Bakalářská práce na téma sebepoškozování žáků základní školy se zabývá sebepoškozováním dětí ve věkovém rozmezí 6-15 let. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a na praktickou část, teoretická část na 4 kapitoly, praktická část je v poslední kapitole. V teoretické části jsem vysvětlila, co znamená pojem sebepoškozování, jaké jsou formy a způsoby sebepoškozování. Rozebrala jsem příčiny sebepoškozování, důležitost prevence a aktivního využití volného času a jaké jsou způsoby léčby sebepoškozování. Také je zmiňovaná úloha sociální pedagogiky k danému problému. V praktické části jsou uvedeny metody, cíle průzkumu a stanovení hypotéz. Samotný průzkum metodou dotazníku a zaznamenání výsledků sociologického průzkumu uskutečněného v kraji Praha.
Anotace v angličtině
The Bachelor?s thesis titled ?Elementary School Children Self-harming? deals with self-harming of children aged 6 to 15 years. Bachelor?s thesis is divided into the Theoretical and Practical sections. The Theroretical sections has 4 chapters, the Practical section is being a part of the last chapter. In the Theoretical section I have explained the term of self-harming, outlined its forms and means and what objects are used for self-harming. I have examined the reasons for self-harming, the importance of the prevention and of the active use of leisure time and ways of self-harming cure. The role of the social pedagogic on the given matter is also mentioned. Within the Practical section, the methods, research goals as well as the hypotheses are being outlined. The research itself by the means of the questionnaire and sociology survey conducted in Prague region are recorded.
Bakalářská práce na téma sebepoškozování žáků základní školy se zabývá sebepoškozováním dětí ve věkovém rozmezí 6-15 let. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a na praktickou část, teoretická část na 4 kapitoly, praktická část je v poslední kapitole. V teoretické části jsem vysvětlila, co znamená pojem sebepoškozování, jaké jsou formy a způsoby sebepoškozování. Rozebrala jsem příčiny sebepoškozování, důležitost prevence a aktivního využití volného času a jaké jsou způsoby léčby sebepoškozování. Také je zmiňovaná úloha sociální pedagogiky k danému problému. V praktické části jsou uvedeny metody, cíle průzkumu a stanovení hypotéz. Samotný průzkum metodou dotazníku a zaznamenání výsledků sociologického průzkumu uskutečněného v kraji Praha.
Anotace v angličtině
The Bachelor?s thesis titled ?Elementary School Children Self-harming? deals with self-harming of children aged 6 to 15 years. Bachelor?s thesis is divided into the Theoretical and Practical sections. The Theroretical sections has 4 chapters, the Practical section is being a part of the last chapter. In the Theoretical section I have explained the term of self-harming, outlined its forms and means and what objects are used for self-harming. I have examined the reasons for self-harming, the importance of the prevention and of the active use of leisure time and ways of self-harming cure. The role of the social pedagogic on the given matter is also mentioned. Within the Practical section, the methods, research goals as well as the hypotheses are being outlined. The research itself by the means of the questionnaire and sociology survey conducted in Prague region are recorded.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených z materiálu IMS.,,Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů,z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společensko vědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
-na vliv rodiny na sebepoškozování žáků s důrazem na komunikaci v rodině
-na vliv společnosti na sebepoškozování žáků základní školy
-na hledání odpovědi na otázku, proč dochází k sebepoškozování žáků na základní škole
-na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených z materiálu IMS.,,Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů,z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společensko vědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
-na vliv rodiny na sebepoškozování žáků s důrazem na komunikaci v rodině
-na vliv společnosti na sebepoškozování žáků základní školy
-na hledání odpovědi na otázku, proč dochází k sebepoškozování žáků na základní škole
-na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Seznam doporučené literatury
Fischer S.,Škoda J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha:Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3
Gajdošová E.,Herényiová G. Rozvíjení emoční inteligence žáků:prevence šikanování,intolerance a násilí mezi dospívajícími.Praha:Portál,2006. ISBN 80-7367-115-8
Jedlička R.,Koťa J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže:aktuální problémy výchovy. Praha:Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8
Koutek J.,Kocourková J. Sebevražedné chování:současné poznatky o suicidalitě a její specifika u dětí a dospívajích.Praha:Portál,2003. ISBN 80-7178-732-9
Kriegelová M. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2333-4
Platznerová A. Sebepoškozování: aktuální přehled diagnostiky, prevence a léčby. Praha:Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-606-9
Malá E. Dítě a stres.Praha:Tigis, 2007. ISBN 978-80-903750-1-7
Pokorný V.,Telcová J.,Tomko A. Patologické závislosti. Brno:Ústav psychologického poradenství a diagnostiky,2002. ISBN 80-86568-02-4
Pokorný V.,Telcová J.,Tomko A. Prevence sociálně patologických jevů. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky,2003. ISBN 80-86568-04-0
Semiginovský B. Abeceda bariéry proti sociálně patologickým jevům u žáků základních škol:praktickáinformace pro rodiče a učitele. Fórum pro zdraví,2005. ISBN 80-239-6998-6
Děti a jejich problémy:sborník studií.Praha:Linka bezpečí,2007. ISBN 978-80-254-1372-2
Seznam doporučené literatury
Fischer S.,Škoda J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha:Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3
Gajdošová E.,Herényiová G. Rozvíjení emoční inteligence žáků:prevence šikanování,intolerance a násilí mezi dospívajícími.Praha:Portál,2006. ISBN 80-7367-115-8
Jedlička R.,Koťa J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže:aktuální problémy výchovy. Praha:Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8
Koutek J.,Kocourková J. Sebevražedné chování:současné poznatky o suicidalitě a její specifika u dětí a dospívajích.Praha:Portál,2003. ISBN 80-7178-732-9
Kriegelová M. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2333-4
Platznerová A. Sebepoškozování: aktuální přehled diagnostiky, prevence a léčby. Praha:Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-606-9
Malá E. Dítě a stres.Praha:Tigis, 2007. ISBN 978-80-903750-1-7
Pokorný V.,Telcová J.,Tomko A. Patologické závislosti. Brno:Ústav psychologického poradenství a diagnostiky,2002. ISBN 80-86568-02-4
Pokorný V.,Telcová J.,Tomko A. Prevence sociálně patologických jevů. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky,2003. ISBN 80-86568-04-0
Semiginovský B. Abeceda bariéry proti sociálně patologickým jevům u žáků základních škol:praktickáinformace pro rodiče a učitele. Fórum pro zdraví,2005. ISBN 80-239-6998-6
Děti a jejich problémy:sborník studií.Praha:Linka bezpečí,2007. ISBN 978-80-254-1372-2
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - V kterém výukovém bloku chce výsledky výzkumu prezentovat metodik prevence? Lze toto negativní chování(sebepoškozování) ovlivnit vrstevnická skupina?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. PhDr. Jůzlová - Z kterých zdrojů jste nejvíce čerpala k vašemu tématu?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem