Bakalářská práce se zabývá vývojem adolescenta v období dospívání, s podrobnějším zaměřením na tělesné a psychické změny, a sebeuvědomování si vlastního já. Popisuje jednotlivé faktory, které ovlivňují utváření hodnotového žebříčku dospívajících, z nichž nejvýraznější podíl má rodina, vrstevníci a škola. Dále se zaměřuje na společnost vrstevníků a adolescentů a vztahy vznikající mezi chlapci a dívkami. Zároveň vymezuje postavení jednotlivce uvnitř kolektivu spolužáků. Jednotlivé kapitoly jsou zakončeny dílčím závěrem. Součástí praktické části je výzkum vlivu vrstevníků na hodnotový žebříček dospívajících, který byl proveden formou dotazníku na gymnáziu a střední škole.
Anotace v angličtině
My graduation work deals with development of adolescent in the time of growing up with focus on physical and psychological changes and self-awareness. There are described the particular factors that influence formation of the adolescent value chain. The most significant share of values has family, peers and school. The next focuses on the adolescents and peers and emerging relationships between boys and girls. Simultaneously it is also defined the position of individual within a group of classmates. In a practical part there is the influence research of the peers to values of adolescents which was conducted through a questionnaire at the grammar school and secondary school. Every chapter is finished by the own end.
Bakalářská práce se zabývá vývojem adolescenta v období dospívání, s podrobnějším zaměřením na tělesné a psychické změny, a sebeuvědomování si vlastního já. Popisuje jednotlivé faktory, které ovlivňují utváření hodnotového žebříčku dospívajících, z nichž nejvýraznější podíl má rodina, vrstevníci a škola. Dále se zaměřuje na společnost vrstevníků a adolescentů a vztahy vznikající mezi chlapci a dívkami. Zároveň vymezuje postavení jednotlivce uvnitř kolektivu spolužáků. Jednotlivé kapitoly jsou zakončeny dílčím závěrem. Součástí praktické části je výzkum vlivu vrstevníků na hodnotový žebříček dospívajících, který byl proveden formou dotazníku na gymnáziu a střední škole.
Anotace v angličtině
My graduation work deals with development of adolescent in the time of growing up with focus on physical and psychological changes and self-awareness. There are described the particular factors that influence formation of the adolescent value chain. The most significant share of values has family, peers and school. The next focuses on the adolescents and peers and emerging relationships between boys and girls. Simultaneously it is also defined the position of individual within a group of classmates. In a practical part there is the influence research of the peers to values of adolescents which was conducted through a questionnaire at the grammar school and secondary school. Every chapter is finished by the own end.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na období dospívání a adolescence a s tím spojené vývojové změny
- do jaké míry vrstevníci ovlivňují dospívající, jestli na ně mají kladný či záporný vliv
- součástí práce bude i sociologický průzkum zaměřený na postoje mladistvých k názorům jejich kamarádů
- cílem práce je zaměřit se na mládež z pohledu ovlivnitelnosti od svých vrstevníků, do jaké míry si dnešní mládež stojí za svým názorem či se snadno nechají ovlivnit kamarády
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na období dospívání a adolescence a s tím spojené vývojové změny
- do jaké míry vrstevníci ovlivňují dospívající, jestli na ně mají kladný či záporný vliv
- součástí práce bude i sociologický průzkum zaměřený na postoje mladistvých k názorům jejich kamarádů
- cílem práce je zaměřit se na mládež z pohledu ovlivnitelnosti od svých vrstevníků, do jaké míry si dnešní mládež stojí za svým názorem či se snadno nechají ovlivnit kamarády
Seznam doporučené literatury
Cakirpaloglu, P.Psychologie hodnot. Praha: Votobia,2004.
Čačka, O. Psychologie dospívajících.Brno: Doplněk, 2000.
Langmeier,J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998.
Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009.
Kon, I.S.Kapitoly z psychologie dospívání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,1986.
Seznam doporučené literatury
Cakirpaloglu, P.Psychologie hodnot. Praha: Votobia,2004.
Čačka, O. Psychologie dospívajících.Brno: Doplněk, 2000.
Langmeier,J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998.
Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009.
Kon, I.S.Kapitoly z psychologie dospívání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,1986.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. doc.Vízdal: Jak jste zjišťovala vliv vrstevníků na formování hodnotového žebříčku dospívajících. Co je cílem práce. Kam patří hodnotová orientace v rámci struktury osobnosti.
- odpověděla dobře
PhDr. Poledňová: Zjišťovala jste jak vrstevníci ovlivňují pořadí hodnot u chlapců a děvčat.
- odpověděla částečně