Téma bakalářské práce jsou násilí, agresivní chování žáků a definice školní
šikany na základní škole. Práce je souhrnem důležitých informací o násilí,
jeho příčinách, o agresi, jejich základních teoriích a projevech, o školní
šikaně, agresorech a obětech a následcích, které tento jev způsobuje. Tato
práce se zabývá také zvláštními formami školní šikany, homofobní šikanou a kyberšikanou. Mým úsilím bylo analyzovat odbornou literaturu, která se
zabývá tímto tématem, nashromáždit získané poznatky a vyzvednout ty důležité
informace, které mohou být budoucímu čtenáři k užitku.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is violence, agressive behaviour of students and definition of school bullying at the elementary school. The thesis is a summary of important information regarding violence and its reasons, agression - its principal theories and manifestations, school bullying, aggressors and victims, and consequences caused by this phenomenon. This work also deals with special forms of school bullying, homophobic bullying and cyberbullying. My endeavour was to analyze professional literature which deals with this theme, to garner acquired knowledge and to point out important information which may be of any use to future readers.
Klíčová slova
Násilí, agrese, školní šikana, agresor, oběť, kyberšikana, homofobní šikana
Klíčová slova v angličtině
violence, aggression, school bullying, aggresor, victim, cyberbullying, homophobic bullying
Rozsah průvodní práce
50 s. (14 307)
Jazyk
CZ
Anotace
Téma bakalářské práce jsou násilí, agresivní chování žáků a definice školní
šikany na základní škole. Práce je souhrnem důležitých informací o násilí,
jeho příčinách, o agresi, jejich základních teoriích a projevech, o školní
šikaně, agresorech a obětech a následcích, které tento jev způsobuje. Tato
práce se zabývá také zvláštními formami školní šikany, homofobní šikanou a kyberšikanou. Mým úsilím bylo analyzovat odbornou literaturu, která se
zabývá tímto tématem, nashromáždit získané poznatky a vyzvednout ty důležité
informace, které mohou být budoucímu čtenáři k užitku.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is violence, agressive behaviour of students and definition of school bullying at the elementary school. The thesis is a summary of important information regarding violence and its reasons, agression - its principal theories and manifestations, school bullying, aggressors and victims, and consequences caused by this phenomenon. This work also deals with special forms of school bullying, homophobic bullying and cyberbullying. My endeavour was to analyze professional literature which deals with this theme, to garner acquired knowledge and to point out important information which may be of any use to future readers.
Klíčová slova
Násilí, agrese, školní šikana, agresor, oběť, kyberšikana, homofobní šikana
Klíčová slova v angličtině
violence, aggression, school bullying, aggresor, victim, cyberbullying, homophobic bullying
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení násilí ve škole,
- na vymezení školní šikany ( úmyslné chování, újma a příčinná souvislost
mezi úmyslným chováním a újmou ),
- na druhy šikany.
Součástí práce bude sociologická studie, která se zaměří na jednu šikanovanou žačku na základní škole.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení násilí ve škole,
- na vymezení školní šikany ( úmyslné chování, újma a příčinná souvislost
mezi úmyslným chováním a újmou ),
- na druhy šikany.
Součástí práce bude sociologická studie, která se zaměří na jednu šikanovanou žačku na základní škole.
Seznam doporučené literatury
1. Bendl, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 1. vyd. Praha: ISV, 2003
2. Bourcet, S. - Gravillon, I. Šikana ve škole, na ulici, doma: Jak bránit své dítě... Praha: Albatros, 2006
3. Čáp, Jan. - Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001.
4. Erb, H. H. Násilí ve škole a jak mu čelit. 1. vyd. Praha: Amulet, 2000.
5. Kolář, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. 2. vyd. Praha: Portál,
2000.
6. Kohoutek, Rudolf a kol. Základy pedagogické psychologie. Brno: Akademické
nakladatelství, 1996.
7. Poněšický, Jan. Agrese, násilí a psychologie moci. 1. vyd. Praha: Triton,
2005.
Seznam doporučené literatury
1. Bendl, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 1. vyd. Praha: ISV, 2003
2. Bourcet, S. - Gravillon, I. Šikana ve škole, na ulici, doma: Jak bránit své dítě... Praha: Albatros, 2006
3. Čáp, Jan. - Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001.
4. Erb, H. H. Násilí ve škole a jak mu čelit. 1. vyd. Praha: Amulet, 2000.
5. Kolář, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. 2. vyd. Praha: Portál,
2000.
6. Kohoutek, Rudolf a kol. Základy pedagogické psychologie. Brno: Akademické
nakladatelství, 1996.
7. Poněšický, Jan. Agrese, násilí a psychologie moci. 1. vyd. Praha: Triton,
2005.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem