Bakalářská práce Učitel základní školy a jeho právní vědomí se v teoretické části zabývá historií vývoje školství a postavením učitele v Čechách a na Moravě, vymezením problematiky právního vědomí učitele, postavením sociálního pedagoga ve škole a možnými konflikty, navrhuje řešení. V empirické části je kladen důraz na zjištění úrovně právního vědomí učitelů jedné základní školy a zároveň míra shody při vzájemných očekáváních rodičů žáků a učitelů této školy. Hlavním prostředkem výzkumu byl dotazník, doplněný částečně rozhovorem.
Anotace v angličtině
Bohemia and Moravia, defining the legal awareness of teachers, status of social pedagogue in school and possible conflicts, proposing solutions. In the empirical part the emphasis is placed on finding the level of legal awareness of one elementary school teachers, while the rate of compliance in the mutual expectations of parents of pupils and teachers in this school. Main means research was a questionnaire, supplemented by interviews.
Klíčová slova
Pedagog, právní vědomí, profesní etika, mravní profil, odpovědnost učitele, konflikt, práva a povinnosti, komunikace, prevence, spolupráce, interakce
Klíčová slova v angličtině
Educator, legal awareness, professional etics, moral profile, teacher, responsibility, conflict, rights and responsibilities, communication, prevention, cooperation, interaction
Rozsah průvodní práce
59 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Učitel základní školy a jeho právní vědomí se v teoretické části zabývá historií vývoje školství a postavením učitele v Čechách a na Moravě, vymezením problematiky právního vědomí učitele, postavením sociálního pedagoga ve škole a možnými konflikty, navrhuje řešení. V empirické části je kladen důraz na zjištění úrovně právního vědomí učitelů jedné základní školy a zároveň míra shody při vzájemných očekáváních rodičů žáků a učitelů této školy. Hlavním prostředkem výzkumu byl dotazník, doplněný částečně rozhovorem.
Anotace v angličtině
Bohemia and Moravia, defining the legal awareness of teachers, status of social pedagogue in school and possible conflicts, proposing solutions. In the empirical part the emphasis is placed on finding the level of legal awareness of one elementary school teachers, while the rate of compliance in the mutual expectations of parents of pupils and teachers in this school. Main means research was a questionnaire, supplemented by interviews.
Klíčová slova
Pedagog, právní vědomí, profesní etika, mravní profil, odpovědnost učitele, konflikt, práva a povinnosti, komunikace, prevence, spolupráce, interakce
Klíčová slova v angličtině
Educator, legal awareness, professional etics, moral profile, teacher, responsibility, conflict, rights and responsibilities, communication, prevention, cooperation, interaction
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rizika pramenící ze současného vztahu rodičů a žáků k učitelům a základní škole obecně
- na hledání odpovědi na otázku, proč dochází ke vyhrocení konfliktů mezi těmito stranami
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený
na zjištění vztahu (věkové, vzdělanostní...) sociální skupiny ke škole
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rizika pramenící ze současného vztahu rodičů a žáků k učitelům a základní škole obecně
- na hledání odpovědi na otázku, proč dochází ke vyhrocení konfliktů mezi těmito stranami
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený
na zjištění vztahu (věkové, vzdělanostní...) sociální skupiny ke škole
Seznam doporučené literatury
Školský zákon, zákon č. 561/2004 Sb.
Zákon o pedagogických pracovnících, zákon č. 563/2004 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
Zákon, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č.j.: 21291/2010-28
Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení (č.j. 24 246/2008-6)
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Školský zákon, zákon č. 561/2004 Sb.
Zákon o pedagogických pracovnících, zákon č. 563/2004 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
Zákon, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č.j.: 21291/2010-28
Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení (č.j. 24 246/2008-6)
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl dobře
3. prof. JUDr. Dalibor Jílek, CSc.: Obsah právního vědomí a jeho složky - kognitivní a hodnotící.
- odpověděl částečně
doc. JUDr. Pavel Hungr, CSc.: Specifické prvky právního vědomí učitelů.
- na otázku(y) neodpověděl