předčasného porodu), předčasně narozený novorozenec (charakteristické znaky nezralosti, možné problémy spojené s nezralostí a nedonošeností), edukace a edukační proces (kompetence sestry při edukaci), současné zajištění péče o předčasně narozené novorozence.
V praktické části se zaměřit na jednotlivé techniky a metody využívané ve vývojové péči o předčasně narozené novorozence, na zapojení rodičů ve vývojové péči o předčasně narozené novorozence (hygienická péče, výživa - kojení, vyprazdňování, klokánkování, rehabilitace - Vojtova metoda).
Zjistit a zmapovat priority rodičů v oblasti edukace a podpory rodiny předčasně narozeného dítěte.
Zpracovat data z průzkumného šetření. Zhodnotit výsledky a navrhnout využití poznatků v praxi (doporučení).
Seznam doporučené literatury
DOKOUPILOVÁ, Milena et al., 2009. Narodilo se předčasně. Průvodce péče o nedonošené děti. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-552-3.
FENDRYCHOVÁ, Jaroslava a Ivo BOREK, 2007. Intenzivní péče o novorozence. Brno: NCONZO. ISBN 978-80-7013-447-4.
ROZTOČIL, Aleš et al., 2008. Moderní porodnictví. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1941-2.
DORT, Jiří et al., 2006. Neonatologie - Vybrané kapitoly pro studenty LF. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0790-5.
BOREK, Ivo et al., 2001. Vybrané kapitoly z neonatologie a ošetřovatelské péče. Vyd.2. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. ISBN 80-7013-338-4.
JUŘENÍKOVÁ, Petra, 2010. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2171-2.
Seznam doporučené literatury
DOKOUPILOVÁ, Milena et al., 2009. Narodilo se předčasně. Průvodce péče o nedonošené děti. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-552-3.
FENDRYCHOVÁ, Jaroslava a Ivo BOREK, 2007. Intenzivní péče o novorozence. Brno: NCONZO. ISBN 978-80-7013-447-4.
ROZTOČIL, Aleš et al., 2008. Moderní porodnictví. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1941-2.
DORT, Jiří et al., 2006. Neonatologie - Vybrané kapitoly pro studenty LF. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0790-5.
BOREK, Ivo et al., 2001. Vybrané kapitoly z neonatologie a ošetřovatelské péče. Vyd.2. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. ISBN 80-7013-338-4.
JUŘENÍKOVÁ, Petra, 2010. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2171-2.
Přílohy volně vložené
1- CD ROM
Přílohy vázané v práci
plány, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Uveďte s jakými hlavními premisami/očekáváními jste vstupovala do výzkumného šetření? ve vztahu k matkám předčasně narozených dětí / ve vztahu k zdravotnickému personálu? Event. do jaké míry došlo k odchylkám ve Vašem poznání na základě zjištěných výsledků? (doc. Cichá)
Studentka výstižně odpověděla na otázku.
Diskuze na téma techniky pevného obětí. (doc. Konečný)