Bakalářská práce je zaměřena na problematiku specifických poruch učení. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části je nastíněna historická retrospektiva pohledů a vývoj názorů na speciální vzdělávací potřeby, přehled problematiky specifických poruch učení, etiologie, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, diagnostika, reedukace a možnosti vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Praktická část se zabývá konkrétní situací v integraci žáků se specifickými poruchami učení v městě Brně a obsahuje několik kazuistik, ve kterých jsou popsány případy dětí se specifickými poruchami učení ve 4. ročníku základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor paper is focused on the specific learning disabilities problems. It is divided into two parts, a theoretical one and a practical one. In the theoretical part there is described the historical view retrospective and the opinion progress of special educational needs. It further mentions the specific learning disabilities problems list, the etiology, the characteristic of the dyslexia,the dysgrafia,the dyscalculia, the diagnostics, the reeducation and the options to educate students with the specific learning disabilities. The practical part is about particular situation in the integration of students with the specific learning disabilities problems in the city of Brno. It includes several casuistry, where the cases of children with the specific learning disabilities problems in fourth grade of primary school are described.
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku specifických poruch učení. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části je nastíněna historická retrospektiva pohledů a vývoj názorů na speciální vzdělávací potřeby, přehled problematiky specifických poruch učení, etiologie, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, diagnostika, reedukace a možnosti vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Praktická část se zabývá konkrétní situací v integraci žáků se specifickými poruchami učení v městě Brně a obsahuje několik kazuistik, ve kterých jsou popsány případy dětí se specifickými poruchami učení ve 4. ročníku základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor paper is focused on the specific learning disabilities problems. It is divided into two parts, a theoretical one and a practical one. In the theoretical part there is described the historical view retrospective and the opinion progress of special educational needs. It further mentions the specific learning disabilities problems list, the etiology, the characteristic of the dyslexia,the dysgrafia,the dyscalculia, the diagnostics, the reeducation and the options to educate students with the specific learning disabilities. The practical part is about particular situation in the integration of students with the specific learning disabilities problems in the city of Brno. It includes several casuistry, where the cases of children with the specific learning disabilities problems in fourth grade of primary school are described.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálech IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společensko-vědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně na specifické poruchy učení - děti s dyslexií, dysgrafií, dysortografií a s poruchami pozornosti
- na možnosti integrace žáků se SPU do běžných tříd ZŠ a zařazování žáků do speciálních tříd vedených speciálními pedagogy
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený:
- na otázky existence pedagogicko-psychologických center při ZŠ, spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami a poměr zastoupení pedagogů se vzděláním v oboru speciální pedagogika při vzdělávání žáků se SPU
- práci s dětmi s těmito poruchami, jejich adaptaci v běžné třídě ZŠ a speciální třídě a porovnání možností nápravy v obou typech tříd
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálech IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společensko-vědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně na specifické poruchy učení - děti s dyslexií, dysgrafií, dysortografií a s poruchami pozornosti
- na možnosti integrace žáků se SPU do běžných tříd ZŠ a zařazování žáků do speciálních tříd vedených speciálními pedagogy
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený:
- na otázky existence pedagogicko-psychologických center při ZŠ, spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami a poměr zastoupení pedagogů se vzděláním v oboru speciální pedagogika při vzdělávání žáků se SPU
- práci s dětmi s těmito poruchami, jejich adaptaci v běžné třídě ZŠ a speciální třídě a porovnání možností nápravy v obou typech tříd
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M.Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004.
Bartoňová, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005.
Matějček, Z. Dyslexie - specifické poruchy učení. Jinočany:H&H,1995.
Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998.
Pokorná, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha. Portál, 2001.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání
Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
Vyhláška č. 399/1991 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M.Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004.
Bartoňová, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005.
Matějček, Z. Dyslexie - specifické poruchy učení. Jinočany:H&H,1995.
Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998.
Pokorná, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha. Portál, 2001.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání
Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
Vyhláška č. 399/1991 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Shrnutí posudků vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
3. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. Dr. Jůzl: Uveďte pár významných českých speciálních pedagogů.
- odpověděla dobře