Tato práce pojednává o zenbuddhismu a představuje jej nejen jako náboženství, ale jako způsob života. Je to životní názor, který nelze zařadit do žádné z formálních kategorií západního myšlení. Jsou zde nastíněny kořeny zenbuddhismu, které je třeba hledat již ve filosofii staré Číny a Indie. Zenbuddhismus je zde představen jako praktická metoda snažící se dovést žáka k vlastnímu probuzení. Jsou zde představeny základní metody výcviku a provedena jejich analýza. Je zde uvedeno srovnání těchto principů s principy západoevropského vzdělávání. V empirické části bakalářské práce je provedena obsahová analýza vybraných buddhistických textů s jejich následnou komparací. Cílem tohoto šetření je využití získaných poznatků v sociální pedagogice
Anotace v angličtině
This thesis deals with Zen Buddhism and presents it not only as a religion, but as a way of life. It is the view of life which cannot be assigned to any of the formal categories of Western thought. The thesis outlines Zen Buddhism roots, which is already to be found in the philosophy of ancient China and India. Zen Buddhism is introduced as a practical method of trying to bring the student to self-awakening. There are presented the basic methods of training and made their analysis. There is a comparison of these principles with the principles of Western European education. In the empirical part of this work is performed content analysis of selected Buddhist texts and their subsequent comparisons. The aim of this investigation is the utilization of acquired knowledge in social pedagogy.
Buddha, Buddhism, Kerouac, koan training, Confucius, Lao-c´, satori, Za-Zen, Zen, Zen Buddhism
Rozsah průvodní práce
79
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce pojednává o zenbuddhismu a představuje jej nejen jako náboženství, ale jako způsob života. Je to životní názor, který nelze zařadit do žádné z formálních kategorií západního myšlení. Jsou zde nastíněny kořeny zenbuddhismu, které je třeba hledat již ve filosofii staré Číny a Indie. Zenbuddhismus je zde představen jako praktická metoda snažící se dovést žáka k vlastnímu probuzení. Jsou zde představeny základní metody výcviku a provedena jejich analýza. Je zde uvedeno srovnání těchto principů s principy západoevropského vzdělávání. V empirické části bakalářské práce je provedena obsahová analýza vybraných buddhistických textů s jejich následnou komparací. Cílem tohoto šetření je využití získaných poznatků v sociální pedagogice
Anotace v angličtině
This thesis deals with Zen Buddhism and presents it not only as a religion, but as a way of life. It is the view of life which cannot be assigned to any of the formal categories of Western thought. The thesis outlines Zen Buddhism roots, which is already to be found in the philosophy of ancient China and India. Zen Buddhism is introduced as a practical method of trying to bring the student to self-awakening. There are presented the basic methods of training and made their analysis. There is a comparison of these principles with the principles of Western European education. In the empirical part of this work is performed content analysis of selected Buddhist texts and their subsequent comparisons. The aim of this investigation is the utilization of acquired knowledge in social pedagogy.
Buddha, Buddhism, Kerouac, koan training, Confucius, Lao-c´, satori, Za-Zen, Zen, Zen Buddhism
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zenbuddhismus jako praktickou metodu snažící se dovést žáka k vlastnímu probuzení (satori),
- na analýzu různých technik výchovy v zenbuddhismu (zazen, práce s koány, non-verbální metody, udeření holí, paradoxní odpovědi i otázky, zenové umění, práce s ideálem zenového mistra jakožto bláznivého tuláka). Srovnání těchto principů s principy západoevropského vzdělávání (vliv těchto metod na sebevýchovu u amerických beatniků, zvláště u Kerouacka),
- na argumentaci precizně pro každý z přístupů (metodou "sic et non" - "pro a proti").
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zenbuddhismus jako praktickou metodu snažící se dovést žáka k vlastnímu probuzení (satori),
- na analýzu různých technik výchovy v zenbuddhismu (zazen, práce s koány, non-verbální metody, udeření holí, paradoxní odpovědi i otázky, zenové umění, práce s ideálem zenového mistra jakožto bláznivého tuláka). Srovnání těchto principů s principy západoevropského vzdělávání (vliv těchto metod na sebevýchovu u amerických beatniků, zvláště u Kerouacka),
- na argumentaci precizně pro každý z přístupů (metodou "sic et non" - "pro a proti").
Seznam doporučené literatury
HIRAI, T. Zazen - léčba zenovou meditací. Eko-konzult, 1997. ISBN 978-80-85349-78-8.
JEHO SVATOST DALAJLAMA Cesta ke štěstí. Praha: Pragma, 1999. ISBN 80-7205-713-8.
KEROUAC, J. Dharmoví tuláci. Praha: Argo, 2008. ISBN 978-80-257-0061-7.
KEROUAC, J. Na cestě. Praha: Argo, 1997. ISBN 8-7203-151-1.
OSHO O Zenu. Praha: Pragma, 2005. ISBN 80-7205-177-6.
STÖRIG, H.J. Malé dějiny filozofie. Praha: Zvon Vyšehrad,1999.ISBN 80-7021-318-3.
WATTS, A. Cesta zenu. Votobia, 1995. ISBN 80-900614-8-6.
WU, John C.H. Zlatý věk zenu. Praha: Pragma, 2008. ISBN 978-80-7349-120-8.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
HIRAI, T. Zazen - léčba zenovou meditací. Eko-konzult, 1997. ISBN 978-80-85349-78-8.
JEHO SVATOST DALAJLAMA Cesta ke štěstí. Praha: Pragma, 1999. ISBN 80-7205-713-8.
KEROUAC, J. Dharmoví tuláci. Praha: Argo, 2008. ISBN 978-80-257-0061-7.
KEROUAC, J. Na cestě. Praha: Argo, 1997. ISBN 8-7203-151-1.
OSHO O Zenu. Praha: Pragma, 2005. ISBN 80-7205-177-6.
STÖRIG, H.J. Malé dějiny filozofie. Praha: Zvon Vyšehrad,1999.ISBN 80-7021-318-3.
WATTS, A. Cesta zenu. Votobia, 1995. ISBN 80-900614-8-6.
WU, John C.H. Zlatý věk zenu. Praha: Pragma, 2008. ISBN 978-80-7349-120-8.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Dolák: Západní analogie a reference k zenovým pojmům.
- odpověděl částečně
doc. Radvan: Práce s literaturou a odkazování na zdroje.
- odpověděl částečně