Tato bakalářská práce je zaměřena na srovnání postojů žen a mužů k otázkám genderové problematiky. Empirickou část práce uvozuji teoretickými východis-ky, která objasňují, jak gender vzniká a jak ovlivňuje život lidí, jaké problémy na jeho základě mohou vznikat.
Výzkumem se snažím zjistit, jaké jsou názorové postoje žen a mužů na danou oblast zkoumání a následně je porovnávám. Zajímá mně také, zda existuje mezigenerační rozdíl v názorech a jestli je pouze nepatrný nebo naopak diametrálně odlišný.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on a comparison of male and female approaches to gender issues. The empirical part is led in by a theoretical layout, which explains the origin of gender, the ways it influences human lives and what problems can evolve on its bases.
In the research itself I attempted to identify male and female opinions and attitudes towards gender, and I also attempted to compare them. I was also interested in comparing intergenerational differences in opinions and whether they were marginal or significant.
Klíčová slova
Gender, genderové role, genderové stereotypy, pohlaví, socializace, diskrimina-ce, genderová rovnost, rovné příležitosti, emancipace, feminismus, rodina, ško-la, výchova, sociální učení, sociální prostředí.
Tato bakalářská práce je zaměřena na srovnání postojů žen a mužů k otázkám genderové problematiky. Empirickou část práce uvozuji teoretickými východis-ky, která objasňují, jak gender vzniká a jak ovlivňuje život lidí, jaké problémy na jeho základě mohou vznikat.
Výzkumem se snažím zjistit, jaké jsou názorové postoje žen a mužů na danou oblast zkoumání a následně je porovnávám. Zajímá mně také, zda existuje mezigenerační rozdíl v názorech a jestli je pouze nepatrný nebo naopak diametrálně odlišný.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on a comparison of male and female approaches to gender issues. The empirical part is led in by a theoretical layout, which explains the origin of gender, the ways it influences human lives and what problems can evolve on its bases.
In the research itself I attempted to identify male and female opinions and attitudes towards gender, and I also attempted to compare them. I was also interested in comparing intergenerational differences in opinions and whether they were marginal or significant.
Klíčová slova
Gender, genderové role, genderové stereotypy, pohlaví, socializace, diskrimina-ce, genderová rovnost, rovné příležitosti, emancipace, feminismus, rodina, ško-la, výchova, sociální učení, sociální prostředí.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vývoj generové rovnosti a její zakotvení ve společnosti
- na výchovu dětí a mládeže v rodině a společnosti ke generovým rolím
- na otázky vlivu sociální pedagogiky na postoje žen a mužů v problematice genderu.
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění postojů žen a mužů ke generové rovnosti a vyhodnocení obrazu generové rovnosti v naší společnosti.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vývoj generové rovnosti a její zakotvení ve společnosti
- na výchovu dětí a mládeže v rodině a společnosti ke generovým rolím
- na otázky vlivu sociální pedagogiky na postoje žen a mužů v problematice genderu.
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění postojů žen a mužů ke generové rovnosti a vyhodnocení obrazu generové rovnosti v naší společnosti.
Seznam doporučené literatury
Janošová, P. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008
Kalnická, Z. Úvod do tender studies: otázky rodové identity. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009
Karsten, H. Ženy ? muži: generové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál, 2006
Lippa, R.A. Pohlaví: příroda a výchova. Praha: Academia, 2009
Maříková, H. Proměny současné české rodiny: (rodina-gender-stratifikace). Praha: Sociologické nakladatelství, 2000
Suchomelová, M. I. rovnost mužů a žen v dokumentech EU a ČR, .... Praha: VÚPSV, 2006
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Janošová, P. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008
Kalnická, Z. Úvod do tender studies: otázky rodové identity. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009
Karsten, H. Ženy ? muži: generové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál, 2006
Lippa, R.A. Pohlaví: příroda a výchova. Praha: Academia, 2009
Maříková, H. Proměny současné české rodiny: (rodina-gender-stratifikace). Praha: Sociologické nakladatelství, 2000
Suchomelová, M. I. rovnost mužů a žen v dokumentech EU a ČR, .... Praha: VÚPSV, 2006
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - V čem spatřují největší problém ženy v genderové rovnosti při péči o domácnost a děti?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. PhDr. Jůzlová - Využila jste ve Vaší práci několikrát autorku Sommerovou, co Vás k tomu vedlo, co jste využila?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem